گروه : آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار خطی » شهری و رفاهی
ساعت : ۸:۱۱
شناسه : 264843
تاریخ : ۰۸ مهر ۱۳۹۷
حنا هندی چیست؟ بررسی فواید و عوارض حنا هندی چیست؟ بررسی فواید و عوارض

آیا با حنا هندی آشنایی دارید؟ آیا شما هم جزء طرفداران این نوع حنا هستید؟ می دانید که برای تهیه تاتو موقت از این نوع حنا استفاده می کنند؟ چون رنگ دهی بالایی داشته و مدت بیشتری هم طول می کشد تا پاک شود. در این نوشتار از بخش طب سنتی و گیاهان دکتر سلام می خواهیم به بررسی فواید و مزایای این حنا، پرداخته و سپس نحوه خیساندن حنا برای انجام تاتو موقت را به شما آموزش دهیم. در آخر هم فواید حنای معمولی و طبیعی را برایتان بازگو کرده و چند ماسک فوق العاده برای تقویت کردن مو را برایتان ذکر می کنیم.

حنا هندی چیست؟ بررسی فواید و عوارض

به گزارش افق نیوز/ یکی از گیاهان پرطرفدار در منطقه خاورمیانه و کشورهای آسیای شرقی، حنا است که بیشتر برای تقویت مو از آن استفاده می شود. ولی همین افراد شاید به خوبی ندانند که این گیاه تا چه اندازه می تواند در سلامت پوست و درمان بیماری ها تاثیر گذار باشد. یکی از انواع حناهایی که برای طرح انداختن بر روی دست و پا و ناخن مورد استفاده قرار می گیرد، حنا هندی است. هندی ها از این حنا برای تقویت بخشیدن به موهای خود نیز استفاده می کنند.

فواید حنا هندی مشکی برای مو

نه تنها این نوع حنا، باعث رنگ گرفتن موهای سفید می شود بلکه به خاطر داشتن پروتئین های موجود در آن، باعث تحریک و شد مو می گردد. افرادی که معمولا از این حنا استفاده می کنند موهایی محکم تر و سالم تری دارند. حنا، فولیکول های مو را تقویت کرده و سلامتی را به ریشه موها هدیه می کند. همچنین از ریزش مو جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد موها زیاد خورد شوند. این حنا باعث می شود که موهای شما درخشان تر به نظر رسیده و از سفید شدن زودرس موها پیشگیری می کند.

معایب این نوع حنا

حنا هندی اصل، هیچگونه ضرری برای مو ندارد. ولی بعضی از حنا هندی های تقلبی در بازار وجود دارد که باعث ایجاد عوارضی همچون التهاب پوست می شود. بعضی از متخصصان معتقدند به دلیل وجود پارافنیلین دی‌آمین در حنا هندی ، علائم حساسیت را در فرد ایجاد می کند و وی دچار خارش و سوزش پوست می شود.

حنا هندی

کاربرد دیگر حنای هندی غیر از استفاده برای مو

به دلیل اینکه این نوع حنا، قدرت رنگ پذیری بالایی دارد از آن برای تاتوی موقت که حدود ۳ هفته هم بر روی پوست می ماند نیز استفاده می شود. استفاده از حنا هندی به منظور تاتو موقت بسیار موثر و کارا می باشد و استفاده راحتی دارد.

طرز درست کردن حنا برای تاتو موقت

مواد لازم:

  • پودر حنا (بهتر است از حنا هندی استفاده کنید ولی میتوان از حنای طبیعی نیز استفاده کرد)
  • آبلیمو
  • ½ قاشق غذاخوری شکر
  • ½ قاشق غذا خوری روغن مایع یا روغن درخت چای
  • سری مخصوص طراحی

طرز استفاده:

  1. ابتدا پودر حنا را به خوبی الک کنید تا ذرات آن از هم جدا شود.
  2. حنا را در یک ظرف الک کنید و مطمئن شوید، در آن تکه و گلوله‌ی بزرگ وجود نداشته باشد.
  3. مقداری آبلیمو اضافه کرد و خوب مخلوط کنید. باید خمیری به غلظت خمیردندان درست کنید.
  4. شکر و روغن انتخابی را نیز اضافه کنید.
  5. این مخلوط را خوب ترکیب کنید. سطح آن را با پلاستیک پوشانده و به مدت ۲۴ ساعت در دمای اتاق بگذارید تا خوب رنگ بیندازد.
  6. گوشه یک کیسه پلاستیکی را سوراخ کرده و سری مخصوص طراحی را درون سوراخ قرار دهید و دور آن را چسب بزنید. شما می توانید از هر وسیله ی دیگری که فکر می کنید مناسب تر است استفاده کنید.
  7. حنا را درون پلاستیک یا وسیله مورد نظر خودتان بریزید.
  8. طرح مورد نظر را بر روی پوست خود بزنید
  9. روی طرح یا نایلون بکشید و صبر کنید تا رنگ بگیرد.بررسی فواید حنا

از مهم ترین مزایای درمانی و سلامت حنا میتوان به رفع سردرد، تصفیه سموم بدن، تقویت ناخن ها، محافظت از پوست، رشد مو و کاهش التهاب اشاره کرد. در اینجا برخی از فواید دیگر مصرف مداوم حنا لیست شده است که شامل موارد زیر می ‌باشد:

کمک به بهبود زخم

ترمیم زخم را می‌توان قابل ملاحظه ترین مزیت استفاده از حنا دانست. حنا می‌تواند از پوست در برابر انواع عفونت ها و ناراحتی ها محافظت کند. حنا را می ‌توان به راحتی بر  روی محل سوختگی یا جراحت قرار داد. این کار باعث می ‌شود تا حنا با ایجاد لایه ای محافظ از ورود پاتوژن ها و مواد خارجی به داخل بدن جلوگیری کند. علاوه بر این، حنا با داشتن قابلیت خنک کنندگی طبیعی فوق العاده، می ‌تواند حرارت پوست را از بین ببرد. همانند ژل صبر زرد (ژل آلوئه ورا)، از حنا نیز می‌توان برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کرد.

کاهش تب

بعضی از متخصصان ادعا می کنند که از حنا می‌توان برای کاهش تب استفاده کرد. این بدیهی است که افزایش دمای بدن می‌تواند برای اندام ها و فرآیندهای متابولیکی که در بدن انجام می گیرد، بسیار خطرناک باشد. پائین آوردن دمای بدن به منظور حفظ سلامت فرد بسیار حائز اهمیت است که به این منظور می‌توان از حنا استفاده کرد. حنا می ‌تواند به کاهش دمای بدن کمک کند. این اتفاق می‌ تواند با تحریک تعریق یا خنک کردن بدن اتفاق بیوفتد.درمان سردرد

برای تسکین سریع سردرد های شدید می‌توان عصاره گیاه حنا را به طور مستقیم بر روی پوست قرار داد. حنا دارای اثر ضد التهابی است که باعث کاهش فشار می ‌شود و در نهایت منجر به ایجاد جریان خون سالم در مویرگ ها می‌ شود.

فواید ضد پیری

این اثر فوق العاده حنا، از مواردی است که افراد با دیدگاه مثبت به آن نگاه می‌ کنند. از دیدگاه علمی تائید شده است که روغن و عصاره حنا می‌تواند باعث کشیدگی پوست شود؛ در نتیجه کمک می‌ کند تا نشانه های پیری و چروک های پوستی را کاهش دهند.

تقویت سلامت مو

حنا نقش مهمی در حفظ و تقویت سلامت مو دارد. حنا باعث ایجاد استحکام در مو شده و از آن می ‌توان به عنوان رنگی بی‌ خطر و بدون اثرات دائمی برای رنگ کردن مو استفاده کرد. حنا برای جلوگیری از شکننده شدن مو و افزایش میزان درخشندگی آن نیز مصرف می‌ شود. ثابت شده است که برای افرادی که داری ریزش مو یا کچلی هستند، حنا می ‌تواند یک معجزه باشد.

همچنین حنا یک نرم کننده عالی برای پوست و مو بوده و موها را براق و درخشنده می کند. اگر برعکس موهای نرم و روشنی دارید و می خواهید کمی موهایتان تیره تر شود، حنا و آبلیمو را در یک ظرف آهنی بخیسانید. برای درخشان کردن مو، از ترکیب حنا و ماست استفاده کنید.

تنظیم  PH پوست سر

حنا با تنظیم کردن PH پوست سر باعث می شود که موها کمتر ریزش پیدا کنند. همچنین باعث کاهش شوره سر، خشکی پوست سر و خارش کف سر می شود.

حنا هندی

نمونه هایی از ماسک مو با استفاده از حنا

۱- ماسک حنا و روغن نارگیل: این ماسک باعث می شود که موهایتان سریعتر رشد کرده و تقویت شود

مواد لازم:

  • نصف فنجان حنا
  • نصف فنجان آب گرم
  • روغن نارگیل

طرز استفاده:

تمام مواد را مخلوط کرده و اجازه دهید تا ۱ ساعت به حال خود استراحت کند. سپس حنای خیسانده شده را به موهایتان بزنید و پس از نیم ساعت الی ۱ ساعت بشویید.

۲- ماسک تخم مرغ و حنا : این ماسک باعث تقویت و درخشندگی مو شده و ریزش مو را کم می کند

مواد لازم:

  • یک عدد تخم مرغ
  • یک فنجان حنا
  • یک فنجان آب گرم
  • نصف فنجان آب لیمو
  • روغن نارگیل

طرز استفاده:

در یک کاسه شیشه ای یا پلاستیکی، آب و حنا و آبلیمو را با هم مخلوط کرده و اجازه دهید ۱ ساعت به حال خود باقی بماند. سپس تخم مرغ و روغن نارگیل را ریخته و خوب مخلوط کنید. کاملا به موهای خود بمالید و پس از ۲ ساعت، با آب ولرم بشویید

منبع: دکترسلام