محقق نشدن ۱۰۰ هزار میلیاد تومان از منابع پیش بینی شده بودجه ۹۸

به گزارش افق نیوز/ مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی  به محقق نشدن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی دولت که درلایحه بودجه سال آینده درنظر گرفته شده است. در این گزارش امده است،  «منابع پیش‌بینی شده از محل صادرات نفت خام، منابع مطمئنی نیست. بیش‌برآورد منابع بودجه باعث می‌شود در عمل، دولت با سازوکار تخصیص، به صلاحدید خود، بودجه سال آتی را اجرا کند. این اتفاق ضمن آنکه صلاحیت‌های تقنینی و نظارتی مجلس را خدشه‌دار می‌کند، آثار و پیامدهای منفی دیگری در اداره کشور و عملکرد دستگاه‌‎ها به همراه خواهد داشت. هرچند برخی کارشناسان معتقدند در سال آینده با تکیه بر ابزار تخصیص نیز نمی‌توان عدم تحقق منابع را مدیریت کرد».

همانطور که در جدول زیر مشخص شده، برای سال آینده پیش بینی تحقق ۳۰۸ هزار میلیارد  تومان از منابع انجام شده و به این ترتیب برای سال آینده به نظر میرسد حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش بینی شده محقق نشود. بر اساس این گزارش سال آینده ۲۷ هزار میلیارد تومان از درامدها، ۷۱ هزار میلیارد از درامدهای نفتی محقق نخواهد شد.

در این گزارش همچنین آمده است،  «لایحه بودجه از منظر منابع با محدودیت‌هایی روبه‌رو است که در صورت تصویب بدین شکل در طول سال ۱۳۹۸، مشکلات احتمالی در نحوه فعالیت دستگاههای اجرایی (بودجه قابل برنامه‌ریزی)، معیشت عمومی و انضباط مالی به دنبال خواهد داشت. لذا ایجاد منابع جدید درآمدی و مدیریت هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است. برآوردهای کارشناسی هم توسط دولت و هم توسط کارشناسان این مرکز بیانگر آن است که در صورت هدف‌گذاری «مدیریت کسری بودجه بدون نفت» و با انجام برخی اصلاحات برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید می‌توان کسری فوق را مدیریت کرد».