گروه : آخرین اخبار » اخبار خطی » فوتبال » ورزشی
ساعت : ۱۷:۴۶
شناسه : 263380
تاریخ : ۲۴ شهریور ۱۳۹۷
جدایی کی‌روش جدی است، آقای روحانی قدم جلو بگذارید

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: جدایی کی‌روش از تیم ملی جدی است چون او می گوید باید تدارکات خوب برای تیم ملی فراهم شود.

اسلامیان: جدایی کی‌روش جدی است، آقای روحانی قدم جلو بگذارید

عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال گفت: جدایی کی‌روش از تیم ملی جدی است چون او می گوید باید تدارکات خوب برای تیم ملی فراهم شود.

به گزارش افق نیوز، تامین نشدن ارز دولتی برای فدراسیون‌های ورزشی کم کم به یک معضل بزرگ در ورزش کشور تبدیل خواهد شد و یکی از فدراسیون‌هایی که در معرض این مشکل قرار دارد فدراسیون فوتبال است. با توجه به بالا رفتن قیمت دلار و اعلام این موضوع که دولت به ورزش نمی‌خواهد ارز دولتی بدهد، وضعیت فدراسیون فوتبال را برای تامین هزینه‌های امور تیم‌های ملی به خصوص تیم ملی بزرگسالان دچار مشکل کرده است. مشکل تا این حد بزرگ است که کارلوس کی‌روش صحبت نهایی و جدی را با مهدی تاج انجام داده و اعلام کرده اگر فدراسیون نتواند تدارکات مناسب را برای تیم ملی فراهم کند او هم برای تمدید قرارداد پاسخ مثبت نمی‌دهد و از ادامه همکاری با فدراسیون ایران انصراف می‌دهد.

حدود ۴ ماه دیگر تیم ملی کشورمان باید در جام ملت‌های آسیا مقابل حریفانی به میدان برود که اکثر مدعیان قهرمانی بازی‌های تدارکاتی مناسب و اردوهای تدارکاتی ویژه‌ای در نظر گرفته‌اند اما فدراسیون فوتبال ایران برای برگزاری یک دیدار تدارکاتی با یک تیم درجه چندم همچنان مشکل دارد. در همین زمینه خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با محمود اسلامیان عضو هیأت رئیسه فدراسیون صحبت کرد که در زیر می‌خوانید.

* بزرگترین مصیبت فوتبال ایران عدم پرداخت حق پخش است

اسلامیان در این خصوص که اکنون بزرگترین مشکل فدراسیون برای تامین منابع مالی چیست، گفت: من بارها اعلام کردم و باز هم تاکید می‌کنم بزرگترین مصیبت ما در فوتبال عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی است. همه کشورها حق پخش تلویزیونی را پرداخت می‌کنند من با عدد و رقم می‌توانم این موضوع را به شما بگویم. در عربستان حق پخش ۱۲۰ میلیون دلار است. در امارات ۸۰ میلیون دلار است، در کشوری مثل انگلیس حق پخش ۳٫۲ میلیارد پوند است. این یعنی ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینه‌های فوتبال در کل دنیا از سوی حق پخش تامین می‌شود.

* آیا جاذبه فوتبال ایران از عربستان و امارات کمتر است؟!

وی افزود: آنهایی که به فدراسیون فوتبال خرده می‌گیرند و فکر می‌کنند راهی برای کسب درآمد وجود دارد به ما هم بگویند که اگر فدراسیون فوتبال تبعیت نکرد هر چه خواستند بگویم. بله راه‌هایی مثل تبلیغات محیطی و جذب اسپانسر وجود دارد همه همه این موارد را روی هم جمع کنیم ۲۰ الی ۲۵ درصد از هزینه‌ها را تامین می‌کنند. در همه دنیا راهی جز حق پخش برای کسب درآمد وجود ندارد. من نمی‌خواهم خودمان را با انگلیس، اسپانیا و کشورهای دیگر مقایسه کنم اما سؤالم این است که آیا قدرت جاذبه فوتبال ایران از فوتبال عربستان و امارات کمتر است؟  وقتی چنین شرایطی پیش می‌آید مشخص است که سایر ارگان‌های دیگر برای حمایت فوتبال پا جلو نمی‌گذارند.

* تولیدات فوتبالی در صدا و سیما برای فوتبال بازگشتی ندارد

اسلامیان تاکید کرد: البته من می‌دانم صدا و سیما هم مشکلات خودش را دارد اما فوتبال راهی جز کسب درآمد ندارد. در واقع فوتبال یک جور تولید کننده برنامه برای صدا و سیما است. نگاه کنید در صدا و سیما چه اندازه برنامه فوتبالی تهیه می‌شود ولی وقتی این تولیدات برای خود فوتبال بازگشتی ندارد چه باید کرد؟ در چنین مواقعی فقط یک راه می‌ماند و آن این است که دولت کمک کند.

* بد است برای شاد کردن مردم به تیم ملی کشور کمک شود؟

عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه دولت هم نمی‌خواهد کمکی به ورزش کند و ارز دولتی را به روی فدراسیون‌های ورزشی بسته است، گفت: برای فدراسیون فوتبال دو گزینه وجود دارد یا حق پخش داده شود یا دولت کمک کند. کی‌روش چیز خاصی از ما نمی‌خواهد. همه بحث او چگونگی تدارکات برای تیم ملی است. وقتی در جام جهانی عملکرد تیم ملی به گونه‌ای می‌شود که حضرت آقا دو بار پیام می‌دهد درجه اهمیت به شادمانی مردم توسط فوتبال مشخص می‌شود. مگر این شاد کردن مردم چقدر هزینه‌اش می‌شود؟ مقام معظم رهبری در جلساتی که برگزار شده دو بار پیغام قدردانی فرستاده است. آیا بد است که برای شاد کردن مردم به تیم ملی کشور کمک شود؟

*مشکل کی روش حق و حقوق خودش نیست

وی ادامه داد: ما باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برویم و اگر بازی تدارکاتی خوب می‌خواهیم تازه من اسم تیم درجه یک نمی‌آورم. برای همان تیم‌های درجه چندم باید یک میلیون دلار هزینه کنیم. فدراسیون که نمی‌تواند پول چاپ کند واقعا چه راهی جلوی پای ماست. اگر کسی راه دیگری می‌شناسد به ما بگوید. مشکل کی‌روش حق و حقوق خودش نیست.او به فکر تدارکات خوب برای تیم ملی است و ما هم هر هزینه‌ای که بخواهیم انجام دهیم به دلار است. برای برگزاری یک کمپ ساده به دلار نیاز داریم تا برگزاری بازی‌های خوب.

* از رئیس جمهور تقاضا می کنم برای حمایت فوتبال ورود کند

اسلامیان در پاسخ به این سؤال که برای تدارکات تیم ملی جهت حضور در جام ملت‌های آسیا چه مقدار هزینه برآورد شده است، گفت: فکر می‌کنم حدود ۴۰ میلیارد تومان پول لازم داریم ولی شما اگر این عدد را مقابل شادی ۸۰ میلیون نفر بگذارید خیلی هزینه بالایی نیست. من به شخصه از دکتر روحانی که می‌دانم خودش به فوتبال علاقمند است تقاضا می‌کنم به حمایت از تیم ملی ورود کند و برای حل این مشکل پا جلو بگذارد. ما برای نگه داشتن کی‌روش به ورود رئیس‌جمهور نیاز داریم.

* صحبت کی‌روش برای جدایی قطعی است

وی در این باره که کی‌روش اعلام کرده اگر تدارکات مناسب برای تیم ملی فراهم نشود قطع همکاری می‌کند، چقدر جدی است و اینکه او اکنون با فدراسیون قراردادی هم ندارد و می‌تواند بدون هیچ مشکلی به این همکاری پایان دهد،‌گفت: صحبت کی‌روش کاملا جدی است. وقتی نمی‌توانیم هزینه کنیم و تدارکات خوب برای تیم ملی داشته باشیم چه باید بکنیم؟ جای کی‌روش باشید چه می‌کنید؟ فوتبال ایران ضعیف و فقیر نیست حق فوتبال را نمی‌دهند. یک وقتی است شما فوتبال ضعیفی دارید اما ما این مشکل را نداریم. البته موضوع حق پخش بارها از سوی مجلس و دولت پیگیری شده اما واقعا باید در مورد آن تصمیم جدی گرفته شود. ما اکنون در شرایط اضطراری هستیم و وقت نداریم.واقعا هیچ منبعی نیست که بتوانیم به حق پخش فکر نکنیم. کی‌روش یک سرمایه بزرگ است پای اعتبار و آبروی خودش وسط است. من می‌دانم که او در این اواخر پیشنهادهای قطعی و جدی با پول بهتر از ایران داشت. یکی از این پیشنهادها از کره جنوبی بود اما به خاطر ایران به این پیشنهادها پاسخ نداد. به هر او با ما اکنون قرارداد ندارد و می‌تواند برود و به خاطر همین است که می‌گویم ما در شرایط اضطراری هستیم.

* منابع مالی فدراسیون محدود است

وی در پایان در جواب این پرسش که آیا فدراسیون فوتبال هیچ منبع  مالی دیگری ندارد، گفت: منابع بسیار محدود است. تبلیغات محیطی و جذب اسپانسرها نهایت ۲۰ درصد هزینه‌های ما را تامین می‌کند که تازه برای دریافت پول از این منابع هم مشکلاتی مثل تحریم‌ها را داریم. امیدوارم که رئیس‌جمهور هر چه زودتر برای کمک به فوتبال اقدام کند.