گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۱۵:۳۸
شناسه : 265279
تاریخ : ۱۲ مهر ۱۳۹۷
سفر پوتین به دهلی؛ تاییدی بر مشارکت راهبردی بین روسیه و هند سفر پوتین به دهلی؛ تاییدی بر مشارکت راهبردی بین روسیه و هند

رئیس جمهوری روسیه برای هشتمین بار طی ۱۸ سال گذشته به هند سفر می‌کند، ولی این سفر در شرایطی که دو کشور در معرض تحریکات چندجانبه از سوی آمریکا قرار دارند، تاییدی بر غیرقابل تغییر بودن مشارکت راهبردی روسیه و هند است.

سفر پوتین به دهلی؛ تاییدی بر مشارکت راهبردی بین روسیه و هند

به گزارش  افق نیوز/ روزنامه اینترنتی «وزگلیاد» در تحلیلی نوشته است: “ولادیمیر پوتین” امروز پنجشنبه برای یک سفر دو روزه عازم هند می‌شود و در جریان آن با “نارندا مودی” نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.هر چند این هشتمین سفر پوتین به دهلی طی  ۱۸ سال گذشته است، ولی دیدار کنونی در وضعیت فعلی جهان، ارزش چند برابری دارد. در شرایطی که روسیه و هند در معرض تحریکات چندجانبه و آگاهانه‌ای از سوی آمریکا قرار دارند، سفر پوتین غیرقابل تغییربودن مشارکت راهبردی بین دو کشور را مورد تایید قرار خواهد داد.

پس از سال ۲۰۱۴ که روسیه بطور آشکار به سمت شرق تغییر جهت داد، بدون تبلیغات گسترده در این باره، قبل از هر چیز روی روابط با چین و ژاپن و کره جنوبی در منطقه اقیانوس آرام صحبت می‌شد. در عین حال جهت گیری سیاسی به سمت شرق به طور مرسوم شامل مناطق جنوب آسیا نیز از ایران، ترکیه و کشورهای عربی گرفته تا مناطق جنوب شرق آسیا میشد.

طی این سالها روابط روسیه با کشورهای چین، ایران، ترکیه و ژاپن،  دچار سردی‌های موقت و بازگشت دوباره به گرمی روابط بود، ولی هند تنها کشور بزرگی بود که روابط روسیه با آن همواره با ثبات در حال تقویت بوده و این مسئله نتیجه انتخاب آگاهانه رهبران دو کشور است.

در حال حاضر روابط مسکو و دهلی در مقابل آزمایش بزرگی قرار گرفته که نمی توان آنرا تایید شده نامید. این در حالی است که در شرایط بازی‌های سیاسی جدید جهانی، روسیه به همراه چین و هند، یکی از ساختارهای اصلی جهان چندقطبی بشمار می روند. ضمن اینکه هند و چین عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و گروه بریکس (شامل روسیه، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی) هستند و این واقعیات اهمیت زیادی به روابط روسیه و هند می‌دهد.

در جریان سفر کنونی پوتین به دهلی بزرگترین قرارداد نظامی بین دو کشور برای خرید سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰، کشتی‌های جنگی و تانک و همچنین چندین سند مهم بین دولتی نیز امضاء خواهد شد.

به گفته “یوری اوشاکوف” مشاور رئیس جمهوری روسیه، در پایان مذاکرات روز جمعه ولادیمیر پوتین و “نارندا مودی”، بیش از بیست سند دوجانبه امضاء خواهد شد. وی تایید کرد که قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ نیز در این نشست امضاء خواهد شد که ارزش آن بیش از ۵٫۵ میلیارد دلار است.

این مقام کرملین یادآور شد که در جریان مذاکرات رودر روی رئیس جمهوری روسیه با نخست وزیر هند، مسئله دورنمای همکاری‌های نظامی-فنی و اقدامات مشترک نیروهای مسلح دو کشور نیز بررسی خواهد شد.

لازم به یادآوری است که مسکو همواره علاقه مند بوده تا مقامات پکن و دهلی اختلافات بین خود را بدون دخالت نیروهای خارجی حل و فصل کرده و سه کشور به همراه یکدیگر، نظم نوین جهانی برای مقابله با جهان تک قطبی تحت کنترل آمریکا و طرفدار غرب ایجاد کنند.