گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۱۷:۱۳
شناسه : 249170
تاریخ : ۲۶ فروردین ۱۳۹۷
کوربین خواستار محدودیت اختیارات انگلیس در عملیات نظامی شد

جرمی کوربین رهبر دومین حزب سیاسی انگلیس و از فعالان ضد جنگ این کشور روز یکشنبه طی اظهاراتی خواستار تصویب قانونی شد که بر اساس آن، دولت انگلیس بدون کسب موافقت پارلمان قادر به اقدام نظامی نباشد.

به گزارش افق نیوز، کوربین روز یکشنبه در گفت‌وگو با بی.بی.سی بیان داشت: «ترزا می» هفته گذشته تصمیم گرفت که با همکاری دونالد ترامپ و امانوئل مکرون (روسای جمهوری آمریکا و فرانسه) تسلیحات شیمیایی سوریه را هدف قرار دهند. این در حالی است که او می‌توانست نمایندگان پارلمان را فراخوانده و یا دست‌کم تا فردا که پارلمان (پس از تعطیلات عید پاک) بازگشایی می‌شود، صبر کند.
وی بابیان این مطلب نتیجه گرفت که تصمیم ترزا می برای حمله به سوریه عجولانه بوده و تصریح کرد: ما در انگلیس نیاز به قانونی مانند قدرت‌های جنگی داریم که طبق آن، دولت در برابر آنچه بانام این کشور صورت می‌دهد به پارلمان پاسخ‌گو باشد.
آمریکا به همراه متحدانش انگلیس و فرانسه، بامداد شنبه دمشق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرارداد.
نخست‌وزیر انگلیس که بدون کسب موافقت پارلمان به چنین اقدامی دست‌زده است، دیروز طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران حمله به سوریه را «اقدامی قانونی، درست و در جهت منابع ملی انگلیس» توصیف کرد.
وی بار دیگر تأکید کرد: ‘ما می‌خواستیم راه‌حل دیگری پیدا کنیم، اما در این مورد هیچ راه دیگری وجود نداشت و این عملیات به‌طور کامل در جهت منافع ملی انگلیس بود. این کاری است که همیشه کرده‌ایم و همواره ادامه خواهیم داد.’
همچنین «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس امروز با انتشار در یادداشتی در نشریه ساندی تلگراف مدعی شد که جامعه جهانی چشم خود را نسبت به حملات شیمیایی صورت گرفته در سوریه نخواهد بست و احتمال حمله مجدد به این کشور را رد نکرد.
او در ادامه ادعاهای خود عنوان کرد که بشار اسد (رئیس‌جمهوری سوریه) بایستی بداند که از زیر ذره‌بین جامعه جهانی رها نشده است.
کوربین روز گذشته در نامه‌ای خطاب به ‘ترزا می’ با تأکید بر ضرورت حصول راهکار سیاسی در حل بحران سوریه تصریح کرد که این کشور بایستی با کمک ایران و سایر کشورهای درگیر در تحولات سوریه آتش‌بس برقرار کند. وی تصریح کرد که نخست ‌وزیر انگلیس به پارلمان این کشور و نه هوس بازی رئیس ‌جمهوری آمریکا پاسخگو است.
رهبر حزب کارگر از نخست وزیر انگلیس خواست تا به او اطمینان دهد از طریق روش‌های دیپلماتیک ، درگیری در سوریه را خاتمه دهد.
رسانه‌های غربی در روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی سوریه شدند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، تهدید به اقدام نظامی مشترک علیه سوریه کرده بودند. دولت سوریه هرگونه دخالت در این رویداد را تکذیب کرده است.