0

انتقال بیشتر تب دنگی در فصول پرباران/ راه پیشگیری از نیش پشه

  • کد خبر : 392377
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰

فرشید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ابتلای ده‌ها نفر از هموطنان به تب دنگی اظهار کرد: سال گذشته به‌دلیل بارندگی فراوان در جهان بیش از ۶ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی بروز پیدا کرد که بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل بود و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان […]

فرشید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره ابتلای ده‌ها نفر از هموطنان به تب دنگی اظهار کرد: سال گذشته به‌دلیل بارندگی فراوان در جهان بیش از ۶ میلیون مورد ابتلا به تب دنگی بروز پیدا کرد که بیشترین موارد در آمریکای جنوبی و برزیل بود و سپس در هندوستان، آسیای جنوبی، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی مشاهده شد.

وی درباره نحوه انتقال ویروس تب دنگی افزود: زمانی که یک بیمار که به کشورهای آلوده سفر داشته در دوره تب‌دار بیماری خود در منزل باقی نماند و پشه‌های آئدس او را نیش بزنند و ویروس از خون بیمار وارد بدن پشه‌ها شود، پس از ۷ روز از خونخواری، پشه‌ها می‌توانند ویروس خورده‌شده را با نیش زدن به افراد سالم دیگر در منزل یا محله سکونت بیمار منتقل کنند.

انتقال تب دنگی در فصول پرباران بیشتر است

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر فصول شایع انتقال بیماری تب دنگی بیان کرد: انتقال بیماری در فصول و زمان‌های خاص مانند فصول پرباران بیشتر می‌شود و نمونه آن باران و سیل‌های بهار امسال در امارات متحده عربی بود که منجر به تکثیر فراوان پشه و ابتلای هزاران نفر در امارات شد و سهم ما ابتلای بیش از ۱۰۰ مسافر بود که برای کار یا تفریح به آن کشور سفر کرده بودند.

آب راکد، زیستگاه‌ مهم پشه آئدس

وی ادامه داد: پشه آئدس که عامل انتقال ویروس دنگی است، در هر جایی که آب باران یا لوله کشی جمع شود به راحتی امکان تکثیر دارد و از یک درب بطری تا ظروف بسیار بزرگ زیستگاه خوبی برای لارو پشه بعد از باز شدن تخم‌هاست.

رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان این که دست بشر برای مبارزه  با این پشه بسته نیست و راه‌های مختلفی وجود دارد که شهروندان در صورت آلوده شدن پشه‌ها در آینده بتوانند از سلامت خودشان محافظت کنند؛ گفت: بیش از ۱۰۰ سال است که بسیاری از کشورهای توریستی دنیا میزبان این پشه و بیماری‌های منتقله از آن هستند و در حالی که مردم به زندگی معمول خود با رعایت نکاتی بهداشتی برای ممانعت از تکثیر و تخم گذاری پشه‌ها ادامه می‌دهند، توریسم و گردشگری خود را نیز حفظ کرده‌اند. آنچه در شکل گیری همه‌گیری‌ها نقش مهمی دارد دانش مردم و رفتارهای بهداشتی است که به صورت فردی و گروهی انجام می‌گیرد و درمورد تب دنگی نیز همین قانون حاکم است.

روش‌های پیشگیری از ابتلا به تب دنگی چیست؟

رضایی درباره روش‌های پیشگیری از گزش پشه آئدس و ابتلا به تب دنگی تصریح کرد: به مردم توصیه می‌شود در صورت مسافرت به کشورها و مناطق آلوده، از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز یعنی صبح زود و هنگام غروب آفتاب پرهیز کنند. لباس‌های رنگ روشن، غیرچسبان، آستین بلند و شلوار بلند و جوراب بپوشند؛ بر روی قسمت‌هایی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شود از فرآورده‌های دافع حشرات استفاده کنند. همچنین باید از خوابیدن در فضای باز اجتناب کنند و در خانه‌ها و اماکن اقامت خود از وجود توری در پنجره‌‌ها اطمینان حاصل کنند و در غیر این صورت از پشه بند استفاده کنند.

به گزارش تسنیم،‌ براساس اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر در ۵ استان شامل هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان و مازندران پشه آئدس صید شده و نوع پشه صید شده در شمال و جنوب با یکدیگر متفاوت است و پشه جنوب تهاجمی‌تر و بیماری‌زاتر است و شدت بیماری بیشتری دارد.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=392377

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]