گروه : نفت و انرژی
ساعت : ۱۲:۴۷
شناسه : 262131
تاریخ : ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
روش‌های طلایی برای کاهش مصرف بنزین

متوسط مصرف بنزین درحالی امسال بارها از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده که خودروسواران صرفا با اعمال تکنیک‌های فنی ساده و پیش پا افتاده می‌توانند ۷ تا ۱۰ درصد در مصرف بنزین صرفه‌جویی کنند که این معادل تولید روزانه یک پالایشگاه نفت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزایش مصرف بیش از اندازه حامل‌های انرژی و افزایش شدت مصرف انرژی باعث شد، مقام معظم رهبری در حاشیه دیدار با اعضای هیات دولت، مصرف بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خوانده و تاکید کردند: وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

نگاهی به آمارهای تولید و مصرف بنزین از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد که متوسط مصرف این فرآورده نفتی با ثبت جهشی حدود هفت درصدی به حدود ۹۰ میلیون لیتر در روز رسیده و در روزهایی از سال همچون تعطیلات نوروز یا روزهای پر رفت و آمد مسافران در فصل تابستان متوسط مصرف بنزین کشور بارها از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

به عنوان نمونه در آخرین روز تیر ماه امسال با ثبت یک رکورد جدید مصرف روزانه بنزین از مرز ۱۲۲ میلیون لیتر گذشت و هم‌زمان با جهش بی‌سابقه مصرف بنزین در سال جاری حتی ساخت و بهره برداری از طرح های جدید پالایشگاهی همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم منجر به توقف واردات بنزین به کشور نشده است.

بر اساس آخرین گزارش رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تابستان امسال ظرفیت تولید روزانه بنزین کشور به حدود ۹۳ میلیون لیتر رسیده که در صورت بهره برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت از مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد.

با وجود افزایش ظرفیت تولید بنزین اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مدیریت مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی بیش از ظرفیت سازی برای تولید آن اهمیت دارد تا آنجایی که حتی فرمانده کل قوا هم به دولت مسئولیت داده‌اند تا با اتخاذ راهکارهایی زمینه مدیریت مصرف بنزین در کشور را فراهم کند.

به منظور مدیریت مصرف سوخت در کشور علاوه بر ابزارهای قیمتی، استفاده از ظرفیت‌های کارت هوشمند سوخت، برنامه‌ریزی برای کاهش متوسط مصرف سوخت خودروها توسط خودروسازان داخلی و اعمال سخت گیری برای عدم واردات خودروهای خارجی پرمصرف، مردم هم با راهکارهایی ساده می‌توانند در مصرف روزانه سوخت خودرو صرفه جویی کنند که این مدیریت مصرف علاوه بر کمک به اقتصاد کشور به کاهش هزینه‌‌های خانوارهای ایرانی هم کمک می‌کند و عملا یک بازی برد – برد تلقی می‌شود.

خبرگزاری فارس در راستای منویات مقام معظم رهبری در جهت مدیریت مصرف بنزین، راهکارهای ساده‌ای را به خودروسواران ارائه می‌کند تا با کمترین هزینه زمینه کاهش و صرفه جویی ۷ تا ۱۰ درصدی را مصرف روزانه بنزین را فراهم کنند که در صورت تحقق این حجم صرفه‌جویی روزانه معادل ۵ تا ۹ میلیون لیتر مصرف بنزین کشور کاهش می‌یابد که معادل تولید بنزین یک پالایشگاه نفت کشور است.

مراقب خرید باد به جای بنزین باشید

به گزارش فارس، خبرهای مختلفی در فضای مجازی مبنی بر هوا فروشی به جای بنزین در جایگاه های سوخت منتشر شده اما واقعیت غیرقابل انکار آن است که به استناد گزارش تحلیل‌گران مسائل فنی خودرو، عادت های اشتباه در زمان سوخت‌گیری موجب می شود که خودروسواران به جای بنزین، هوا بزنند.

کارشناسان فنی خودرو می‌گویند: برخی عادت به پر کردن باک خودرو تا بیشترین ظرفیت ممکن را دارند که این عادت در مواقعی باعث خروج قطره قطره سوخت از باک در سر بالایی‌ها و سر پایینی‌های تند می‌شود و به تبع بخشی از سوخت تزریقی به باک هدر می‌رود.

از سوی دیگر فشار نازل تا آخرین حد از دیگر روش‌های غلطی در زمان سوخت گیری بوده که بعضا باعث می‌شود در کنار بنزین، هوا نیز با فشار وارد باک خودرو شود و این موضوع موجب می‌شود بخشی از هزینه صرف شده برای خرید بنزین، از بابت هوای خروجی پرداخت شود.

علاوه بر این با اتخاذ اقداماتی بسیار ساده و پیش پا افتاده همچون سوخت گیری در ساعات خنک شبانه‌روز، سوخت گیری با باک نیمه خالی و یا عدم ورود به پمپ بنزین‌ها در زمانی که نفتکش‌ها در حال تخلیه فرآورده نفتی هستند، موجب می شود که حجم تبخیر بنزین در حین سوخت گیری به حداقل کاهش یابد.

در کنار تعیین زمان مناسب و اتخاذ تکنیک‌های ساده در حین سوخت گیری انجام یکسری اقدامات فنی در حین رانندگی و یا نگهداری خودروها می‌تواند زمینه ساز مدیریت مصرف بنزین توسط خودروسواران شود.

در کنار این موارد بهتر است، هنگام سوخت گیری سوییچ خود رو را در حالت نیمه فعال قرارداده و با فاصله نیم متری از باک خودرو قرارگیرد تا هنگامی که سوخت گیری را انجام می‌دهید نگاهی به عقربه سوخت نیز داشته باشد تا حرکت آن را در هنگام  پرشدن باک ملاحظه کنید و زمانی که عقربه سوخت به حالت پر رسید دست از سوخت گیری بکشید.

این موضوع از آن جهت عنوان شد که خانم ها و یا آقایانی که کارت سوخت خود را به متصدی جایگاه می‌دهند و خودشان اقدام به سوخت گیری نمی‌کنند این کار اشتباه است می تواند مشکلات بعدی را به وجود آورد از قبیل کم فروشی و یا احتساب اشتباه در مبالغ سوخت.

به هر حال باید گفت تنظیم موتور خودرو، تعویض شمع‌های مستهلک و فیلتر هوا، پرهیز از حمل بار سنگین، تنظیم باد لاستیک‌ها، رعایت سرعت مجاز و جلوگیری از ترمزهای شدید و تغییر مسیرهای ناگهانی، پارک خودروها در سایه بان و یا فضای سایه معابر، حرکت خودرو با دنده مناسب، اجتناب از درجا کار کردن خودرو، بالا بودن شیشه‌ها در سرعت‌های بالا و … همگی راهکارهایی هستند که می‌تواند منجر به صرفه جویی ۷ تا ۱۰ درصدی در مصرف بنزین خودروها شود.

در شرایط فعلی با توجه به افزایش قیمت ارز، بهای فعلی فروش فرآورده‌های نفتی همچون بنزین و گازوئیل هیچ گونه تناسبی با قیمت سوخت در کشورهای همسایه ندارد و این شکاف قیمتی منجر به قاچاق فرآورده‌های نفتی شده و دولت هم خواه یا ناخواه برای مدیریت مصرف سوخت و قاچاق سیاست‌های اصلاح قیمت را در دستور کار قرار خواهد داد، این درحالی است که حتی در صورت اصلاح قیمت ها استفاده از تکنیک‌های ساده می‌تواند منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت شده و در نهایت کاهش هزینه را برای خانوارها را به ارمغان بیاورد.

گزارش از محمد حسین سیف اللهی مقدم