وی افزود: اگر منظور آقای جهانگیری جلسه با آقای رئیس جمهور بود که باید بگوییم رئیس جمهور در جلسات قانونی که باید شرکت میکرد نیز نیامده و معاونان خود را فرستاده است، اما اگر منظور از جلسه تیم سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان دولت است که باید بگویم که کمیسیون تلفیق مجلس هر روز با حضور اکثر معاونان سازمان برنامه و بودجه مباحث را پیگیری کرده و جلسات برگزار میشد، بنابراین اینکه گفته میشود اگر جلسهای با دولت میگذاشتند، خیلی جالب نیست.
زنگنه یادآور شد: البته آقای جهانگیری باید بداند که آقای روحانی به جلساتی که در سطح سران قوا برگزار شده نیز متعهد نبوده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این جمله که برخیها میگویند چرا مجلس بودجه را در کمیسیون تلفیق رد نکرد، گفت: از همان ابتدا که لایحه بودجه به مجلس تقدیم شد نظر مجلس درباره آن منفی بود، چون مشکلات اساسی در چهارچوب بودجه دیده میشد، اما آقای روحانی در جلسهای که با آقای قالیباف داشتند و آقای نوبخت هم در اولین جلسه کمیسیون تلفیق که ضبط شده آن هم وجود دارد قول دادند که ما آمادگی داریم که این بودجه را به مجلس بدهیم و مجلس هر اصلاحی صورت دهد مورد قبول است و آقای روحانی هم تعهد داده بود که مجلس هر اصلاحاتی صورت دهد را میپذیرد.
وی گفت: اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با این تعهد آقای روحانی به کلیات بودجه در این کمیسیون رأی دادند و آن را تصویب کردند، اما در مسیر یک ماههای که لایحه در کمیسیون تلفیق بررسی میشد شاهد آن بودیم که هر بندی که ما تصویب میکردیم فردای همان روز آقای روحانی علیه آن مصوبات صحبت میکند به عبارتی عملاً التزام عملی دولت به تعهداتی که در جلسات متعدد قبل از آغاز بررسی بودجه داده بود، رعایت نشد.
زنگنه با اشاره به جلسه رأیگیری کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس گفت: علیرغم زحماتی که دوستان ما در کمیسیون تلفیق به صورت شبانهروز برای اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشیدند، اما باز هم ایرادات اساسی این لایحه حل نشده بود چرا که بخشی از این ایرادات اساسی در کمیسیون حل شده بود و قرار بود بخش باقیمانده آن در صحن مرتفع و حل شود.
این عضو کمیسیون تلفیق مجلس تأکید کرد: سخن ما این بود که اگر این اصلاحات را صورت دهیم دولت نسبت به اصلاحات بودجه تمکین دارد یا خیر، چرا که براساس قانون دولت باید لایحه بودجه را بنویسد و سقف تغییرات لایحه بودجه توسط مجلس از لحاظ قانونی محدود است چرا که اگر تغییرات بیش از حد باشد شورای نگهبان میتواند آن را رد کند، اما در یک صورت شورای نگهبان تغییرات اساسی مجلس در لایحه بودجه را میپذیرد و آن این است که دولت اعلام کند تغییرات در لایحه بودجه را میپذیرد و اجرا میکند.
وی میگوید که دولتیها در جلسات نخست کمیسیون تلفیق که قرار بود درباره کلیات لایحه بودجه رأیگیری صورت بگیرد وعده میدادند که اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اجرا میکنند و حتی آقای نوبخت در این کمیسیون این عبارت را به کار بردند که «دوستان تلفیق، شما به کلیات بودجه رأی بدهید و ما در کنار شما هستیم و هرگونه اصلاحی که تشخیص دادید اعمال کنید و ما با دل و جان آن را اجرا میکنیم.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق به دلیل اعتماد مجلس به دولت بود، گفت: اینکه مجلس را متهم میکنند که ۲ ماه وقت کشور را گرفت، باید بگوییم که ما وقت دولت و مردم را نگرفتیم بلکه ما براساس تعهدی که دولت به مجلس داده بود و آن تعهد شرعاً، عرفاً و قانوناً باید عملی میشد لایحه بودجه را تصویب، بررسی و آن را اصلاح کردیم، اگر همین امروز هم دولت تعهد بدهد که آنچه که از مجلس بیرون میآید را اجرا و به قانون تمکین کند، دولت دو هفته بعد همان لایحه را به مجلس برگرداند، گزارش کمیسیون تلفیق هم بر روی آن قرار بگیرد و مجلس نیز آمادگی این را دارد که به آن رأی بدهد، اما مشکل این است که دولت تمکین به اجرای اصلاحات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نمیکند.