به گزارش افق نیوز/باشگاه تراکتورسازی بعد از مدتها انتظار هوادارانشT چند ماه پیش طی یک اتفاقی که کمتر کسی فکرش را می کرد با حرف و حدیث فراوان به مزایده گذاشته شد . این مزایده در حالی  با واگذاری تراکتورسازی به زنوزی ختم به خیر شد که تنها کاندیدای که اعلام آمادگی کرده بود سرمایه دار بزرگ تبریز  بود و هیچ پیشنهاد دیگری به باشگاه نرسیده بود و همین موضوع باعث شد رئیس هیئت فوتبال استان آذربایجان شرقی اعلام کند که این مزایده وجه قانونی ندارد اما در نهایت مالکیت باشگاه در اختیار زنوزی قرار گرفت.

در ابتدا گفته شد زنوزی به علت بدهی های زیاد نمی تواند سهام باشگاه تراکتورسازی را خریداری کند و از طرفی یکی از شروط واگذاری پرداخت بدهی های این باشگاه تبریزی بود. به هر حال آقای میلیاردر توانست ۳۰ میلیارد تومان بدهی تراکتورسازی از جمله طلبساغلام سرمربی ترکیه ای  را بدهد اما وضعیت بدهی های غیر ورزشی  سرمایه دار تبریزی مشخص نشد.

باشگاه گسترش فولاد که در سال های گذشته تحت مالکیت زنوزی بود از مشکلات مالی رنج می برد و کارکنان این باشگاه بارها به پرداخت نشدن حقوق ماهانه خود گلایه مند بودند و اکنون هم  وضعیت مناسبی ندارند و با تاخیر چند ماه حقوقخود را دریافت می کنند. علاوه بر این باشگاه گسترش فولاد به بازیکنان سابق خود از جمله نصرتی و حاج محمدی بدهکار بود که زنوزی برای دریافت کارت بازی بازیکنان گسترش مجبور شد طلب بازیکنان سابق را پرداخت کند تا این تیم تبریزی مشکلی برای بازی کردن نداشته باشد.

به هر ترتیب زنوزی با همه مسائل حاشیه ای کارش را در تراکتورسازی شروع کرد و در همان ابتدا رضا مهاجری را  به عنوان همه کاره این تیم تبریزی برگزید که این انتخاب هم با حاشیه های همراه بود. به هر حال خریدهای ابتدایی تراکتورسازی در حد و قواره ای نبود که این تیم تبریزی را به عنوان مدعی قهرمانی در لیگ هجدهم مطرح کند اما با حضور توشاک سرمربی اسبق رئال مادرید ورق برگشت و بعد از آننقل و انتقالات تراکتورسازی زیر و رو شد و مالک متمول تراکتورسازی بازیکنان سرشناس را جذب کرد.

زنوزی که با هدف کسب قهرمانی تیم تراکتورسازی در لیگ هجدهم همه مشکلات را به جان خرید و مالکیت این باشگاه را برعهده گرفت برای اینکه از رقبای دیگر عقب نیفتد معادلات نقل و انتقالات را برهم زد و چند بازیکن میلیاردی به خدمت گرفت.

نکته قابل توجه این است که گفته می شود انتقال مالکیت باشگاه تراکتورسازی به طور رسمی به زنوزی واگذار نشده و فقط یک برگه تفاهم نامه در دوران الیاسی به امضای طرفین رسیده است. بنابراین  همه خرج و صرف هزینه در حالی رخ داده است که هنوز قرارداد رسمی زنوزی با باشگاه تراکتورسازی ثبت نشده است.

شایعات حاکی از این است که سرمایه اصلی زنوزی در ایران نیست و به صورت ارزی در ترکیه است، بنابراین او به راحتی می تواند قرارداد بازیکنان خارجی و داخلی را به دلار و یورو پرداخت کند. یکی از دلایل حضور دژاگه، شجاعی و حاج صفی کاپیتان های تیم ملی در تراکتورسازی این است که آنها مبلغ قراردادهایشان را به صورت دلار و یورو خواستند و زنوزی هم مشکلی برای عقد قرارداد با ستاره های فوتبال ایران به صورت ارز نداشت.

گفته می شود زنوزی  سهامدار، مدیر و مالک چندین شرکت صنعتی، تولیدی، علمی، خدماتی و بانکی است و دارایی خالص او ۱۵۰ هزار میلیارد ریال است. البته با وجود اینکه زنوزی یکی از ۱۰ سرمایه دار بزرگ کشورمان محسوب می شود اما بدهی زیادی هم دارد که گفته می شود یک هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان از بدهی خود به بانک های کشور را داده  و بخشی از آن هنوز تسویه حساب نشده است.

علاوه بر این جان توشاک سرمربی ولزی تراکتورسازی بعد از حذف این تیم تبریزی از جام حذفی فشارهای زیادی را از سوی پرشورهای تبریزی متحمل شد و   چند روز در تمرینات این تیم هم شرکت نکرد و  در نهایت شبانه  تبریز را به مقصد ترکیه ترک کرد.

جان توشاک سرمربی ولزی که با سروصدای زیاد و با مبلغ قرارداد ۶۰۰ هزار دلار به تراکتورسازی پیوست در نهایت بعد از حذف این تیم از گردونه این رقابتها شبانه تبریز را به مقصد ترکیه ترک کرد تا پروژه زنوزی مالک باشگاه در جذب سرمربی طراز اول خارجی شکست بخورد.

تراکتورسازی ها در حالی مبلغ بالایی برای جذب توشاک هزینه کردند که شانس آوردند او استعفا داد وگرنه باید کل رقم قراردادش را پرداخت می کردند.  طبق اعلام زنوزی مالک تراکتورسازی قرارداد توشاک مشروط بود و تراکتوری ها در پایان هرنیم فصل می توانستند قرارداد او را لغو کنند. سرمربی ولزی تاکنون ۳۰ درصد از قراردادش را دریافت کرده است و اگر قرار باشد مبلغ دیگری به او تعلق بگیرد تراکتورسازی ها باید تا پایان نیم فصل اول درصد دیگری از قراردادش را بدهند.

به هر حال باید دید همان طور که تراکتورسازی ها اعلام کردند جدایی توشاک برایشان دردسر ساز نمی شود یا  مربی ولزی همانند تونی اولیویرا و چند مربی خارجی دیگر به فیفا شکایت می کند و مشکلاتی برای پرشورهای تبریزی ایجاد می کند.

برای بررسی میزان بدهی های زنوزی و قراردادهای نجومی بازیکنان تراکتورسازی، نظر رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی و مدیرعامل اسبق این تیم تبریزی را جویا شدیم که از نظر خواهیم گذراند.

رقم قرارداد توشاک بیشتر از سایر تراکتورسازان است 

جواد ششگلانی رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی درباره این مطلب در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: من تا جایی که اطلاع دارم زنوزی اکثر بدهی های خود را تسویه حساب کرده و مقدار کمی از این بدهی مانده است که قابل طرح نیست.

او درباره اینکه گفته می شود انتقال سهام تراکتورسازی به نام زنوزی هنوز ثبت نشده است، گفت: باشگاه تراکتورسازی اسناد و مدارک مربوطه را به هیئت فوتبال تبریز ارائه کردند و این مدارک ثبت شده است. همچنین تا جایی که اطلاع دارم انتقال سهام تراکتورسازی به زنوزی ثبت شرکت ها شد.

ششگلانی درباره اینکه نسبت به واگذاری تراکتورسازی به زنوزی انتقاداتی داشت، گفت: من فقط بیان کردم که شرایط واگذاری باشگاه را مشخص نکردند و مخالفتی با مالکیت زنوزی در این باشگاه نداشتم.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی درباره اینکه بدهی های زنوزی مانع ثبت قراردادهای بازیکنان تراکتورسازی نشده است، اظهار کرد: هیچ نامه ای از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر به ما اعلام نشده است و قرارداد بازیکنان تراکتورسازی بدون مشکلی در هیئت فوتبال ثبت شد.

او درباره قراردادهای میلیاردی بازیکنان تراکتورسازی گفت: مبلغ قراردادهای بازیکنان تراکتورسازی معقول است و فقط رقم قرارداد توشاک سرمربی این تیم نسبت به سایر تراکتورسازان زیاد است.

ششگلانی درباره اینکه زنوزی با وجود بدهی های زیاد قراردادهای نجومی با بازیکنان بسته است، گفت: به هر حال زنوزی با توجه به هدف گذاری اش برای باشگاه تراکتورسازی برنامه ریزی کرده است و ما نمی توانیم در این مورد دخالت کنیم.

او درباره اینکه کارت های بازی تیم فوتبال ماشین سازی تبریز به علت بدهی این باشگاه در ابتدای لیگ صادر نمی شد، بیان کرد: برای صدور کارت های بازی تیم فوتبال ماشین سازی مشکلی نبود و کسی مانع این کار نشد.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان شرقی درباره آینده تراکتورسازی خاطر نشان کرد: به هر حال ما نمی توانیم آینده تراکتورسازی را تجزیه و تحلیل کنیم و زمان باید بگذرد تا درباره این تیم اظهار نظر کنیم.

زنوزی بخش اعظم بدهی هایش را پرداخت کرده است 

محمد حسین جعفری مدیرعامل اسبق باشگاه تراکتورسازی درباره این مطلب گفت:  زنوزی یکی از سرمایه گذاران فعال در تبریز محسوب می شود که وام های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف دریافت کرده است و تا جایی که اطلاع دارم بخش اعظم بدهی هایش را پرداخت کرده و مقدار کمی از بدهی ها مانده است.

او ادامه داد: زنوزی اقدامات به یاد ماندنی در تبریز انجام داده  و با راه اندازی چند کارخانه باعث اشتغال زایی جوانان این شهر شده است.

جعفری درباره اینکه زنوزی با وجود بدهی های زیاد با بازیکنان تراکتورسازی قراردادهای نجومی بسته است، گفت: به هر حال تراکتورسازی به بخش خصوصی واگذار شده است و یکی از نکات مثبت باشگاه های خصوصی این است که توان مالی بالایی دارند و می توانند قراردادهای بالایی با بازیکنان خود ببندند. به نظرم زنوزی می تواند تراکتورسازی را به موفقیت برساند.تراکتورسازی برند بزرگی است و زنوزی می تواند درآمد زایی از این باشگاه داشته باشد و هزینه های این باشگاه را تامین کند.

مدیرعامل اسبق تراکتورسازی درباره اینکه زنوزی برای کسب شهرت مالکیت تراکتورسازی را برعهده گرفته است، اظهار کرد: زنوزی تا حدود زیادی شهرت دارد و نیازی به معروفیت ندارد. قیاس مالک متمول تبریزی با سایر سرمایه گذاران فوتبال درست نیست و او تاکنون حاشیه ای در فوتبال نداشته است.

او درباره اینکه آیا آینده خوبی برای باشگاه خصوصی تراکتورسازی پیش بینی می کند؟ گفت: بله به نظرم همه باشگاه های فوتبال کشورمان باید خصوصی شوند و با سرمایه گذاری افرادی همانند زنوزی به طور حتم فوتبال ما رشد و پیشرفت می کند.زنوزی جسارت و شجاعت به خرج داده که تراکتورسازی را بگیرد و اگر این تیم تبریزی خوب مدیریت شود به موفقیت دست می یابد. به نظرم باشگاه های استقلال و پرسپولیس پول بیت المال را خرج می کنند و این همه بدهی هم بر جا گذاشتند و باید خیلی زود سرخابی ها خصوصی شوند تا فوتبال کشورمان سروسامان یابد.

به هر حال امثال هدایتی و سیاسی در فوتبال ایران سرمایه گذاری کردند اما در نهایت عایدی نصیبشان نشد و باید دید سرنوشت زنوزی در فوتبال تبریز به کجا می انجامد.