1

آب یخ ایرانی بر پیکر آمریکایی‌ها در سال پرواز خروس‌ها بر فراز جهان

  • کد خبر : 248439
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۷:۳۸

در ادامه بررسی ادوار مختلف جام جهانی فوتبال نگاهی اجمالی به شانزدهمین دوره این رقابت‌ها می‌اندازیم.

به گزارش افق نیوز/ در ادامهبررسی ادوار مختلف جام جهانی فوتبال نگاهی اجمالی به شانزدهمین دوره این رقابت ها می اندازیم.

جام جهانی ۱۹۹۸ از ۱۰ ژوئن تا ۱۲ جولای در ۹ شهر فرانسه برگزار شد.

استاده فرانس و پارک ده پرنس پاریس، ولودروم مارسی، جرلاند لیون، فلیکس بولائرت لنس، ده لا بورژوا نانت، استاده تولوز، گئوفروی گیچارد سنت اتین، پارک لسکور بوردو و ده لا ماسون مونت پلیه، ۱۰ ورزشگاهی بودند که بازی های جام شانزدهم در آنها برگزار شد.

فرانسه پس از مکزیک و ایتالیا سومین کشوری بود که برای دومین بار میزبانی جام جهانی را برعهده می گرفت. این کشور نخستین بار در سال ۱۹۳۸ میزبان جام جهانی بود. رقابت های مقدماتی این دوره از مارس ۱۹۹۶ با حضور ۱۷۱ کشور آغاز شد و ۲۹ نوامبر ۱۹۹۷ با صعود ایران به عنوان سی و دومین تیم به جام جهانی پایان یافت.

با توجه به گسترش فوتبال در نقاط مختلف جهان، فیفا تعداد تیم های حاضر در جام جهانی را از ۲۴ تیم به ۳۲ تیم افزایش داد و نخستین دوره جام جهانی ۳۲ تیمی در فرانسه برگزار شد. اروپا ۱۴ سهمیه، آمریکای جنوبی ۴ سهمیه، کونکاکاف ۳ سهمیه، آفریقا ۵ سهمیه و آسیا-اقیانوسیه ۴ سهمیه در دور نهایی داشتند. فرانسه به عنوان میزبان جام و برزیل قهرمان دوره قبل از انجام دیدارهای مقدماتی معاف بودند.

گروه بندی جام جهانی ۱۹۹۸ به شرح ذیل است.

گروه یک

برزیل- نروژ- مراکش- اسکاتلند

گروه دو

ایتالیا– شیلی-اتریش- کامرون

گروه سه

فرانسه- دانمارک- آفریقای جنوبی- عربستان سعودی

گروه چهار

نیجریه- پاراگوئه- اسپانیا- بلغارستان

گروه پنج

هلند- مکزیک- بلژیک- کره جنوبی

گروه شش

آلمان- یوگسلاوی- ایران- آمریکا

گروه هفت

رومانی- انگلیس- کلمبیا- تونس

گروه هشت

آرژانتین- کرواسی- جامائیکا- ژاپن

دیدار افتتاحیه این رقابت ها ۱۰ ژوئن ۱۹۹۸ بین برزیل و اسکاتلند با قضاوت خوزه گارسیا آراندا اسپانیایی و در حضور ۸۰ هزار تماشاگر ورزشگاه استادو فرانس پاریس برگزار شد که در پایان شاگردان ماریو زاگالو موفق شدند ۲ بر یک حریف بریتانیایی خود را شکست دهند.

سزار سامپایو و تام بوید(گل به خودی) برای سلسائو و جان کالینز برای شاگردان کرگ براون گلزنی کردند.

در پایان مرحله گروهی این رقابت ها برزیل، نروژ، ایتالیا، شیلی، فرانسه، دانمارک، نیجریه، پاراگوئه، هلند، مکزیک، آلمان، یوگسلاوی، رومانی، انگلیس، آرژانتین و کرواسی به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند.

در دومین مرحله رقابت ها هم نتایج زیر حاصل شد:

برزیل۴- شیلی۱

نیجریه۱- دانمارک۴

هلند۲- یوگسلاوی۱

آرژانتین۲- انگلیس۲(در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ به سود آرژانتین)

ایتالیا۱- نروژ۰

فرانسه۱- پاراگوئه۰

آلمان۲-مکزیک۱

رومانی۰- کرواسی۱

در دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی هم این نتایج رقم خورد.

برزیل۳- دانمارک۲

هلند۲- آرژانتین۱

ایتالیا۰- فرانسه۰(در ضربات پنالتی ۴ بر ۳ به سود فرانسه)

آلمان۰- کرواسی ۳

در نخستین بازی مرحله نیمه نهایی تیم های هلند و برزیل با قضاوت علی بویسایم اماراتی و در حضور ۵۴ هزار تماشاگر ورزشگاه ولودروم مارسی با هم تقابل کردند که این بازی با گل های رونالدو برای برزیل و پاتریک کلایورت برای هلند در نهایت در وقت های قانونی و اضافی به تساوی یک بر یک رسید اما در ضربات پنالتی فیلیپ کوکو و رونالد دی بوئر پنالتی های خود را به دستان کلودیو تافارل کوبیدند تا سلسائو چهار بر ۲ لاله های نارنجی را شکست دهد و برای دومین دوره متوالی راهی فینال شود.

دیگر بازی این مرحله ۸ جولای در حضور ۷۶ هزار تماشاگر ورزشگاه استادو فرانس و بین فرانسه میزبان و کرواسی شگفتی ساز برگزار شد. قضاوت این بازی برعهده خوزه گارسیا آراندا اسپانیایی بود و در نهایت خروس ها با ۲ گل لیلیان تورام در مقابل تک گل داوور شوکر کروات ها را از سد راه برداشتند و برای نخستین بار به فینال جام جهانی رسیدند.

در دیدار رده بندی این رقابت ها یک شگفتی بزرگ رقم خورد و شاگردان میروسلاو بلاژوویچ و برانکو ایوانکوویچ موفق شدند هلند را با نتیجه ۲ بر یک شکست دهند تا در نخستین حضورشان در جام جهانی روی سکو بروند. رابرت پروسینچکی و داوور شوکر برای کرواسی و بودوین زندن برای هلند گلزنی کردند.

فینال شانزدهمین دوره جام جهانی ۱۲ جولای ۱۹۹۸ بین برزیل و فرانسه در ورزشگاه ۹۰ هزاری نفری و پر از جمعیت استادوفرانس برگزار شد. سعید بلغولا مراکشی قضاوت این بازی حساس را برعهده داشت.

این نخستین و آخرین باری بود که فینال جام جهانی بین مدافع عنوان قهرمانی و میزبان برگزار می شد.

برزیل ماریو زاگالو در دیدار نهایی جام جهانی سایه ای از روزهای اوجش هم نبود و در نهایت با شکست سنگین ۳ بر صفر قهرمانی را از دست داد. بسیاری از کارشناسان فوتبال دلیل این شکست سنگین را آسیب دیدگی رونالدو، فوق ستاره برزیلی ها می دانند که سبب شد روحیه تمام بازیکنان مدافع عنوان قهرمانی پایین بیاید.

۲ ضربه‌ی سر زین الدین زیدان از روی کرنر فرانسه را در نیمه اول ۲ – ۰ پیش انداخت و با وجود اخراج مارسل دسایی در نیمه‌ی دوم، امانوئل پتی تیر خلاص را بر پیکر نحیف برزیل وارد کرد تا شاگردان امه ژاکه برای نخستین بار جام جهانی را بالای سر ببرند.

تیم ملی ایران پس از بیست سال بار دیگر به جام جهانی راه یافت و در مرحله مقدماتی رکوردهای جالب توجهی مانند به ثمر رساندن ۱۷ گل در یک دیدار(ایران – مالدیو) حضور ۱۲۰ هزار تماشاگر در دیدار خانگی (ایران – عربستان) و ثبت ۱۹ گل از سوی یک بازیکن(کریم باقری) را خلق کرد.

در پایان این رقابت ها رونالدو برزیلی و فابین بارتز، دروازه بان تیم ملی فرانسه جایزه برترین بازیکن و دروازه بان جام را کسب کردند و داوور شوکر کروات هم با ۶ گل به عنوان آقای گل انتخاب شد. جایزه بازی جوانمردانه به تیم های فرانسه و انگلیس رسید.

فابین بارتز(فرانسه) خوزه لوئیس چیلاورت(پاراگوئه) لیلیان تورام(فرانسه) مارسل دسایی(فرانسه) روبرتو کارلوس(برزیل) فرانک دی بوئر(هلند) کارلوس گامارا(پاراگوئه) کارلوس دونگا(برزیل) ریوالدو(برزیل) میشل لادروپ(دانمارک) زین الدین زیدان(فرانسه) ادگار داویدز(هلند) رونالدو(برزیل) داوور شوکر(کرواسی) برایان لادروپ(دانمارک) به به تو(برزیل) و پاتریک کلایورت(هلند) جزء شاخص ترین چهره های جام شانزدهم بودند.

در ۶۴ بازی این جام ۱۷۱ گل به ثمر رسید تا میانگین ۲/۶۷ گل در هر بازی ثبت شود. ضمن اینکه ۲۷۸۴۶۸۷ نفر با حضور در ورزشگاه بازی های این جام را تماشا کردند تا میانگین۴۳۵۱۱ تماشاگر برای هر بازی به ثبت برسد.

فرانسه با به ثمر رساندن ۱۵ گل و دریافت ۲ گل برترین خط حمله و دفاع جام را هم از آن خود کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=248439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر