گروه : آخرین اخبار » اجتماعی » اخبار خطی » بهداشت و درمان
ساعت : ۸:۱۳
شناسه : 264845
تاریخ : ۰۸ مهر ۱۳۹۷
چرا برخی افراد مستعد ابتلا به سرما خوردگی هستند؟

باکتری‌های میکروسکوپی کوچک و زنده‌ای که در بدن ما زندگی می‌کنند، اثری بسیار قوی بر ابتلا به برخی بیماری‌ها و یا مصونیت ابتلا به آن‌ها دارند.

چرا برخی افراد مستعد ابتلا به سرما خوردگی هستند؟
باکتری‌های میکروسکوپی کوچک و زنده‌ای که در بدن ما زندگی می‌کنند، اثری بسیار قوی بر ابتلا به برخی بیماری‌ها و یا مصونیت ابتلا به آن‌ها دارند.

به گزارش افق نیوز/ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند باکتری‌های طبیعی موجود در بینی سبب آسیب پذیری برخی افراد درمقابل ویروس سرما خوردگی و آنفلوآنزا می شود.

دانشمندان دراین پژوهش بزاق بینی شرکت کنندگان را قبل و پس از تزریق ویروس سرما خوردگی کنترل و بررسی کرده اند. نتیجه بررسی نشان داده است، افرادی که دارای باکتری‌های استافیلوکوکوس (Staphylococcus) و موراکسلا (Moraxella) دربزاق بینی خود بوده اند با درصد بیشتری از علامت‌های بیماری مانند سرماخوردگی و سرفه مواجه شده اند، همچنین میزان زنده ماندن ویروس دربدن این افراد بیشتر از سایرین بوده است.

این تحقیق نشان می‌دهند ارگانیسم‌های طبیعی درون بینی انسان می‌تواند بر نوع و شدت ابتلای انسان به سرما خوردگی اثرگذار باشد.

همچنین محققان دریافته اند افرادی که باکتری‌های بیشتری دربینی خود دارند بیشتر به عفونت‌های تنفسی، مسمومیت خوراکی وبروز کورک‌های پوستی دردناک دچار می شوند، این افراد درزمان سرماخوردگی نیز بیش از دیگران دچار سرفه و عطسه مزمن خواهند شد.

طبق پژوهش‌های قبلی باکتری‌های موجود در روده، در پاسخ دادن سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل‌ بیماری زا اثر گذارتر بودند اما تحقیق‌های جدید نشان می‌دهد باکتری‌های بینی نیز در شدت ابتلای افراد به بیماری اثرگذار هستند.

این نتایج به وسیله دانشمندان دانشگاه ویرجینیای آمریکا انجام شده است و کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از نتایج به دست آمده راهکاری جدید برای مقابله و درمان بیماری ویروسی سرماخوردگی پیدا کنند.

دراین مطالعه، دانشمندان میکروبیوم بینی ۱۵۲ شرکت کننده را قبب و بعد از تزریق رینوویروس (rhinovirus type ۳۹) آزمایش کرده اند.

آن دسته از داوطلبانی که دارای باکتری استافیلوکوکوس بیشتری دربینی خود بودند به سرما خوردگی شدیدتر دچار شدند. این باکتری می‌تواند سبب جوش، سندرم شوک سکته مغزی و مسمومیت خوراکی درافراد منجر شود.

وجود باکتری استافیلوکوکوس دربینی افراد به دلایل مختلفی، چون ژنتیک و نیز عنصر‌های محیط وابسته است.

کارشناسان درادامه پژوهش به تمامی داوطلبان نوشیدنی پروبیوتیک مایع دادند و میزان باکتری در معده و بینی آن‌ها را اندازه گیری کردند؛ جالب است  که میزان باکتری کاهش نیافت و این موضوع نشان می‌دهد که باید دارو‌های پروبیوتیک به شکل اسپری برای بینی ساخته شود و نیازمند مطالعه دقیق و پژوهش‌های آتی دانشمندان است.

برای کاهش زمینه ابتلا به سرما خوردگی، مصرف مواد غذایی سالم، میوه و سبزیجات تازه، شست و شوی روزانه بینی با سِرُم شست و شوی مخصوص، خودداری از دست زدن به بینی به ویژه زمانی که دراجتماع حضور دارید و دست هایتان آلوده است، بخور آب گرم صورت و بینی همراه با افزودن مواد ضدعفونی کننده، چون عصاره گیاه اکالیپتوس (در افرادی که به این ماده آلرژی ندارند) و استفاده از شال گردن درزمان خارج شدن از خانه درروز‌های سرد سال می‌تواند اثربخش باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران