گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۳:۴۴
شناسه : 255992
تاریخ : ۱۵ تیر ۱۳۹۷
نشست وین پیام سیاسی روشنی برای حفظ توافق هسته ای است نشست وین پیام سیاسی روشنی برای حفظ توافق هسته ای است

وزارت خارجه آلمان روز جمعه در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام در وین، اعلام کرد که این نشست پیام سیاسی روشنی است که کشورهای حاضر در این نشست، قصد حفظ این توافق را دارند.

به گزارش افق نیوز به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، نشست وین دارای پیام سیاسی روشنی است مبنی بر اینکه کشورهای شرکت کننده در این نشست، توافق هسته ای را تایید و بر اجرای آن تاکید دارند.
مواضع کشور آلمان در حالی مطرح می شود که دولت آمریکا با اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه اتحادیه اروپا درصدد برهم زدن توافق هسته ای است.
پیش از این سفیر آمریکا در آلمان با دعوت از شرکت های آلمانی در سفارتخانه این کشور در برلین، از آن ها خواسته بود تا به فعالیت های خود در ایران پایان دهند.
قرار است امروز (جمعه) نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه عضو برجام در وین برگزار شود.
در نشست امروز جمعه که به درخواست ایران برگزار خواهد شد، وزیران خارجه ایران و پنج قدرت جهانی درباره بسته پیشنهادی اروپا و راهکارهای حفظ برجام پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از توافق هسته ای بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
در آستانه نشست وین صبح امروز ‘محمد جواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک صبحانه کاری در هتل کوبورگ با یکدیگر دیدار و در مورد مذاکرات چند ساعت آینده به گفت وگو و رایزنی پرداختند.
در همین حال وزیر امور خارجه چین با اشاره به اهمیت حفظ و تداوم برنامه هسته ای ایران موسوم به «برجام» اظهار امیدواری کرد «همه کشورها باید برای حفظ و اجرای همه جانبه برجام تلاش کنند».
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته به بهانه عدم پایبندی ایران به برجام و ادعای حمایت تهران از تروریسم، کشورش را از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ خارج کرد و یادآور شد که تحریم‌ها را بازخواهد گرداند؛ این در حالی است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون یازده بار پایبندی ایران به این توافق را تائید کرده است.
همچنین سران انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در برجام باقی خواهند ماند و به تعهدات دولت‌های خود در آن پایبندند. چین و روسیه دو کشور دیگر امضاکننده برجام نیز بر ادامه پایبندی خود به این توافق بین‌المللی تأکید کرده‌اند.