2

بطحائی: توسعه عدالت آموزشی، محور برنامه هایم در آموزش و پرورش خواهد بود

  • کد خبر : 229797
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تاکید بر شناخت خود از زوایای مختلف آموزش و پرورش، توسعه عدالت آموزشی را محور برنامه های خود اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سیدمحمد بطحائی روز سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رییس جمهوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود اظهار داشت: در شرایطی دعوت ریاست جمهوری را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش پذیرفتم که اندوخته های گذشته سبب شد از زوایای پیدا و پنهان این وزارتخانه شناخت کاملی پیدا کنم.
وی ادامه داد: به خوبی می دانم انبوهی از مشکلات در نظام آموزشی کشور، روزهای دشواری را نه تنها برای مدیران آموزش و پرورش بلکه برای کل نظام و حاکمیت قرار خواهند داد.
یطحائی ادامه داد: بسیار مفتخرم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری با مشارکت غرورآفرین بیش از ۴۳ میلیون نفر، دکتر حسن روحانی به اینجانب اعتماد کرده و به عنوان فردی از خانواده بزرگ آموزش و پرورش، برای این کار بزرگ انتخاب شدم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های همه وزیران سابق آموزش و پرورش اظهار امیدواری کرد با توفیق الهی و جلب نظر نمایندگان بتواند توفیق خدمتگزاری بیشتر به جامعه تعلیم و تربیت را کسب کند.
**نسل حاضر، زمانی نظام آموزش را ترک می کنند که نفتی برای صادرات باقی نمانده است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: نسلی که تا یک ماه دیگر روانه کلاس های درس خواهند شد همچنان از مدرسه ای درس خواهند گرفت که بنیان مالی آن بر صادرات نفت استوار است و این نسل، زمانی نظام آموزش را ترک خواهند کرد که دیگر نفتی برای صادرات نمانده است بنابراین بعد از پایان فصل آموختن باید از چنان توانایی و کارآمدی برخوردار باشند که با اتکا به توانمندی خود و برخورداری از خلاقیت و اندیشه کارآفرینانه به تدبیر امور خویش بپردازند.
بطحائی با تاکید بر اینکه تحقق چنین هدف و آرزویی در گرو آموزش و پرورش کارآمد و اثربخشی است که به حمایت، رای و نظر امروز شما نمایندگان بنیان گذاشته خواهد شد، ادامه داد: همواره افتخارم خدمت در نظام تربیتی ایران اسلامی و آرزو و اشتیاقم خدمت به دانش آموزانی بوده است که حلاوت یادگیری در چشمان آنان زندگی را معنا می بخشد و صداقت و معصومیت در چهره هایشان ما را به داشتن عزمی راسخ برای طی کردن مسیرهای دشوار فرا می خواند.
وی خطاب به نمایندگان گفت: اینجانب با بیش از سه دهه خدمت افتخار در نظام تعلیم و تربیت کشور و با تجارب متنوعی در سطوح مختلف آموزشی از نقش ارزشمند معلمی تا معاونت وزیر، در آستانه آغاز سال تحصیلی به واسطه اعتماد ریاست جمهوری خود را در معرض رای شما نمایندگان مردم برای تصدی مسئولیت خطیر وزارت آموزش و پرورش قرار داده ام.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان داشت: تلاش برای پاسخگویی به انتظارات جامعه از نظام آموزشی و حرکت در جهت چشم اندازهای جامعه اسلامی و تحقق خواسته های مقام معظم رهبری از یک سو و کمبود منابع از سوی دیگر، نظام آموزش و پرورش را در اولویت اصلی نظام قرار داده است.

** مدرسه مورد نظر سند تحول به همسویی نهادهای تربیتی نیاز دارد
بطحائی ادامه داد: با وجود همه فاصله ها و مشکلات، ما معلمان و مدیران آموزش و پرورش به فرهنگ امید و معجزه باور عمیقا معتقدیم و عزم خود و همکارانمان در پیمودن راهی که امتداد آن فرداهای روشن است را راسخ می بینیم.
وی اظهار داشت: اعتقاد داریم مدرسه مورد انتظار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جز با همسویی و هماهنگی نهادهای تربیتی جامعه و درگیری فکری و عاطفی همه اصحاب تعلیم و تربیت تحقق نمی یابد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه، زیربنای کلیدی توسعه پایدار و مهمترین بستر تولید سرمایه انسانی در کشور است، گفت: اجرای الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی و نقشه جامع علمی کشور نیازمند آموزش و پرورشی پویا و فعال است.
بطحائی با اشاره به اینکه باور داریم معلمان صبور، نجیب و زحمتکش، کلیدی ترین رکن نظام آموزش هستند که انجام هر تحولی به عزم راسخ و همکاری همدلانه آنان بستگی دارد، اظهار داشت: ما معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم در آینده غافلگیر خواهیم شد.

** آموزش و پرورش به رویکردهای آینده پژوهانه نیاز دارد
وی تصریح کرد: رویکردهای آینده پژوهانه در آموزش و پرورش، یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی است که آموزش و پرورش بدون آن قادر به مواجهه با آینده نخواهد بود و آموزش و پرورش در مواجهه با آینده در حوزه محتوا، روش و کیفیت تعامل با نیروی انسانی فضای آموزشی و نظایر آن به شدت به اتخاذ رویکرد آینده پژوهانه نیاز دارد.
بطحائی ادامه داد: بر این اساس، برنامه های خویش را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین به عنوان سندی قانونی و عامل همسو کننده همه راهبردها و برنامه های نظام آموزشی شکل داده ام و در پرتو آن توسعه عدالت آموزشی را محور برنامه خویش ساخته ام.

** توسعه حرفه ای معلمان اولویت برنامه هایم است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: توسعه حرفه ای معلمان در کنار بهبود منزلت و معیشت به عنوان عامل کلیدی و موثر در کیفیت بخشی قرار داده ام و ارتقای نقش مدرسه در جامعه را به عنوان بستر رویش و خاستگاه ایجاد تحول در نظر گرفته ام.
بطحائی یادآور شد: در این مسیر، پشتوانه مهمی چون حمایت و تاییدات رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی بی دریغ ریاست جمهوری و اعضای هیات دولت، توجهات مستمر شما نمایندگان مردم و به ویژه برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را برای تحقق این برنامه ها حاصل خواهد کرد.
وی ضمن تشکر از نمایندگان اظهار داشت: در برنامه پیشنهادی ۱۱ هدف محوری را مبنای اصلی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم قرار داده ام که به تدریج برخی از اهداف و برنامه های ذیل آن را مرور خواهم کرد.

** شورای ملی اجرایی شدن سند تحول تشکیل می شود
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهمترین هدفی که در برنامه پیشنهادی اینجانب ارائه شده، حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن استلزامات اجرایی برای آن است و در ذیل این هدف برنامه های مختلفی پیشنهاد شده اما مهمترین آن تشکیل شورای ملی اجرایی سند بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین زیرنظام های این سند که سه زیرنظام تصویب و ابلاغ شده و سه زیرنظام دیگر باقی مانده، پایش و ارزیابی مستمر اجرایی گام های سند تحول، توجه به منابع انسانی در دو بخش توانمند سازی حرفه ای و ارتقای معیشت، توسعه فعالیت های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی برخی از مهمترین برنامه ها در ذیل این هدف مهم در آموزش و پرورش است.
بطحائی، بازطراحی فعالیت های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن با تاکید بر تربیت اسلامی دانش آموزان، تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب، طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی را یکی دیگر از مهمترین هدف هایی ذکر کرد که در برنامه پیشنهادی خود بر آن تاکید دارد.
وی توسعه عدالت آموزشی و تربیتی را از دیگر رویکردهای خود عنوان کرد و گفت: طراحی و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت، تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مرزی و عشایری، انسداد مبادی بی سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوانان و توسعه برنامه های سواد آموزی بزرگسالان و رفع موانع موجود در دستور کار در ذیل این هدف قرار دارد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش که هم در رویکردها و در هم سیاست های دولت دوازدهم مورد تاکید قرار گرفته و مکرر نیز از سوی شما نمایندگان به عنوان یک نیاز منطقه ای و محلی به آموزش و پرورش منتقل می شود، از دیگر هدف هایی است که در برنامه پیشنهادی ارائه شده است.
بطحائی اظهار داشت: در ذیل هدف توسعه و تقویت برنامه درسی و تربیتی، همچنین موضوع اقتصاد آموزش و پرورش که تحت عنوان افزایش بهره وری و تقویت اقتصاد آموزش و پرورش، بهبود کیفیت فضا و تجهیزات و توسعه و تقویت آموزش های دانش آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه مشارکت های عمومی و بهره مندی هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی از دیگر اهدافی است که در برنامه پیشنهادی مورد تاکید مورد قرار گرفته است.
وی از نمایندگان خواست برنامه پیشنهادی را مطالعه کرده و نظرات تکمیلی و نقایص را به وی تذکر بدهند.
بطحائی افزود: بهبود کیفیت فضا و تجهیزات و همچنین توسعه و تقویت آموزش های دانش آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه، بحث مشارکت های عمومی و بالاخره بهره مندی هوشمندانه از اطلاعات و فضای مجازی، از هدف هایی است که در برنامه تقدیمی به نمایندگان به تفصیل مورد شرح و بحث قرار گرفته است.
وی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس که در جلسه امروز در موافقت یا مخالفت برنامه هایش سخنرانی کردند، اظهار داشت: نمایندگان مخالف، مسائل و مشکلاتی از آموزش و پرورش را در سخنان خود برشمردند که برای برخی از آن مسائل و مشکلات در چارچوب سند تحول بنیادین برنامه هایی پیش بینی شده بود و برای برخی دیگر که شاید از بابت سنخیت با برنامه های تقدیمی تفاوتهایی داشت، حتما باید برنامه های اجرایی را وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم پیش بینی و به اجرا درآورد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به سابقه فعالیت ۳۵ ساله خود در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اعتقاد دارم آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت های کشور استفاده کند، پرهیز از سیاست زدگی، سهم خواهی و مقوله هایی اینچنینی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می کند و از ماموریت اصلی خود بازمی دارد، باید به کنار برود.
وی افزود: تمرکز بر ماموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی این نهاد تعلیم و تربیتی است، مورد توجه وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران نظام آموزش و پرورش قرار بگیرد.
بطحائی با بیان اینکه هر آنچه موجب ایجاد حاشیه برای آموزش و پرورش شود، قطعا به ضد آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد، ادامه داد: تعامل، همراهی و هماهنگی با نمایندگان مجلس شرایط را برای پیشبرد مناسب تر در آموزش و پرورش فراهم خواهد کرد و ایمان دارم بدون همراهی نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی و پرورشی فراهم نخواهد شد.
وی تاکید کرد: وزیر آموزش و پرورش، نماینده یک میلیون و ۷۰۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته در دولت دوازدهم خواهد بود.
وی ادامه داد: با افتخار اعلام می کنم یک فرهنگی هستم که از ۱۹ سالگی تاکنون در تمامی رده های آموزشی، تربیتی و اداری در سطوح صف و ستاد خدمت کرده ام از موانع و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش دقیقا اطلاع دارم و با تجربه ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آورده ام تمام تلاش خود را برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان که به عنوان اصلی ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به کار خواهم گرفت.
بطحائی گفت: پیش از پذیرش نامزدی برای وزارت آموزش و پرورش از آنجا که معاون دکتر نوبخت (معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه) هم بودم از وی قول مساعد گرفتم که همکاری سازمان برنامه و بودجه را برای برنامه های پیشنهادی اینجانب در وزارت آموزش و پرورش داشته باشند.
وی یادآور شد: رئیس سازمان برنامه و بودجه در نوشته ای به من اظهار داشت به لطف خداوند، دولت دوازدهم از حیث اعتبارات و برنامه ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود.
بطحائی اظهار امیدواری کرد شایستگی وزارت آموزش و پرورش را داشته و مورد پذیرش نمایندگان مجلس قرار گیرد و نمایندگان با رای بالای خود موقعیت و مقبولیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت و همه دستگاههای کشور مورد حمایت قرار دهند و البته، هر آنچه نمایندگان تشخیص دهند مناسبترین و بهترین است.
به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ۱۷ مردادماه در نامه ای، فهرست اعضای کابینه دوازدهم به جز وزیر علوم را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد که در این فهرست، سیدمحمد بطحائی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش معرفی شده است.
جلسه رای اعتماد نمایندگان به وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم، از امروز ۲۴ مردادماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و براساس ترتیب حروف الفبا، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اولین وزیری است که صلاحیت وی در صحن علنی مجلس بررسی می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=229797

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر