گروه : آخرین اخبار » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل
ساعت : ۱۳:۰۴
شناسه : 264028
تاریخ : ۳۱ شهریور ۱۳۹۷
تحریم های آمریکا، روسیه و ایران را به یکدیگر نزدیک تر می کند

نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه معتقد است که تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و روسیه نه تنها نتیجه ای در پی نخواهد داشت بلکه اتحاد تهران و مسکو را بیشتر می کند.

«الیاس اوماخانوف» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه با تحریم نمی توان اراده ملت ها را سرکوب کرد، افزود: یکی دیگر از دلایل نزدیکی تهران و مسکو، مواضع نزدیک رهبران دو کشور است.
وی با بیان اینکه آمریکا کشورهای دیگر از جمله متحدان اروپایی خود را هم تحریم می کند، گفت: ایران نشان داده است که با تحریم نمی توان اراده ملت ها و کشورها را سرکوب کرد و روسیه نیز در این مسیر گام بر می دارد.
اوماخانوف با بیان اینکه برای هر تحریمی، ضد آن نیز وجود دارد، اظهار کرد: ازجمله تدابیری که برای مقابله با تحریم ها بکار گرفته می شود، توسعه صادرات، طرح جایگزینی کالاهای وارداتی و استفاده از فناوری های پیشرفته است.
وی افزود: دیدار اخیر سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه عزم ملت ها و کشورهای منطقه برای برقراری آرامش در نزدیکی مرزهای خود را نشان داد.
نایب رئیس شورای فدراسیون ادامه داد: برای آمریکایی ها که در ماورای اقیانوس آرام هستند بحث درباره وضع منطقه بسیار آسان است چرا که آنها دور هستند اما ما در اینجا زندگی می کنیم و آینده ما به وضعیت منطقه بستگی دارد.
اوماخانوف با بیان اینکه همکاری های ما ضامن برقراری آرامش و ثبات در منطقه است، اظهار کرد: تصادفی نیست که اجلاس خزر با موفقیت برگزار شد و کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که مدتها بر روی آن کار شده بود توسط سران کشورهای ساحلی خزر امضا شد.
**نقش ایران در سوریه مثبت است
نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ایران در منطقه اشاره کرد و با مثبت خواندن نقش ایران در سوریه تصریح کرد: دولت ایران و نمایندگان این کشور در سوریه از حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود حمایت می کنند.
وی با ستودن موضع ایران در سوریه اظهار کرد: موضع ایران در واقع رویکرد یک ملت آزاد و یک قدرت مستقل در منطقه است، به رغم منافع پیچیده و متفاوت کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه در سوریه، تفاهم مشترک وجود دارد که هیچ راه دیگری جز روند صلح برای حل مسائل این کشور وجود ندارد و ایران، روسیه و ترکیه ضامن صلح هستند.
شورای فدراسیون روسیه به عنوان مجلس سنا یا علیا با ۱۷۸ نماینده در کنار مجلس دوما (سفلی) با ۴۵۰ نماینده پارلمان را تشکیل می دهند.
سناتور الیاس اوماخانوف از سال ۲۰۰۱ تاکنون عضو شورای فدراسیون است و در سال ۲۰۱۰ به مقام معاون شورای فدراسیون انتخاب شد.
اوماخانوف دانش آموخته دانشگاه روابط بین الملل مسکو وابسته به وزارت خارجه روسیه است و پس از فارغ التحصیل شدن از این دانشگاه در سال ۱۹۷۹ فعالیت خود را در اداره دوم آسیای وزارت خارجه شوروی سابق آغاز کرد.
ریاست هیات مدیره دانشگاه روسیه-عربی، در اوایل دهه ۹۰ میلادی و عضویت در دومای روسیه در دوره نخست آن در سال ۱۹۹۳ و عضویت در مجلس محلی جمهوری داغستان در سال ۱۹۹۵ از دیگر فعالیت های اوماخانوف است.
اوماخانوف سپس در سال ۱۹۹۸ معاون نخست وزیر جمهوری داغستان شد و در همان سال از یک انفجار تروریستی به رغم انفجار خودرو جان سالم بدر برد.
وی پیش از ورود به شورای فدراسیون در سال ۲۰۰۱ دو سال نیز ریاست دانشگاه اقتصاد مخاچ قلعه را برعهده داشت.