گروه : آخرین اخبار » آذربایجان شرقی » اجتماعی » اخبار خطی » استانها
ساعت : ۱۴:۰۸
شناسه : 249691
تاریخ : ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
«تبریز ۲۰۱۸» چهارشنبه رونمایی می‌شود

رویداد «تبریز گردشگری پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸» چهارشنبه رسما با حضور رییس جمهور آغاز می‌شود.

علی اصغر مونسان

رویداد «تبریز گردشگری پایتخت کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸» چهارشنبه رسما با حضور رییس جمهور آغاز می‌شود.

به گزارش افق نیوز، علی‌اصغر مونسان ـ معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در نشست خبری این رویداد که امروز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در این سازمان برگزار شد، توضیح داد: تبریز با هفت رأی اعضای کمیته نهمین اجلاس کشورهای اسلامی از بین رقبایی چون مالزی، بنگلادش، ترکیه و عربستان انتخاب شد که علت اصلی آن وجود مناطق نمونه گردشگری، زیرساخت‌های مناسب شامل هتل و مهمان‌پذیرها، دو اثر ثبت جهانی (بازار و کلیساها)، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، موزه‌های غنی، چشم‌اندازهای طبیعی و برگزاری رویدادهای فرهنگی، کثرت آثار تاریخی، آداب و رسوم، تعدد استان‌ها، انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و آمار ورود و خروج گردشگران بوده است.

به گفته او در دی‌ماه سال گذشته آیین پیش‌رویداد تبریز با هدف فراهم کردن مقدمات آن در سال ۲۰۱۸ برگزار شد و به همین منظور نیز کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های زیرساخت و توسعه شهری، فرهنگی و اجتماعی، تبلیغات و علوم بین‌الملل، اقتصادی و سرمایه‌گذاری، آموزش، ارزیابی و نظارت و سمن‌ها در ۲۰ ماه گذشته تشکیل شده که ۴۵۰ مصوبه داشتهاند.

مونسان، تبلیغ تبریز در شرکت هواپیمایی ترکیه، تغییر کاربری خانه‌های قدیمی شهر به بوم‌گردی و هتل‌های سنتی، آماده‌سازی مبلمان شهری، ارائه بسته‌های عیدانه که شامل تخفیف خرید فرش، کیف و کفش و سرور غذاهای سنتی می‌شود، بازدید از اماکن و موزه‌ها، راه‌اندازی فستیوال‌ها در خیابان‌ها را از جمله اقداماتی برشمرد که همزمان با این رویداد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: مجوز فعالیت شبانه صنوف مرتبط با گردشگری در تبریز به صورت پایلوت همزمان با سال ۲۰۱۸ اعطا می‌شود که در صورت اجرای موفق آن، این طرح به سایر شهرها تعمیم داده خواهد شد هر چند که رشت در نوروز چنین طرحی را اجرا کرده بود.

مجید خدابخش ـ استاندار آذربایجان شرقی ـ نیز در ادامه به اثرات مثبت ثبت تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود: این اتفاق در تسریع پروژه‌های زیرساختی بسیار اثرگذار بود. ضمن آنکه تا پیش از این، صنعت مهمترین محور توسعه در تبریز به شمار می‌آمد، اما اکنون گردشگری چنین جایگاهی را پیدا کرده و سبب گرایش سرمایه‌گذارانی در بخش هتل‌سازی شده است.

به گفته او از ۳۲ تقاضایی که برای ساخت هتل در تبریز ارائه شده بود هفت مجوز صادر شده که همزمان با این رویداد و در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری خواهند رسید.

خدابخش همچنین گفت: در نوروز سال گذشته ۵۵ درصد هتل‌ها تکمیل ظرفیت شده بودند در حالی که امسال ضریب اشغال به ۸۵ درصد رسید. اگرچه تعداد گردشگران داخلی بیشتر بود.

وی سپس به مشوق‌هایی که برای جذب بیشتر گردشگر خارجی داده شده است اشاره کرد و افزود: قرار بر این است که به تورگردان‌ها برای جذب گردشگر خارجی بیشتر به این استان ۳۰ دلار تشویقی داده شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: هیأت دولت کمیته‌ای را به این منظور تشکیل داده که یکی از دستاوردهای آن مشارکت وزارتخانههای ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای رویدادهای بین‌المللی و آسیایی در سال ۹۷ (۲۰۱۸) در شهر تبریز است.

وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از شهرهای خواهرخوانده تبریز در سایر کشورها به انگیزه جذب گردشگر بیشتر همزمان با این رویداد اظهار کرد: خواهرخوانده‌های تبریز برای رویداد ۲۰۱۸ دعوت شدند ضمن اینکه ۱۹ روستای نمونه گردشگری منتخب شدند تا از این طریق گردشگران خارجی بیشتری جذب شوند.

او همچنین اظهار کرد: سفیرانی به مشهد، اصفهان، تهران و شیراز فرستاده شده‌اند تا خلأ تبلیغاتی این رویداد را پوشش دهند.

خدابخش گفت: رویداد ۲۰۱۸ باعث شده به برخی از آثار اعتبار ویژه‌ای تخصیص داده شود که کاوش «رَبع رشیدی» با مشارکت آلمانی‌ها از آن جمله بوده است. در کنار توجهاتی که به آثار تاریخی نشان داده می‌شود شهر گردشگر نیز یکی از اهداف بزرگ استان به شمار می‌آید که البته دست یافتن به آن زمان‌بر است. برای نمونه تغییر ساعت کار بازار تبریز که ثبت جهانی شده و یکی از جاذبه‌های مورد توجه گردشگران خارجی به شمار می‌آید از جمله برنامه‌هایی است که در راستای شهر گردشگر اجرا خواهد شد.

۵۰ میلیارد تومان برای آزادسازی «ربع رشیدی»

محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کشور ـ نیز در ادامه به برنامه‌های میراث فرهنگی همزمان با رویداد تبریز ۲۰۱۸ اشاره کرد و افزود: ۱۹ موزه استان به این منظور بهتر تجهیز و ساماندهی شده‌اند. نمایشگاه مهمی برای جهان اسلام با تکیه بر اشیاء شاخص آذربایجان در تابستان برگزار می‌شود و در کنار آن رویدادهای فرهنگی و کنفرانس‌های علمی در طول سال اجرا خواهد شد.

او خبر داد: ۵۰ میلیارد تومان برای آزادسازی بخش‌هایی از ربع رشیدی تخصیص می‌یابد که هیأت‌هایی برای کاوش و مرمت آن کار را شروع خواهند کرد. این برنامه اکنون در مرحله امکان‌سنجی قرار دارد.

وی اضافه کرد: چند پروژه نیز با مشارکت بازاریان تبریز برای بازار جهانی این شهر تعریف شده است. همچنین محورهای فرهنگی تبریز در طول سال ساماندهی خواهد شد.

محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری کشور ـ نیز از برگزاری جشنواره‌ تابستانی در آذربایجان شرقی به عنوان استان معین و حرکت کاروان اتوبوسی تبریز ۲۰۱۸ در سراسر کشور خبر داد.

رونمایی نخستین خانه ایرانی

پویا محمودیان ـ سرپرست معاونت صنایع دستی این سازمان ـ نیز از برگزاری نمایشگاه آثار فاخر و نفیس هنرمندان رشته‌های صنایع دستی تبریز همزمان با مراسم آغازین تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی ۲۰۱۸ خبر داد و همچنین گفت: همزمان با این رویداد نخستین خانه ایرانی در عمارت صلح‌جو شهر تبریز افتتاح می‌شود که تمام وسایل و کالاهای به کار رفته در آن از صنایع دستی ایران و تبریز است.