گروه : آخرین اخبار » آسیا ، اقیانوسیه » اخبار خطی » بین الملل » ویژه
ساعت : ۲۰:۰۰
شناسه : 266197
تاریخ : ۲۰ مهر ۱۳۹۷
اردوغان شبه نظامیان کرد حاضر در منبج سوریه را تهدید کرد اردوغان شبه نظامیان کرد حاضر در منبج سوریه را تهدید کرد

رئیس جمهوری ترکیه می گوید شبه نظامیان کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» همچنان در شهر «منبج» سوریه هستند و کشورش اقدامات لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

خبرگزاری فارس: اردوغان شبه نظامیان کرد حاضر در منبج سوریه را تهدید کرد

به گزارش افق نیوز، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه می‌گوید کشورش در منطقه منبج سوریه نیز عملیات نظامی خواهد کرد.

او امروز (جمعه) شبه نظامیان کرد سوری موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» را به عملیات‌های نظامی مشابه ترکیه در شمال سوریه تهدید کرد.

اردوغان گفت: «یگان‌های مدافع خلق سوریه همچنان در شهر منبج (شمال سوریه) حضور دارند و این بر خلاف توافق آنکارا و واشنگتن [در مورد منبج] است».

ترکیه شبه نظامیان «مدافع خلق» (Y.P.G) را شاخه سوری گروهک «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) می‌داند و بارها تهدید کرده بود که تداوم حضور این نظامیان در منبج خط قرمز آنکارا است.

آمریکا که از سال ۲۰۱۴ در قالب ائتلاف ضد داعش در سوریه مداخله دارد، از این شبه نظامیان حمایت کرده و همچنان به حمایت‌های تسلیحاتی و لجستیکی خود ادامه می‌دهد.

به دنبال تهدید‌های ترکیه مبنی بر عملیات نظامی در شمال سوریه در چارچوب عملیات «سپر فرات» علیه این شبه نظامیان، آمریکا و ترکیه آذر ماه گذشته در مورد شهر منبج و مناطق حومه آن به توافقی دست یافتند.

مطابق این توافق، شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق باید منطقه منبج را بدون سلاح‌های سنگین خود به سمت شرق رود فرات ترک می‌کردند.

دو کشور برای نظارت بر این منطقه اقدام به تشکیل گشت‌های مشترک نظامی در منبج کردند. با این حال ترکیه اکنون می‌گوید، توافق مذکور اجرا نشده و ارتش این کشور اقدام‌های لازم را اجرا خواهد کرد.

ارتش ترکیه تاکنون بدون اجازه دولت سوریه در شمال این کشور دو عملیات نظامی بزرگ موسوم به عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» انجام داده است. این عملیات‌ها با مشارکت گروهک تروریستی «ارتش آزاد سوریه» صورت گرفت.

نیروهای ترکیه در اولین عملیات حد فاصل شهر «جرابلس» تا «اعزاز» را از عناصر داعش پاکسازی کردند و تا عمق بیش از ۱۰۰ کیلومترش پیشروی کردند و در دومین عملیات، کل مناطق تحت سیطره مدافع خلق در «عفرین» را به کنترل خود درآوردند.