2

هر مسئله کوچک یا بزرگی می تواند منجر به واکنش های احساسی شدیدی در VOA شود

  • کد خبر : 32793
  • ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۱

نگاهی به صفحه اصلی وب سایت بخش فارسی حاکی از این است که حتی با مدیریت جدید گزینش اخبار منتشر شده در این شبکه سوال برانگیز است

با اتمام مهلت یک ساله کنگره آمریکا و عدم تغییر در بخش فارسی VOA، این رسانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
امیرعباس فخرآور با انتشار گزارشی که مستند به برخی گزارش های بنیاد هریتیج نیز هست، از طرح کنگره برای تعطیلی بخش فارسی صدای آمریکا خبر داد و نوشت: کمیسیون فرعی نظارت بر رسانه های دولتی آمریکا (وابسته به کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان) روز ۶ آوریل ۲۰۱۱ برگزار کننده نشستی برای بررسی بحران بخش فارسی VOA بود. پس از آن فرصتی یک ساله به شورای سیاست گذاری رسانه های دولتی آمریکا داده شد تا به بحران بخش فارسی صدای آمریکا رسیدگی کند و مقرر شد چنانچه پس از یکسال این مشکلات بزرگ حل نشود، یکی از گزینه های پیش رو درخواست تعطیلی بخش فارسی صدای آمریکا و سپردن آن به مدیریتی شایسته و پاسخگو به کنگره آمریکا و خارج از چارچوب صدای آمریکا باشد. در پایان مهلت یکساله نه تنها مشکلات در بخش فارسی حل نشده بلکه فساد اداری و تخلفات به آستانه انفجار نزدیک شده است. تعداد بینندگان بخش فارسی، پایین ترین سطح در تاریخ این رسانه را نشان میدهد و از بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۰۶ به کمتر از ۵ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است. مدیر بخش فارسی، رامین عسگرد، با مشاهده اعماق فساد در این بخش، فوریه ۲۰۱۲ از کار کنار کشید و به نوعی شانه از بار این مسئولیت سنگین خالی کرد و این روزها حتی نمی خواهد کلمه ای درباره صدای آمریکا بشنود. حالا کمیسیون سیاست خارجی در آستانه تصمیم نهایی برای بخش فارسی قرار گرفته است و گروه های تحقیق وابسته به موسسات بزرگ در واشنگتن گزارش هایشان را به کنگره ارسال می کنند. در راهروهای کنگره ایالات متحده زمزمه های بسیاری از لزوم تعطیلی هرچه سریعتر بخش فارسی شنیده می شود تا از تخریب بیشتر جلوگیری شود.
در گزارش بنیاد هریتیج آمده است: چالش بزرگی که امروز دولت آمریکا با آن مواجه شده است، لزوم ادامه کار رسانه صدای آمریکا با وجود کسری بودجه شدید این کشور است. بخش فارسی صدای آمریکا به عنوان قسمتی از بدنه صدای آمریکا تحت نظارت شورای سیاستگذاری رسانه های دولتی آمریکا میباشد که بی بی جی خوانده می شود. بنابراین بخش فارسی صدای آمریکا بخشی از یک ارگان دولتی است که هزینه آن تماما توسط دولت ایالات متحده آمریکا از محل مالیات شهروندان آمریکایی تامین می شود. بودجه سالانه بخش فارسی بیش از ۲۰ میلیون دلار است. در سالهای اخیر بخش فارسی از جهت تعداد پرسنل و بودجه مربوطه رشدی سریع، قارچ گونه و غیر عادی داشته است. در سال ۲۰۰۷ بخش فارسی تنها ۳۰ کارمند داشت که روزانه یک ساعت برنامه تولید می کردند. تنها دو سال بعد بخش فارسی ۸۳ کارمند تمام وقت و ۱۲۰کارمند قراردادی داشت که تنها شش ساعت برنامه تولید می کردند! در حال حاضر بخش فارسی ۱۴۰ کارمند تمام وقت و ۶۰ کارمند قراردادی موقت دارد که همان میزان برنامه را تولید می کنند. علاوه بر این در میان کارمندان ایرانی شکافهای عمیقی وجود دارد. از نظر ایدئولوژی اغلب این کارمندان را میتوان غربگرا توصیف کرد، اما بدون شک هستند بسیاری که کمتر چنین میباشند و این قضیه گه گاه در برنامه های این شبکه پدیدار می شود. همچنین کاملا روشن است که در بین پرسنل بخش فارسی مامورین نفوذی جمهوری اسلامی هم حضور دارند که حوادث و اتفاقات درون بخش فارسی را به مقامات جمهوری اسلامی گزارش می دهند. این مساله سبب شده است که بخش فارسی نتواند ماموریتش را درست انجام دهد. استخدام افراد در این شبکه بر پایه خویشاوندی و دوستی با مدیریت و نه صلاحیت این پرسنل باعث ناراحتی دیگر کارمندان در محیط کار شده است.
در گزارش منتشره به موارد مضحکی نیز برمی خوریم از جمله؛ «هر مسئله کوچک یا بزرگی می تواند منجر به واکنش های احساسی شدیدی در VOA شود. برای نمونه ماجرای تزریق واکسن آنفلوآنزا که جنجال بزرگی در صدای آمریکا به پا کرد. سیزدهم اکتبر ۲۰۱۱، چند تن از پرسنل قراردادی بخش فارسی با حضور در دفتر یکی از اعضای شورای سیاست گذاری رسانه های دولتی آمریکا بی بی جی، ویکتور اش، به شدت اعتراض داشتند که چرا واکسن رایگان به پرسنل رسمی داده شده است و در اختیار پرسنل موقت قرار نگرفته است. آنها عنوان می کردند در حالیکه در یک اداره و شرایط یکسان آلودگی با ویروس آنفلوآنزای پرندگان قرار دارند، این یک تبعیض بزرگ میباشد! ماجرای واکسن واکنش زیادی در پی داشت که در نهایت با وساطت بازرسان بی بی جی به تمام کارکنان و از جمله شاکیان واکسن رایگان داده شد. بدگمانی نسبت به تبعیض بین کارمندان هم روز به روز بیشتر می شود. این وب سایتها و وبلاگهای ایرانی، هر بار که حادثه ای در بخش فارسی رخ می دهد، پیش از آنکه مدیریت بخش بتواند تصمیم بگیرد، سرشار از داستانها و شایعات درخصوص آن حادثه می شود. کمتر حاشیه ای در بخش فارسی رخ می دهد که با اشتیاق و جنجال فراوان در ایران دنبال نشود که این موضوع بسیار به وجهه رسانه آسیب زده است و مردم آنرا جدی نمی گیرند. بحث غالب در این موارد این است که دولت آمریکا در حالیکه سازمانهایش سرشار از اذیت و آزار پرسنل است، حق ندارد درس دموکراسی به مردم ایران بدهد».
امیر عباس فخرآور با سوال انگیز خواندن مدیریت بخش فارسی صدای آمریکا نوشت: نگاهی به صفحه اصلی وب سایت بخش فارسی حاکی از این است که حتی با مدیریت جدید گزینش اخبار منتشر شده در این شبکه سوال برانگیز است. مواضع ضدآمریکایی و گرایش به جمهوری اسلامی توسط کادر فعلی و اسبق بخش فارسی موجب کاهش اعتماد گروه تحقیق کنگره شده است که بودجه رسانه های بین المللی دولت آمریکا را تامین می کند. خود «بی بی جی» سقوط بینندگان VOA فارسی را نتیجه اقدامات موثر جمهوری اسلامی می داند. اما این بخشی از واقعیت است و بخش دیگر آشفتگی درونی VOA است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=32793

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]