گروه : آخرین اخبار » آموزش و پرورش » اجتماعی » اخبار خطی
ساعت : ۹:۱۲
شناسه : 265596
تاریخ : ۱۵ مهر ۱۳۹۷
مدرسه اینجا معنای دیگری دارد…

پرانرژی از کار کردن با دستان خالی می‌گوید، قدردان همت خیرین و بخش‌های مختلف جامعه است که کمک می‌کنند تا یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه بهتر بتواند درس بخواند، دنیا را بفهمد و در جامعه‌ی امروز به زندگی خود ادامه دهد .

دانش آموزان استثنایی

پرانرژی از کار کردن با دستان خالی می‌گوید، قدردان همت خیرین و بخش‌های مختلف جامعه است که کمک می‌کنند تا یک دانش‌آموز با نیازهای ویژه بهتر بتواند درس بخواند، دنیا را بفهمد و در جامعه‌ی امروز به زندگی خود ادامه دهد .

به گزارش افق نیوز، تجربه‌ی ۳۰ سال زندگی با دانش‌آموزان استثنایی را «ادب شدن» می‌داند، به عنوان متولی و مدیرکاروان دانش‌آموزان استثنایی کشور در سفر حج خاطراتی دارد که خود درس معارف‌اند!دروسی که تا تجربه‌اش نکنی نمی‌توانی آن را آن گونه که باید درک کنی .

می‌گوید رو انداختن و درخواست کردن حتی برای امور اداری خوب نیست،اما اگر پای یک دانش‌آموز استثنایی در میان باشد این کار بسیار ساده می‌شود و برکت نیز دارد .

از گریه‌های خود با گریه‌ی آنها و از ضجه‌های پنهانی خود با خنده‌ی آنها می‌گوید، از رنج خانواده‌های دانش‌آموزان جسمی و حرکتی و ذهنی می‌گوید و تمام آنها را تلنگری می‌داند برای ساخته شدن و اینکه قدر داشته‌های خود را بدانیم، داشته‌هایی که اکثر اوقات در شلوغی‌های زندگی، کمتر نعمتشان می‌پنداریم .

از رنج پدر و مادری گفت که شبانه نمی‌توانند دو ساعت پشت سر هم بخوابند چون فرزندشان معلول است و باید هر دو ساعت یکبار در خواب جابجا شود .

از رنج پدر و مادری می‌گوید که نمی‌توانند اوقات فراغت خود را در فضای سبز و پارک بگذرانند .

می‌گوید مشکلات زیاداند اما تلاش‌ها نیز مضاعف بوده‌اند، تلاش‌هایی که بخشنامه و دستورالعمل نمی‌شناسد و به حل مشکلات دانش‌آموزان امیدوار است .

«دکتر سید محمد موسوی» رئیس  آموزش و پرورش استثنایی استان،  در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی استان در ۳۲ مدرسه در سطح استان مشغول تحصیل هستند که ۲۰۰ نفر از این دانش‌آموزان در قالب آموزش و پرورش فراگیر و بصورت آموزش تلفیقی در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند و خدمات توانبخشی و حمایتی از آموزش و پرورش استثنایی استان دریافت می‌کنند.

وی تعداد معلمان این بخش از خانواده آموزش و پرورش در استان را ۲۷۰ نفر عنوان کرد و گفت: اگر تنها به اعتبارات آموزش و پرورش در این زمینه اکتفا می‌شد، کارها آن گونه که باید  پیش نمی‌رفت، بنابراین با کار جهادی و شبانه‌روزی تلاش شد تا خدمات تازه‌ای به جامعه‌ی هدف این مدارس انجام شود .

موسوی با تاکید بر اینکه برای حل مسائل و مشکلات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید همه‌جانبه به مسائل و مشکلات آنان نگاه کرد، گفت: درک مسائل و مشکلات خانواده‌ها، معلمان و مربیان تنها با نگاه صرف اداری و بودجه ناچیز دولت ممکن نیست، بلکه کار در اینجا بیش از مدارس دیگر با عاطفه‌های انسانی پیوند می‌خورد .

وی گفت: در طول ۴ سال گذشته، منتظر بودجه‌های دولتی نبوده‌ایم و با رایزنی و ارتباط گرفتن به بخش‌های مختلف جامعه مانند خیرین و مردم کارهای شایسته‌ای صورت گرفته که می‌توان به زیباسازی و نشاط‌انگیز کردن مدارس، رنگ‌آمیزی و نقاشی کلیه مدارس، نصب دوربین‌های امنیتی، تهیه تجهیزات و امکانات آموزشی و توانبخشی، آسفالت حیاط مدارس، هوشمند سازی کلیه مدارس استثنایی، ساخت سوییت رفاهی برای معلمان، تعمیر، نصب و تجهیز سیستم های سرمایشی و گرمایشی، رایگان نمودن سرویس های ایاب و ذهاب اشاره نمود .

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد: سنگینی هزینه‌های پزشکی  نیز بر دوش خانواده‌ها کاملا مشهود بود از این رو با دستان خالی تلاش شد و این گره با همت خیرین و دیگر بخش‌های دولتی از زندگی خانواده‌ها نیز گشوده شد .

موسوی اعطای سه میلیارد تومان وام در قالب خرید خودرو، خرید کالا و فروش اقساطی و  دویست میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به خانواده‌ها و معلمان این مدارس را با انعقاد تفاهم‌نامه با بانک ملت از دیگر خدمات این مجموعه به همکاران و دانش‌آموزان تحت پوشش عنوان کرد و گفت: در این مدت سه مرکز آموزشی جدید، سه مرکز ویژه یادگیری و یک مدرسه اوتیسم با نام بهار در ایلام تاسیس شد.

وی تصریح کرد: نمایندگی انجمن خیرین حامی دانش آموزان استثنایی کشور در استان راه اندازی شد و و در طول این مدت تلاش گردید تا با برگزاری جشنواره های ورزشی، فرهنگی و هنری و اعزام دانش آموزان و همکاران با اولویت سفرهای هوایی زمینه حضور آنان در این میادین فراهم شود .

وی با تاکید بر اینکه مشکلات دانش‌آموزان استثنایی نقطه‌ی پایانی ندارد و امکان کمک بخش‌های مختلف دولت و خیرین همیشه وجود دارد، ابراز امیدواری کرد روزی برسد که تعداد دانش‌آموزان این مدارس به حداقل برسد و برای کمک به این عزیزان از طرف بخش‌های مختلف جامعه تلاش بیشتری صورت گیرد .

موسوی حضور در برنامه‌های سیمای مرکز ایلام و اجرای برنامه توسط دانش‌آموزان استثنایی را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در راستای به نمایش گذاشتن توانمندی واقعی آنها به جامعه، عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک خیرین و همه‌ی افراد متمکن شاهد کاهش آلام خانواده‌ها و معلمان این عزیزان باشیم .

وی در پایان آرزوی خود را این گونه بیان کرد: امیدوارم با افزایش آگاهی در جامعه و رعایت الگوی علمی و کم شدن ازدواج های پر خطر از  لحاظ اختلالات ژنتیکی، اتفاقات، حوادث و بیماری‌ها روز به روز تعداد این دانش‌آموزان کمتر شده و در عوض خدمات ارائه شده به آنها به‌روزتر، علمی‌تر و با کیفیت‌تر گردد و از طرفی مسئولین امر قانون حقوق معلولین، مناسب‌سازی جامعه برای آنها و نیز قانون سه درصد سهمیه استخدامی این عزیزان را به طور جد پیگیری و اجرا کنند.