کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد با مصرف آسپرین

به گزارش افق نیوز، محققان بیمارستان عمومی ماساچوست درایالات متحده دریافتند، مصرف دو یا چند قرص آسپرین در طول هفته می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد اولیه، به نام کارسینوم هپاتوسلولار (HCC) منجر شود.

به گفته کارشناسان بهداشتی، علل مختلفی مانند هپاتیت C، هپاتیت مزمن، سیروز، سم قارچی آفلاتوکسین، چاقی، بیماری ذخیره‌ای آهن، مصرف بیش از حد الکل و تریزومی ۱۸ می‌توانند زمینه بروز این سرطان را فراهم سازند.

تحقیقات گذشته پژوهشگران دانشگاه‌های مختلف جهان نشان داده است، آسپرین و انواع دیگر از داروهای ضد درد غیر استروئیدی ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها کمک کند.

براساس آمار و ارقام موجود، سرطان کبد دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است و نرخ بقا در اثر ابتلا به آن کمتر از یک سال است؛ این در حالیست که مصرف ۳۲۵ میلی‌گرم و یا بیشتر آسپرین در هفته به مدت ۵ سال می‌تواند نرخ ابتلا به آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تریسی سیمون، محقق ارشد این پژوهش از دانشگاه ماساچوست می‌گوید: «الکل یکی از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان کبد است؛ ضمن اینکه این سرطان در مردان به مراتب شایع‌تر از زنان است».