گروه : آخرین اخبار » آذربایجان شرقی » اخبار خطی » استانها » سیاسی » مجلس
ساعت : ۲۱:۱۴
شناسه : 272235
تاریخ : ۰۷ دی ۱۳۹۷
دولت در حوزه خصوصی‌سازی لجبازی می‌کند/خریداران در واگذاری‌ها اهلیت نداشتند

من نمی‌دانم که چرا دولت نمی‌فهمد و یا دستگاه‌های امنیتی متوجه این ایرادات نمی‌شوند که این جای بحث دارد یا ما واقعا خیلی آدم‌ بدبینی هستیم که باید بیایند و ما را اصلاح کنند و یا اینکه خدایی ناخواسته بقیه چشم‌شان را بسته ‌اند.

نماینده مردم مرند در مجلس گفت: ما می‌بینیم که واگذاری‌ها به افراد خاص و بدون اهلیت صورت می‌گیرد.

دولت در حوزه خصوصی‌سازی لجبازی می‌کند/خریداران در واگذاری‌ها  اهلیت نداشتند

محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار خبرگزاری پارلمانی فارس، در خصوص تخلفات صورت گرفته در بخش واگذاری‌ها و ایرادات موجود در این بخش اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر بخش خصوصی‌سازی ما به قدری بد عمل کرده و مورددار بوده است که هر کسی اعم از خبرنگاران، کارفرما، نماینده و همه مسئولان فهمیده‌اند که این بخش دارای ایراداتی است.

وی افزود: من نمی‌دانم که چرا دولت نمی‌فهمد و یا دستگاه‌های امنیتی متوجه این ایرادات نمی‌شوند که این جای بحث دارد یا ما واقعا خیلی آدم‌ بدبینی هستیم که باید بیایند و ما را اصلاح کنند و یا اینکه خدایی ناخواسته بقیه چشم‌شان را بسته ‌اند.

نماینده مردم مرندو جلفا در مجلس ادامه داد:‌ به عنوان مثال ماشین‌سازی تبریز که در جریان آن بودیم شرکتی است که به عنوان شرکت مادر شناخته می‌شود و آمریکا آن را در لیست تحریم‌ها قرار داده است و به نوعی شرکت هایتک است. اما به گونه‌ای آن را واگذار می‌کنند که عملاً تعطیل شود و به بهانه زمین‌هایی که اطراف آن وجود دارد واگذار شوند این شرکت‌ را با بدهی و بدون دارایی واگذار می‌کنند که در نتیجه آن تعطیل می‌شود.

حسن‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی واگذاری‌ها را به افرادی می‌دهند که در عمرش حتی یک پیچ و مهره هم نبسته است بعد این فرد در بحث بازار ارز دستگیر می‌شود آنگاه آقایانی مانند پورحسینی در رسانه ملی می‌گویند شخصی را در بازار ارز دستگیر کرده‌اند و این چه ربطی به واگذاری‌ها دارد، اما باید گفت  چنین شخصی اهلیت فعالیت اقتصادی هم ندارد و در بازداشت است چه برسد به اینکه یک شرکت دولتی را به چنین شخصیتی بخواهیم واگذار کنیم.ما دیگر نمی‌دانیم تخلف از این بالاتر چیست.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین در شرکت کشت و صنعت مغان هم می‌بنیم که همین اتفاق افتاده است و در کنار آن هم حرف و حدیث‌های دیگر وجود دارد که امیدواریم دروغ باشد.

نماینده مردم مرند در مجلس در ادامه سخنانش تصریح کرد: آقایان همچنین پمپ‌بنزین‌ها را واگذار می‌کنند که باز هم حرف و حدیث‌هایی پشت آنهاست که باز هم امیدواریم که دروغ باشد.

حسن‌نژاد با انتقاد از اینکه پتروشیمی کرمانشاه را هم به افرادی که اهلیت ندارند واگذار شده است،‌گفت: ما می‌بینیم که در این حوزه واگذاری‌ها به افراد خاص و بدون اهلیت صورت می‌گیرد و یا در بحث هفت‌تپه هم آقای پورحسینی صحبت می‌کند و می‌گوید دو جوان بودند و به فرد پشت پرده گفتیم خودت وارد شود و این یعنی اینکه آنها می‌دانستند که یک فرد دیگر پشت قضیه است و دو نفر را جلو انداخته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ما یک مورد از خصوصی‌سازی‌ها را نمی‌توانیم پیدا کنیم که بگوییم درست بوده و بی‌حاشیه بوده است و یا اینکه زمانی که واگذاری صورت گرفته است پس از آن مشکلات حل شد و عملکرد آن درست شد.

نماینده مردم مرند در مجلس ادامه داد: اصلاً‌ فرض می‌کنیم که آقایان راست می‌گویند حال اگر این‌ها اهلیت داشتند و فرآیند درست بوده است چرا همه آنها مشکل‌دار شده‌اند؟  چرا کارگران هفت‌تپه در خیابان ریختند و آبروی مملکت رفت؟ در بحث پتروشیمی کرمانشاه،‌کشت و صنعت مغان، ماشین‌سازی تبریز و آلومینیوم المهدی هم همین‌گونه است پس به این نتیجه می‌رسیم که قطعاً ایراداتی وجود داشته است که این‌ها به جای اینکه موفق شده و روی خط تولید قرار بگیرند و نیرو داشته باشند، تعطیل شده و نتوانستند حقوق‌ها را پرداخت کنند.

وی در همین زمینه بیان کرد: این تخلفات موارد بسیار شفافی است و متأسفانه در دولت آقای روحانی ما با مشکل و معضلی مواجه شدیم و آن لجبازی است. یعنی هر چه که مردم و نمایندگان بگویند این اشتباه است و باید درست شود آقایان دولتی فوراً لج می‌کنند و روی همان موضع می‌ایستند و حتی تأکید می‌کنند که زیر بار نروید کسی که با آقای پورحسینی مشکل شخصی ندارد.

زمانی که این حرف‌ها زده می‌شود به عنوان نهادهای مردمی مشورتی داده می‌شود حال نتیجه این همه اصرار و پافشاری بر موضع‌شان چیست.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما در عملکرد سایر وزرا و عملکرد آقایان دولتی هم همین رفتار را می‌بینیم به عنوان مثال وقتی که مجلس پشت یک موضوع قرار می‌گیرد و تأکید می‌کند که غلط است و باید از سوی دولت اصلاح شود فوراً دولت لج می‌کند، مجلس می‌گوید وضعیت خودرو مناسب نیست باید درست شود دولت لج می‌کند.

«متأسفانه در حال حاضر در بخش خصوصی‌سازی و واگذاری‌ها اتفاقاتی می‌افتد که برای ما قابل درک نیست که چرا این اتفاقات صورت می‌گیرد».

حسن‌نژاد بر همین اساس اضافه کرد: بنابر این متأسفانه ما در کشور دچار یک نوع لجبازی شده‌ایم که آقایان دولتی نمی‌خواهند زیر بار مشورت‌ها بروند. مثلاً در بحث قیمت گندم هم همه دنیا می‌گویند نرخ گندم باید بالا برود اما این‌ها می‌گویند ما چنین کاری نمی‌کنیم و یا اینکه می‌گوییم دلار تک‌نرخی کمر مردم را می‌‌شکند چرا تعیین قیمت الکی می‌کنید باید واقعی‌سازی کنید و اقتصاد را جمع و جور کنید اما باز هم با لجبازی آقایان مواجهیم.

وی ادامه داد: ما می‌گوییم در بحث دفاعی حواستان جمع باشد آمریکا ناو خود را آماده کرده است خطرناک است و بودجه دفاعی را کم نکنید اما آنها گوش نمی‌کنند بنابر این این‌ها تماماً لجبازی تلقی می‌شود.

نماینده مردم مرند در مجلس افزود: ما که دشمن این نظام نیستیم بلکه از دل مردم بیرون آمده‌ایم پس چرا اینگونه با نظرات برخورد می‌شود. بنابر این وقتی همه نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند این نوع فرآیند خصوصی‌سازی ایراد دارد دولت باید شک کند که طرف او دروغ می‌گوید و مردم حرف راست می‌زنند. واقعا این‌ها جای بحث و تعجب دارد.