2

باید ارتباط دو سویی بین نمایندگان و مرکز پژوهش ها باشد

  • کد خبر : 37551
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با دستور کار قراردادن تحلیل پایه ای در مباحث کلان می تواند پشتوانه خوبی برای ارائه گزارشات درست باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به خلا استراتژیک در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: فقدان تحلیل پایه ای متناسب با وضعیت کشور یکی از مواردی است که در این مرکز باید در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه با حضور علی لاریجانی رییس ، روسای کمیسیون ها و هیات رییسه مجلس و همچنین برخی اساتید دانشگاه های تهران در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تشکر از تلاش های احمد توکلی رییس سابق مرکز پژوهش های مجلس گفت : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید از یک پشتوانه علمی برخوردار باشد. وی اظهار داشت: خوشبختانه در مرکز پژوهش های مجلس نشاط علمی وجود داشت که این یکی از نکات بسیار خوب این مرکز بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: همین نشاط علمی باید در این دوره پویایی خود را حفظ کند و فضای کاری را به گونه ای فراهم کند تا در این مرکز نخبگان بتوانند در ارائه گزارشات نقش موثری را ایفا کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به کاظم جلالی رییس جدید مرکز پژوهش های مجلس گفت: ایده ها و نظرات وی می تواند در تقویت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مثمرثمر واقع شود و از آنجایی که بنده این ایده ها را می پسندم از کاظم جلالی رییس جدید مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز حمایت می کنم.

** مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی باید هر ساله تحلیل جامعی از وضعیت کشور ارائه کند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنرانی در مراسم تودیع و معارفه احمد توکلی و کاظم جلالی با اشاره به این که این مرکز باید دارای یک تحلیل جامع و متناسب با وضعیت کشور باشد، افزود: متاسفانه در دوره های گذشته این مرکز فاقد تحلیل پایه ای از شرایط موجود کشور بوده است، گرچه در مسائل مختلفی نظیر امنیتی، سیاسی و اقتصادی هر ساله گزارشاتی از وضعیت کشور تهیه می شد اما این گزارشات به صورت جسته و گریخته بوده است.

لاریجانی ادامه داد: همچنین باید ارتباط دو سویی بین نمایندگان و مرکز پژوهش ها باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: این تعامل دو سویه بین نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش ها می تواند در ارائه تحلیل پایه ای موثر باشد .

لاریجانی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دلیل خیلی از مباحثی که در کشور وجود دارد نظیر کاستی ها در بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این است که در این عرصه ها تحلیل پایه ای وجود ندارد و جای آن در مرکز پژوهش های مجلس خالی است.

لاریجانی افزود: این مرکز با در دستور کار قراردادن تحلیل پایه ای در مباحث کلان می تواند پشتوانه خوبی برای ارائه گزارشات درست باشد.

** خلا استراتژیک در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در این مراسم با اشاره به خلا استراتژیک در مرکز پژوهشهای مجلس گفت: برای برطرف کردن خلا استراتژیک در این دوره از فعالیت مرکز پژوهش های مجلس باید راهبردی را تهیه و تدوین کرد تا این مرکز از پویایی لازم برای ارائه گزارشات برخوردار باشد.

وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از اولویت هایی که این مرکز باید آن را در دستور کار قرار دهد به ارائه گزارش کارشناسی اشاره کرد و افزود: با برطرف کردن خلا استراتژیک در مرکز پژوهش های مجلس ، این مرکز می تواند نقش فعال و پیشرویی را در کشور داشته باشد.

** گزارشات مرکز پژوهش ها باید به موقع به مجلس برسد

لاریجانی با اشاره به این که دیر اقدام کردن در ارایه گزارش ها از ضعف های مرکز پژوهش های سابق بود ، گفت: اگر گزارشات به موقع به دست مجلس نرسد قطعا نمی تواند اثرگذار باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به دست اندرکاران این مرکز توصیه می کنیم تا با بهره گیری از انجمن های علمی که در کشور وجود دارند بتوانند در ارائه روش انجام تحقیقات و گزارشات موثرتر عمل کنند.

وی در عین حال با اشاره به سیصد انجمن علمی که در کشور وجود دارد، گفت: مرکز پژوهش ها باید از نخبگان این انجمن ها دعوت کند و از ظرفیت های آنها در این مراکز استفاده کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37551

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]