گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۹:۳۸
شناسه : 253483
تاریخ : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
پوتین: گفت‌وگو با ترامپ می‌تواند سازنده باشد

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد گفت‌وگو با دونالد ترامپ “می‌تواند سازنده” باشد. اظهارات پوتین پس از آن مطرح شد که همتای آمریکایی او خواستار الحاق مجدد روسیه به گروه هفت کشور صنعتی شد.

پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد گفت‌وگو با دونالد ترامپ “می‌تواند سازنده” باشد. اظهارات پوتین پس از آن مطرح شد که همتای آمریکایی او خواستار الحاق مجدد روسیه به گروه هفت کشور صنعتی شد.

به گزارش افق نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون روسیه گفت: ترامپ شخص متفکری است که می‌داند چطور به حرف دیگران گوش کند و به استدلال آنها پاسخ دهد. همین منجر شد تا باور کنم که گفت‌وگو با او می‌تواند سازنده باشد.

ترامپ پیش از سفر به کانادا برای شرکت در نشست گروه هفت خواستار بازگشت مجدد این گروه به فرمول “جی-هشت” شد. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: آنها روسیه را بیرون انداختند. آنها باید اجازه بازگشت به روسیه بدهند زیرا ما باید روسیه را در میز مذاکره داشته باشیم.

مسکو به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ از گروه هشت اخراج شد و رهبران اروپایی مخالف بازگشت مجدد روسیه هستند.

روابط آمریکا – روسیه نیز بر سر جنگ‌های روسیه در منطقه، الحاق شبه جزیره کریمه و مشارکت در ناآرامی‌ اوکراین دچار اختلافات بسیاری است. تصمیم ترامپ برای خروج کشورش از توافق هسته‌ای ایران هم از دیگر موارد اختلاف است.

رهبران اروپایی در نشست جمعه هشدار دادند موضع ترامپ تهدیدی برای نظم جهان تحت رهبری غرب است. سایر متحدان گروه هفت که از موضع ترامپ در باب تعرفه تجاری، تغییرات جوی و خروج از برجام خشمگین هستند، اکنون با اختلافی درون جبهه غربی متحد خودشان علیه آنچه تخاصم روسیه می‌نامند، مواجه شدند.

گروه هفت متشکل از کانادا،‌ فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکاست. در حالی که نخست‌وزیر جدید ایتالیا که رئیس یک ائتلاف پوپولیستی است از ترامپ جانبداری کرده است، دیگر کشورها ابراز انزجار کرده و نسبت به اجرای این ایده هشدار دادند.

دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا اذعان کرد: واضح است که رئیس‌جمهوری آمریکا و مابقی این گروه همچنان بر سر تجارت، تغییرات جوی و توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر دارند.