2

«پارس خودرو» به دو خودروساز دیگر نگاه کرد/ ۲۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان ضرر و زیان برای تولید خودروی بی کیفیت!

  • کد خبر : 391984
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱

مسعود پزشکیان در شرایطی به ریاست جمهوری دولت چهاردهم رسیده است که حال و روز صنعت خودروسازی کشورمان بحرانی است و روز به روز بر ضرر و زیان خودروسازان دولتی افزوده می‌شود که معادل دلاری آن معنادار است. به گزارش تابناک اقتصادی؛ از وضعیت منفی تولید و فروش ایران خودرو و سایپا که بگذریم، بررسی […]

مسعود پزشکیان در شرایطی به ریاست جمهوری دولت چهاردهم رسیده است که حال و روز صنعت خودروسازی کشورمان بحرانی است و روز به روز بر ضرر و زیان خودروسازان دولتی افزوده می‌شود که معادل دلاری آن معنادار است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ از وضعیت منفی تولید و فروش ایران خودرو و سایپا که بگذریم، بررسی صورت‌های مالی پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ قابل تامل است. پارس خودرو که به نوعی زیرمجموعه سایپا نیز محسوب می‌شود، علاوه بر افت تولید در سال گذشته، بهار ۱۴۰۳ را هم با نمره مردودی پشت سر گذاشته است. کارنامه‌ای ضعیف برای «عبدالله سلطانی» مدیرعامل پارس خودرو که آخرین تجربه کاری خود را در حوزه بیمه سپری کرده بود و حالا مدتی است که با حکم مدیرعامل سایپا پشت فرمان پارس خودرو نشسته است تا پله‌های ترقی را از مسیر جاده مخصوص طی کند!

پارس خودرو در سال گذشته، مجموعا ۱۰۱ هزار و ۹۰۰ خودرو تولید کرده است که در مقایسه با دوازده ماهه ۱۴۰۱، افت تولید ۳۱ هزار و ۱۰۱ خودرو داشته است. عقب گرد حدود ۲۴ درصدی تولید در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر در شرایطی است که پارس خودرو در این مدت، ۳۵ هزار و ۲۳۰ خودرو کمتر فروخته است که سهم کوئیک معمولی دنده‌ای از عدم عرضه به بازار قابل توجه است.

پارس خودرو

نماد خپارس برای بورسی ها، در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان از محل فروش ۱۰۲،۴۹۰ درآمد داشته است؛ به بیان دیگر به طور میانگین به ازای فروش هر خودرو در پارس خودرو، مبلغ ۲۲۳ میلیون تومان به حساب سومین خودروساز دولتی واریز شده است؛ اما آنچه مسلم است، پارس خودرو در سال گذشته با افت تولید و فروش مواجه بوده است و نتوانسته نیاز متقاضیان خودرویی را برآورده کند. حال این روند در سال جاری نیز تداوم داشته است؛ به گونه‌ای که از ابتدای ۱۴۰۳ تا پایان خردادماه، تعداد خودرو‌های تولید شده در پارس خودرو به ۲۴ هزار و ۹۴۲ خودرو رسیده است که از این تعداد، ۱۷ هزار و ۱۵۵ خودرو به بازار عرضه و فروخته شده است.

در این میان، ۱۲۳۰ کوئیک معمولی دنده‌ای، تولید شده، اما هیچ کدام فروخته نشده است. همچنین از ۳۳۹ سهند تولیدی، فقط ۲ مورد به بازار عرضه شده است که قابل تامل است. در نتیجه؛ در بهار ۱۴۰۳ نزدیک به ۸ هزار خودروی تولیدی در انبار پارس خودرو دپو شده است. بنابراین، آمار تولید سه ماهه امسال بیان گر افت تولید ۶ هزار و ۳۴۶ خودرویی در مقایسه به مدت مشابه سال قبل است.

زیان و بدهی پارس خودرو چقدر شد؟

پارس خودرو که سهامدار اصلی اش شرکت سایپاست، در پایان سال گذشته، زیان خالص ۸ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. رقمی که در مقایسه با سال قبل تر، ۱۲ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر؛ میزان زیان انباشته پارس خودرو تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به بیش از ۲۴ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه به سال قبل تر، ۵۴ درصد رشد داشته و وضعیت پارس خودرو بحرانی‌تر شده است. این در حالی است که مقدار سرمایه ثبت شده پارس خودرو، ۱۱ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان و کمتر از زیان انباشته این خودروساز دولتی است. از سوی دیگر؛ مجموع بدهی‌های پارس خودرو تا پایان اسفندماه سال قبل به بیش از ۲۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل تر، ۴۹ درصد افزایش داشته است.

پارس خودرو

پارس خودرو

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=391984

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]