گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » سیاسی » مجلس » ویژه
ساعت : ۱۴:۰۱
شناسه : 256700
تاریخ : ۲۱ تیر ۱۳۹۷
وقتی «آقای مدعی مدیریت تحریم» ،در دام یک خبر جعلی افتاد وقتی «آقای مدعی مدیریت تحریم» ،در دام یک خبر جعلی افتاد

دولت باید به این موضوع رسیدگی کند و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه باید وظایف‌شان را انجام دهند. پس از بیان این اظهارات از دهان این نماینده  این سوال به وجود آمد که منبع و مدرک  سخنان این نماینده مجلس چیست و کجاست ؟

محمود بهمنی

رییس سابق بانک مرکزی که مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور در دو سال اول دهه اخیر است،‌این روزها با استناد به یک خبر جعلی منتشر شده در برخی از رسانه های داخلی که عموما از آن‌ها به عنوان منبع اصلی اخبار هم یاد نمی شود، اظهاراتی را در مورد میزان دارایی‌های آقا زاده های ایرانی در خارج از کشور و نسبت آن با بودجه کشور مطرح کرده است؛سخنانی که در ذهن بسیاری از خوانندهای اظهارات فرد مورد اشاره ، این سوال را بوجود آورد که آیا او در زمانی که مدیریت یکی از مهمترین ارکان مالی و پولی کشور را برعهده داشته است بر اساس چنین اخبار نادرست و اشتباهی تصمیم‌گیری می‌کرده تا تحریم‌ها به مردم ایران آسیبی وارد نکند؟

 به گزارش افق نیوز،  محمود بهمنی به گفته خودش دارای  ۴۷ سال سابقه فعالیت  در امور بانکی و اقتصادی است ،  مدعی است ،در زمانی که رکود مالی بر برخی از کشورهای غربی حاکم بود به دعوت بانک جهانی و بانک فدرال رزرو آمریکا «بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا»به این کشور رفته و طی جلساتی به آن‌ها گفته که چگونه می‌توانند از رکود و بحران خارج شد. می‌گوید در سال ۹۰ و ۹۱ در شرایطی که وضعیت تحریم‌ها خیلی بدتر از امروز بوده به نحوی که اجازه نمی‌دادند یک دلار وارد ایران شود و تمام پول‌های تهران در بانک‌های خارجی بلوکه بوده است، توانسته تحریم‌ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند.

محمود بهمنی سابقه هفت سال ریاست بانک مرکزی در دوران احمدی‌نژاد را در کارنامه کاری خود دارد، زمانی که در سال‌های آخر آن اقتصاد ایران به بهانه دور زدن تحریم‌ها با دلال‌هایی چون بابک زنجانی  مواجه شد، پرونده‌ای که همچنان مفتوح است و بخشی از دارایی‌های ملت ایران که توسط این کاسبان تحریم به تاراج رفته همچنان به خزانه ملت باز نگشته است.

حاشیه‌ها و شوک‌های بانکی در دوران مسئولیت محمود بهمنی کم نبود گرچه او بارها در مصاحبه‌هایش به صورت تمام قد از عملکرد خود دفاع کرده است، ارتباطش با افرادی چون بابک زنجانی و رضا ضراب را تکذیب کرده است و مدعی است برداشت شبانه ۳۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی از بانک‌ها به دستور شورای امنیت ملی بوده است و از رسانه‌ها و برخی از مسئولان شاکی است که چرا از او به خاطر بازگرداندن این پول‌ها به خزانه تشکر نشده است و رسانه ها تیتر زده اند« برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک ها» .

بهمنی که در دوران مسوولیت  او به گفته بعضی از متخصصان امور  مالی و بانکی،  به خاطر  اعمال برخی از سیاست های نادرست از سوی دولت وقت و نبود نظارت دقیق و کار آمد  بر امور بانکی و مالی کشور ،قبح اختلاس‌های بانکی شکسته و وقوع این فساد در کشور شتاب گرفت ،به تازگی در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های مطرح کشور با طرح این ادعا که دو سال ارز ناشی از صادرات به کشور بازنگشته است. در بخشی از سخنان خود گفته است :چرا امروز اعلام می‌کنند ۱۴۸ میلیارد دلار موجودی حساب آقازاده‌های ما در بانک‌های خارجی است. ذخایر کشور ما اینقدر نیست، یعنی بیش از ذخایر ارزی کشور، موجودی حساب آقازاده‌ها در خارج از کشور است.

وی که در حال حاضر به عنوان نماینده شهرستان‌های ساوجبلاغ ،طالقان و نظرآبادو عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس دهم حضور دارد، ادامه داده است: پنج هزار آقازاده در خارج از کشور چه می‌کنند؟، گفته می‌شود ۳۰۰ نفر آن‌ها درس می‌خوانند، بقیه آن‌ها چه می‌کنند، دولت باید به این موضوع رسیدگی کند و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه باید وظایف‌شان را انجام دهند. پس از بیان این اظهارات از دهان این نماینده  این سوال به وجود آمد که منبع و مدرک  سخنان این نماینده مجلس چیست و کجاست ؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان فهمید که او ظاهرا  برای بیان این سخنان  به خبری که در اوایل تیر ماه در برخی از رسانه‌های داخلی منتشر شد استناد کرده است، خبری که هیچ منبع معتبری نداشت و به نظر می‌رسید که زاییده تفکرات و خیالات عده‌ای به اصطلاح  فعال رسانه ای است که بعضا   به دنبال ایجاد حاشیه با اهداف سیاسی خاص  و یا دیده شدن در این عرصه هستند؛ چراکه در اوایل تیر ماه برخی از سایت‌های داخلی به نقل از استیون منوچین رییس خزانه دولت آمریکا خبری که بهمنی رییس بانک مرکزی به آن اشاره کرد را منتشر کردند و گفتند که قرار است ظرف سه ماه آینده این آقازاده‌ها به ایران دیپورت شوند.

پس از انتشار این خبر ، تعدادی از رسانه‌های معتبر داخلی در خبری اعلام کردند که در صفحه شخصی این مقام آمریکایی چنین اظهاراتی وجود ندارد و در ادامه رسانه‌هایی که این اظهارات را منتشر کرده بودند ،مجبور شدند که این خبر ساختگی را از روی سایت خود حذف کنند.

 به گزارش ایسنا، در این‌که رواج پدیده آقازادگی در کشور مشکلات عدیده‌ای را برای ایران به همراه داشته و خواهد داشت و باید سازوکاری برای جلوگیری از این موضوع و استفاده برخی از ژن‌های خوب از رانت‌هایی که به واسطه آقازادگی‌شان برای حضور در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور در اختیار دارند، اندیشیده شود، شکی نیست اما انتشار برخی اخبار نادرست در این زمینه نیز غیر از افزایش ناامیدی و ایجاد بی‌اعتمادی بیشتر بین مردم و حاکمیت نتیجه‌ دیگری به همراه نخواهد داشت. در فضایی که رسانه‌های موثر و تاثیرگذار  غربی و عربی با انتشار برخی اخبار جهت‌دار و نادرست کمر به ایجاد بحران در کشور و منزوی کردن تهران در عرصه بین‌المللی با هدف نابود کردن ایران بسته‌اند، ضروری است صاحبان قدرت و تریبون در داخل کشور، از هر طیف سیاسی و فکری در بیان اظهارنظرهای خود دقت سیاسی بیشتری داشته باشند و صرفا فقط برای پیشبرد اهداف سیاسی خود و زیر سوال بردن یک جریان به هرگونه اخبار و اطلاعاتی اعتماد نکنند تا کشتی بزرگ ایران که این روزها در دریایی پرتلاطم و موج‌هایی بلند و کوتاه در حال حرکت است، بتواند با انجام اصلاحات و جراحی‌های سازنده، به سر منزل مقصود برسد.