6

بی‌ریخت، مثل فوتبال ایران!

  • کد خبر : 330191
  • ۰۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

برگزاری رقابت‌های فوتبال ایران در شرایط کرونا نشان داد که مسئولان فوتبال ایران از هر فرصتی برای زشت‌تر کردن ورزشگاه‌ها با تبلیغاتشان استفاده می‌کنند. همچنین در داربی ۹۳ مشخص شد که آن‌ها توانایی اجرای پروتکل‌های بهداشتی بین ۵۰ نفر را ندارند اما برنامه دارند که مقدمات حضور چند هزار نفر در ورزشگاه‌ها برای فصل آینده لیگ برتر را فراهم کنند.

بی‌ریخت، مثل فوتبال ایران!

به گزارش ایسنا، کرونا در کنار تمام بدی‌هایی که برایمان داشته اما درس‌هایی هم به ما داده است. برای مثال، همین کرونا به ما یادآوری کرد که هوادار برای فوتبال، حکم چراغ برای خانه را دارد. در دوره کرونا شاهد برگزاری رقابت‌های فوتبال، بدون حضور هواداران بودیم؛ موضوعی که هم برای بازیکنان و مربیان و هم خود هواداران سخت بوده است. این که پیش از کرونا می‌گفتند هوادار یار دوازدهم تیم‌ها هستند برایمان ملموس شد به طوری که با آغاز بوندسلیگای بدون تماشاگر، تنها دورتموند میزبان توانست در داربی روهر، شالکه را شکست دهد و باقی میزبانان مقابل رقبایشان ناکام ماندند.

پس از این اتفاق لیگ‌های معتبر اروپایی سعی کردند که با پخش کردن صدای ضبط شده هوادارانشان در ورزشگاه و یا تزیین سکوهای تماشاگران با پرچم و یا نمادهای تیم‌هایشان تا حدودی از امتیازات میزبانی استفاده کنند اما به هر حال نتوانستند به طور کامل جای خالی هواداران فوتبال را پر کنند. در این بین لیگ‌هایی مانند لیگ روسیه هم بودند که ریسک بازی با تماشاگر را پذیرفتند و بازی‌ها را با توجه به زیرساخت‌هایی که برای بلیت‌فروشی داشتند، با حضور ۳۰ درصدی هواداران در ورزشگاه‌ها برگزار کردند.

و اما فوتبال ایران هم در کرونا سعی کرد هم‌گام با دنیا پیش برود ولی از همان ابتدای امر خیلی از کارشناسان، حتی برخی از مسئولان فوتبال ایران معتقد بودند که باتوجه به عدم وجود کامل زیر ساخت‌ها و مشکلات مالی‌ای که باشگاه‌ها با آن دست به گریبانند، امکان برگزاری رقابت‌های فوتبال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر نیست. با این حال لیگ برتر شروع شد و هر از چند گاهی تست چند بازیکن لیگ برتری مثبت اعلام شد به طوری که بازی یک بازی استقلال و دو بازی فولاد به خاطر ابتلای اعضای تیم‌شان به کرونا لغو و به تعویق افتاد.

در این بین سکوهای بدون تماشاگر ورزشگاه‌ها هم توی ذوق می‌زد و تیم‌ها به خصوص استقلال و پرسپولیس سعی کردند تا به تقلید از باشگاه‌های مطرح اروپایی با پهن کردن پرچم‌ها و طرح‌های هواداری به ورزشگاه‌هایشان شکل و شمایلی بدهند. با این حال پس از قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر اتفاق عجیبی افتاد و ورزشگاه آزادی که پیش از این هم شبیه به در خانه‌های قدیمی که برچسب‌های مختلف تبلیغاتی روی آن‌ها می‌خورد، شده بود، سکوهای طبقه اول ضلع شرقی ورزشگاه را هم برای تبلیغات به سازمان لیگ داد و عملا اگر کسی کمی با فوتبال غریبه بود، تصور می‌کرد که تیم لوله‌سازان میزبان بازی است!

نکته جالب اما واکنش صادق درودگر، مسئول سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال است که درباره شکل انجام تبلیغات محیطی در لیگ برتر، به ایسنا گفته است: “در حال حاضر خودم از شکل تبلیغات راضی نیستم و شکل شلخته ای دارد. از سال آینده به این شکل نخواهد بود. در هیات رییسه طرحی را مصوب کردیم که سال آینده به شدت با تبلیغات شلخته فاصله بگیریم و هارمونی استادیوم را به هم نزنیم و شکلی از تبلیغات را داشته باشیم که موثر و زیبا باشد.”

آقای درودگر شما نزدیک سه سال است که مسئولیت تبلیغات محیطی لیگ برتر را در اختیار دارید، در این سال‌ها به شکل تبلیغات دقت نکرده بودید که امسال متوجه این قضیه شدید؟ حالا ما امسال به این موضوع ورود نمی‌کنیم که چقدر از این تبلیغات فله‌ای به جیب باشگاه‌ها می‌رود چرا که پیگیری‌های سال‌های قبل‌مان و حتی انتشار صدای اعتراض باشگاه‌ها درباره تبلیغات محیطی به ما نشان داد که کسی از سازمان لیگ به این موضوع پاسخگو نیست.

در هر صورت از فصل ۹۹-۹۸ فوتبال ایران تنها فینال جام حذفی باقی مانده و خیلی‌ها امیدوارند که برای فصل آینده هواداران فوتبال حتی به صورت محدود بتوانند به ورزشگاه‌ها بیایند اما آیا این امکان وجود دارد؟ پاسخ این سوال از نظر ما منفی است زیرا که در همین فصل مشاهده کردیم که با وجود تمام شعارهایی که راجع به بلیت‌فروشی اینترنتی شد، باز هم نواقص زیادی در نحوه بلیت‌فروشی وجود داشت و همچنان هواداران نمی‌توانستند روی صندلی‌ای که بلیتش را خریده‌اند، بنشینند.

صادق درودگر راجع به این مسئله معتقد است: “تنها مشکلی که داریم هنگام ورود و خروج تماشاگران به استادیوم هاست. ازدحامی که ممکن است به وجود بیاورد شاید این پاندمی را تشدید کند وگرنه در خصوص حضور تماشاگران در ورزشگاه هیچ مشکلی نداریم و هر تماشاگر در فاصله دو صندلی بشیند و الزام کنیم همه ماسک داشته باشند. در کشور آلمان و روسیه هم چنین کاری را انجام دادند.”

البته باید به این نکته اشاره کرد که تصویر منتشر شده از CIP ورزشگاه آزادی در جریان نیمه نهایی جام حذفی بین استقلال و پرسپولیس نشان می‌دهد که مشکل از ورود و خروج تماشاگران فرا تر است و مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حتی نتوانستند پروتکل‌های بهداشتی را بین ۵۰ نفر اجرا کنند چه برسد به چند هزار نفر! ضمن این که باید به اطلاع مسئولان فدراسیون فوتبال برسانیم که با تصمیم انجلا مرکل، صدراعظم آلمان، بوندسلیگا حداقل به مدت دو ماه (تا اکتبر) بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود. مرکل در همین رابطه گفته است: شروع مسابقات قهرمانی فوتبال در ماه سپتامبر با تماشاگران در سکوها هیچ فایده ای ندارد. افزایش تعداد عفونت ها می تواند یک علامت بد باشد.

با این اوصاف بهتر است که مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بیشتر از این که دنبال این قضیه باشند که همگام با تصمیمات لیگ‌های معتبر اروپایی برای فوتبال ایران تصمیم‌گیری کنند، به این فکر کنند که آیا ما امکانات آن کشورها برای انجام پروتکل‌های بهداشتی و انجام بلیت‌فروشی را داریم؟ آیا وضعیت ما از نظر شیوع کرونا بهتر از کشوری مانند آلمان است؟ و پس از پاسخ منطقی به این پرسش‌ها راجع به فوتبال ایران تصمیم بگیرند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=330191

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]