در این بازار هیچگاه قطعیتی وجود ندارد و این صرفا یک برآورد با احتمال بیشتر است که میتواند محقق شود یا محقق نشود. عدم اطمینان ذات اینگونه بازارهاست.
به این دلیل از کلمه “احتمالا” استفاده کردم.
اول اینکه این گروه با توجه به اصلاحی که داشته اند اغلب فاصله زیادی با ارزش ذاتی دارند و نمادهایی که کمترین p/s را دارند و در عین حال سودسازند میتوانند بازدهی های خوبی رقم بزنند.
دوم اینکه به احتمال زیاد قیمت گذاری دستوری به پایان خودش نزدیک میشود همین یک عامل کافیست که گروه خودرویی بخصوص نمادهایی که در حال حاضر مشمول قیمت گذاری دستوری هستند جهش قابل توجه داشته باشند
از بین خودروسازها خودرو ،خساپا ،خپارس و خبهمن تاثیر جدی از حدف قیمت گذاری دستوری خواهند گرفت و نمادهای زیان ده به سود میرسند خبهمن هم که سودده است سودآوری آن بیشتر میشود
و از بین قطعه سازها نمادهایی مانند ختوقا ،خرینگ، پلاسک ،خمحرکه، خوساز ،خمهر ،خشرق ،خکمک، ختور
اگر دقت کنید این نمادها فروش های خوبی دارند اما حاشیه سودشان متناسب با فروششان نیست و اغلب p/s های پایینی دارند
حال این رویه عرضه خودرو در بورس کالا که استارت آن زده شده میتواند شروعی باشد بر پایان قیمت گذاری دستوری که همین عامل سبب میشود نمادهای فوق حاشیه سودشان رشد محسوس داشته باشند که همین عامل موجب میشود بازار به آنها مانند سایر گروه های دیگر بازار p/s بالاتری دهد
سوم اخبار مربوط به واگذاری بلوک خودروسازها که میتواند منجر به شناسایی سود خوبی برای نمادهای وساپا ورنا و خگستر شود و برخلاف خیلی ها شخصا وزن بیشتری به حذف قیمت گذاری دستوری میدهم
و عامل چهارم احتمال احیای برجام که این عامل هم بصورت سنتی بیشترین تاثیر را همواره روی گروه خودرویی داشته که البته منطقی هم هست مثلا نمادی مانند خکاوه از این اتفاق تاثیر بسیار با اهمیتی میگیرد چون اگر مجددا ولوو به ایران بازگردد برای خکاوه شرایط خویی رقم میخورد مخصوصا در این مقطع زمانی که بازار تجاری سازها گرم است .