گروه : آخرین اخبار » آموزش و پرورش » اجتماعی » اخبار خطی
ساعت : ۱۱:۵۳
شناسه : 261362
تاریخ : ۰۵ شهریور ۱۳۹۷
تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد/ اجرای تعطیلات زمستانی در صورت شروع سال تحصیلی در شهریور

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد، گفت: با اجرای تعطیلات زمستانی در صورت شروع سال تحصیلی در شهریور ماه موافقیم.

تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد/ اجرای تعطیلات زمستانی در صورت شروع سال تحصیلی در شهریور

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد، گفت: با اجرای تعطیلات زمستانی در صورت شروع سال تحصیلی در شهریور ماه موافقیم.

به گزارش افق نیوز/ مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک ساله اخیر که در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، اظهار کرد: در سالی که گذشت ۱۲ جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش را داشتیم و کمیسیون‌های مختلف نیز جلساتی داشتند؛ کمیسیون منابع انسانی ۱۵ جلسه، کمیسیون اساسنامه‌ها و برنامه‌ها ۱۲ جلسه، کمیسیون خاص ۲۸ جلسه، کمیسیون اتباع خارجی و بین‌الملل  ۱۲ جلسه، کمیسیون برنامه درسی ۹ جلسه و معارف اسلامی و کمیسیون عمومی هر کدام ۵ جلسه برگزار کردند.

وی به روند تصویب موضوعات شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: موضوعای که در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد به دستور رئیس جمهور، وزیر  آموزش و پرورش یا ۸ نفر از اعضای شورای عالی صورت می‌گیرد.

نوید ادهم تصریح کرد: در کمیسیون‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ نفر از صاحبنظران حضور دارند و در نشست کارشناسی، موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند که پس از تصویب در صحن شورا به رئیس جمهور برای امضا ارائه می‌شود.

وی گفت: در سالی که گذشت چند مصوبه مهم داشتیم که یکی از آنها به اتمام رساندن تصویب زیر نظام‌ها است.

وی افزود:  سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام دارد که ۳ زیرنظام در گذشته به تصویب رسید و ۳ زیرنظام دیگر در یکسال گذشته تصویب شد
که زیر نظام منابع مالی و منابع انسانی به تازگی به تصویب رسیده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: تصویب زیرنظام ها به این معناست که در حقیقت نقشه حرکت تحول آفرین در آموزش و پرورش و معماری کار به اتمام رسیده است؛بر اساس این زیرنظام‌ها سیستم می‌داند کجا و چگونه اهداف را باید به تحقق برساند.

وی از دیگر اقدامات این شورا را تدوین و تصویب اهداف دوره های تحصیلی ذکر کرد و گفت:  اهداف دوره‌های تحصیلی در سال ۷۹ به تصویب رسیده بود که شورای عالی آموزش و پرورش، اهداف را بازنگری کرد و میزان اهدا برای اجرا کاهش یافت.

نوید ادهم ادامه داد:  در اهداف مصوب سال ۷۹ در مجموع ۳۰۲ هدف مصوب برای آموزش و پرورش داشتیم که در سال ۹۷ این اهداف به ۶۷ هدف تقلیل یافت؛ در دوره ابتدایی ۹۵ هدف داشتیم که اکنون به ۲۹ هدف تقلیل یافته، در دوره راهنمایی ۱۰۵ هدف به ۱۸ هدف و در دوره متوسطه ۱۰۲ هدف به ۱۹ هدف تقلیل یافت.

وی اضافه کرد: اهداف جدید بر اساس ساحت های شش گانه تنظیم شده است که در سند تحول بنیادین به عنوان مهم ترین زمینه تربیت پذیری باید در ۶ ساحت فراهم شود و امیدواریم بتوانیم شاهد آموزش و پرورشی باشیم که زمینه شکوفایی استعدادهای دانش آموزان را در تمام ساحت ها فراهم کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای جبران بحران نیروی انسانی در زیر نظام منابع انسانی مدنظر دارید گفت: اجرای زیرنظام ها در یک برنامه درازمدت در دستور آموزش و پرورش قرار دارد و  سند تحول بنیادین نیز تا سال ۱۴۰۴ باید عملیاتی شود؛ باید زیرساخت ها و مدل اجرای این زیرنظام فراهم شود. به طور مثال ایجاد دانشگاه فرهنگیان یکی از راهکارهای سند بود که تربیت نیروی انسانی و ساماندهی نیروی آموزش و پرورش زمان‌بر است.

وی افزود:  امیدوار هستم این زیرنظام در یک دوره چندساله ورود و خروج نیروها را در آموزش و پرورش ساماندهی کند تا تناسبی بین نیروها به عنوان اصلی ترین عنصر تعلیم و تربیت با اهداف داشته باشد.