گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » آمریکا و اروپا » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۲۱:۳۳
شناسه : 264669
تاریخ : ۰۶ مهر ۱۳۹۷
نشست وزیران خارجه آمریکا و ۸ کشور عربی برگزار شد نشست وزیران خارجه آمریکا و ۸ کشور عربی برگزار شد

وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که در نشست روز جمعه «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه این کشور با همتایان خود از ۸ کشور عربی، طرح موسوم به «ناتوی عربی» مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش افق نیوز به نقل از تارنمای اطلاع رسانی این وزارتخانه، در این نشست که در نیویورک برگزار شد، وزیران امورخارجه کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی حضور داشتند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزیران امورخارجه کشورهای یاد شده بر لزوم مقابله با آنچه که «تهدیدهای ایران علیه منطقه و آمریکا» خوانده شده، توافق کرده و درخصوص طرح تشکیل نهاد موسوم به «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» یا اصطلاحا «ناتوی عربی» به گفت وگو پرداختند.
طرح تشکیل این نهاد که چند ماهی است از سوی آمریکا و متحدانش مطرح شده، به علت شکاف و گسست عمیقی که میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، تاکنون راه به جایی نبرده است.
نمود این اختلاف و چندگانگی به وضوح در شورای همکاری خلیج فارس هویداست؛ نهادی که طرح نخست آمریکا برای ایجاد کمربند امنیتی در منطقه علیه ایران بود.
حال مشخص نیست زمانی که کشورهای عربی حتی امکان مدیریت تنش‌ها و روابط میان خود را نداشته و در شورای همکاری به بن بست رسیده‌اند، چگونه می‌خواهند ناتوی عربی را بر این ویرانه بنا کنند.
از سوی دیگر آمریکا که همواره در آرزوی سلطه و نفوذ در منطقه بوده، هر چه بیشتر تلاش کرده است تا این طرح را به سرانجام برساند.
از جمله حاضران در نشست روز جمعه، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر بوده که کشورش از سال گذشته هدف تحریم گسترده عربستان، مصر، امارات و بحرین قرار گرفته است.
با وجود تلاش های کاخ سفید، این کشورها همچنان نتوانسته اند به راهی برای حل این تنش منطقه ای دست یابند.