کیانوش پورمجیب معاون کیفیت ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه های مرتبط در ۳۰ خرداد ۸۹ توسط وزارت صنایع و معادن به همه خودروسازها ابلاغ شد و سرمشق همه آن ها قرار گرفت.
وی افزود: دراین آیین نامه، شاخص های گوناگونی مطرح و به صورت کمی هدف گذاری شده که رتبه بندی خودرها از نظر درجه کیفیت که توسط شرکت بازرسی کیفیت استاندارد انجام می شود، از موارد مهم آن است.
پورمجیب یادآور شد: بر اساس آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک، در سال ۸۹ چهار سطح کیفیت برای خودروها مجاز در نظر گرفته شد که در سال ۹۰ به سه سطح و در سال ۹۱ و ۹۲ به دو سطح کاهش می یابد.
معاون کیفیت ایران خودرو سطوح گوناگون کیفیت خودرو در سال ۸۹ را شامل خیلی خوب، خوب، قابل قبول و حداقل قابل قبول عنوان کرد که در سال ۹۰ به سطوح خیلی خوب، خوب و قابل قبول محدود شد و از سال ۹۱ به بعد تمامی خودروها باید به سطوح خیلی خوب و خوب ارتقاء یابند.
وی تصریح کرد: درهمان سال ۸۹ که آیین نامه ارتقای کیفیت ابلاغ شد، همه خودروهای سواری ایران خودرو بر اساس نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، درسطوح خیلی خوب و خوب قرار داشته که به معنی دست یابی ایران خودرو به اهداف آیین نامه دو سال زودتر از زمان مقرر در آیین نامه است.
پورمجیب شاخص C100را از دیگر شاخص های مهم در آیین نامه ارتقای کیفیت عنوان کرد که نشان دهنده تعداد تعویض قطعات در هر صد خودرو سه ماه پس از تحویل به مشتریان است و افزود: بر اساس هدف معین شده در آیین نامه ارتقای کیفیت، این عدد در مورد خودروهای ساخت داخل تا سال ۹۲ بابد به ۲۰ مورد برسد؛ در حالی که در مورد
تندر۹۰، سوزوکی گرندویتارا و ۲۰۶، این عدد در همان سال ۸۹ تحقق یافته است.
معاون کیفیت ایران خودرو یادآور شد که در مورد سایر محصولات شامل پارس، ۴۰۵ و سمند نیز سال آینده، یعنی یک سال زودتراز زمان تعیین شده در آیین نامه این عدد حاصل می شود.
وی افزود: بر اساس آیین نامه ارتقای کیفیت، رضایت مندی مشتری یک سال بعد از تحویل نسبت به سه ماه بعد از تحویل خودرو نباید بیشتر از پنج درصد افت کرده باشد که نشان دهنده کیفیت دوام خودرو است و تمامی تولیدات ایران خودرو این هدف را پوشش داده، یعنی میزان رضایت مشتری یک سال بعد نسبت به سه ماه بعد از تحویل کاهش چندانی نیافته است.
پورمجیب تصریح کرد: در راستای اجرای آیین نامه ارتقای کیفیت، از ابتدای مهر ۸۹ عقد قرارداد با قطعه سازان رتبه پایین تر از C و از مهرماه ۹۰ عقد و تمدید قرارداد با سازندگان رتبه C ممنوع است که این مورد نیز توسط ایران خودرو تماما به اجرا در آمده است.
معاون کیفیت ایران خودرو ارتقای کیفیت سازندگان زنجیره تامین را یک پروژه سنگین عنوان کرد که در نتیجه اجرای آن، در شهریور ماه امسال، تنها چهار سازنده از حدود ۵۰۰ سازنده همکار ایران خودرو در گرید C ماندند که عقد و تمدید قرارداد با آنان متوقف شد.
وی افزود: این سازندگان، باید اقدام اصلاحی در پیش گیرند که بر اساس آن، یا قطعه خود را از نظرعملکرد، اصلاح کنند و یا سیستم های مدیریت کیفیت را به گونه ای ارتقا دهند که قابلیت تمدید قرارداد داشته باشد. به این ترتیب، ایران خودرو در این شاخص سخت گیرانه نیز هدف وزارت خانه را به طور کامل تامین کرده است.
پورمجیب افزود: یکی از موارد عملکرد ایران خودرو که در آیین نامه وزارت صنایع قید نشده، برنامه ارتقای سازندگان است که بر اساس آن، ایران خودرو عدد سازندگان رتبه یک خود را که در سال گذشته حدود ۳۴ مورد بود، در سال ۹۰ به ۴۰ افزایش می دهد.
معاون کیفیت ایران خودرو الزام تمامی خودروسازان و قطعه سازان به استفاده از سیستم ردبابی محصولات را از دیگر موارد قید شده در آیین نامه ارتقای کیفیت وزارت صنایع ذکر کرد و گفت: عملکرد ایران خودرو در این زمینه به گونه ای بوده که می تواند در سطح جامعه صنعتی الگو قرار گیرد.
وی اظهار داشت: بالغ بر ۶۲ قطعه از هر برند تولیدی، که عمدتا جنبه ایمنی و تعویضی بالایی داشته و یا از نظر عملکرد اهمیت ویژه دارند، مشمول ردیابی تک به تک قرار گرفته و هر قطعه از برچسب مخصوص ردیابی برخورداراست. این سیستم در کنترل هزینه های تعویض نیز نقش مهمی داشته و در صورت وجود ایراد کیفیتی، امکان ردیابی تا سازنده را فراهم ساخته است.
پورمجیب یادآور شد که ایران خودرو تنها به این مورد بسنده نکرده، بلکه ۷۰۰ قطعه دیگر نیز در قالب بچ تولیدی مورد ردیابی قرار می گیرد و در صورت مشاهده ایرادهای کیفیتی آسیب شناسی ایراد امکان پذیر است. به این ترتیب هر خودرو در سیستم حافظه یک پارچه اطلاعاتی ایران خودرو یک فایل دارد که نشان می دهد هر قطعه از کدام سازنده و در چه روزو ساعتی تولید یا تحویل داده شده و در صورت مراجعه به نمایندگی و تعویض قطعه یا قطعات خاص، پرونده خودرو بازآوری می شود.
معاون کیفیت ایران خودرو افزود: تمامی خطوط تولید ازسیستم بارکد خوان و برچسب های بارکد که توسط سازندگان نصب شده و به کارت خودرو الصاق می شود بهره گرفته و تمامی این فرایند توسط سیستم فناوری اطلاعات ایران خودرو مدیریت می شود که این مورد بسیار فراتر از موارد قید شده در آیین نامه ارتقای کیفیت وزارت خانه است.
پورمجیب عملکرد ایران خودرو در اجرای استانداردهای آلایندگی و ایمنی را چنین عنوان کرد و گفت: این که تمامی خودروهای تولیدی، شماره می شود، نشان دهنده رعایت موارد مربوطه در آیین نامه ارتقای کیفیت به شمار می رود.
معاون کیفیت ایران خودرو، تجهیز تمام خودروها به ای. بی. اس و یک ایربگ را از جمله دستاوردهای این شرکت در زمینه ایمنی محصولات دانست و گفت: در سال ۹۱ تمامی خودروها به دو ایربگ مجهز خواهند شد که بسیار فراتر از موارد قید شده در آیین نامه است.
وی تعداد نمایندگی های رتبه یک در شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو را ۴۱ مورد عنوان کرد که در سال ۸۸ و اوایل سال ۸۹ این تعداد تنها یک مورد بود.
پورمجیب از حذف و یا ارتقای نمایندگی های رتبه ۴ خبر داد و گفت: شرکت ایساکو نیز برای اولین بار پارسال تنها شرکت خدمات پس از فروش کشور بود که رتبه دو گرفت و در ارزیابی های بعدی به رتبه یک ارتقا داده شد.
معاون کیفیت ایران خودرو رضایت مندی مشتریان از خدمات پس از فروش را یکی از شاخص های مهم در آیین نامه ارتقای کیفیت عنوان کرد و گفت: بر اساس آخرین ارزیابی ها که در نیمه اول سال جاری انجام شده عدد رضایت مشتریان ایران خودرو حدود ۶۵ است که در میان تولید کنندگان داخل خودرو مقام اول را دارد.
وی تعداد نمایندگی های سراسر شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو را بیش از ۸۰۰ نمایندگی ذکر کرد و گفت: خدمات دادن در چنین سطح گسترده ای کار آسانی نیست و ایران خودرو در این بخش هم عملکرد قابل قبولی دارد.
منبع: ایکوپرس