2

دلار کانال ۵۷ هزار تومان را از دست داد/ اختلاف نرخ رسمی و بازار به ۱۰ هزار تومان رسید

  • کد خبر : 395271
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۵:۰۶

کامران سلطانی زاده، دبیرکل سابق کانون صرافان که پیش‌تر کاهش نرخ دلار به کانال ۵۷ هزار تومان را پیش بینی کرده بود، در گفتگو با خبرنگار تابناک، گفت: در حال حاضر پیش بینی کاهش نرخ دلار به طور دقیق محقق شده است و روز گذشته نیز این ارز پرمخاطب با تجربه قیمت ۵۶ هزار تومان، […]

دلار کانال ۵۷ هزار تومان را از دست داد/ اختلاف نرخ رسمی و بازار به ۱۰ هزار تومان رسید

کامران سلطانی زاده، دبیرکل سابق کانون صرافان که پیش‌تر کاهش نرخ دلار به کانال ۵۷ هزار تومان را پیش بینی کرده بود، در گفتگو با خبرنگار تابناک، گفت: در حال حاضر پیش بینی کاهش نرخ دلار به طور دقیق محقق شده است و روز گذشته نیز این ارز پرمخاطب با تجربه قیمت ۵۶ هزار تومان، کانال ۵۷ هزار تومان را از دست داد.

وی ادامه داد: فضای بازار دلار این روز‌ها به گونه‌ای است که خوش بینی مردم به عملکرد تیم اقتصادی مسعود پزشکیان، موجب صبوری تجار و خریداران دلار شده و عموم مردم نیز از خرید این ارز خودداری می‌کنند. از سوی دیگر، طی دو هفته گذشته شاهد هستیم که بسیاری از دارندگان ارز خانگی اقدام به فروش می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند؛ رویکردی که باعث شده تا صف فروش از صف خرید دلار سبقت بگیرد.

دبیرکل سابق کانون صرافان با اشاره به پیش بینی‌ها و تحلیل‌های هفته گذشته پیرامون افت نرخ دلار اظهار داشت: معتقدم در این ایام، مقاومت عمده دارندگان ارز سرانجام شکسته می شود و شاهد قیمت های مناسب‌تر در بازار ارز هستیم. 

این کارشناس بازار ارز افزود: نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت این است که صحبت یکی از اقتصاددانان در مورد اینکه دلار با قیمتی کمتر از ۶۰ هزار تومان در دولت جدید حذف می شود، یک سیگنال منفی برای بازار ارز بود تا این گونه القا کند که نرخ دلار به کم‌تر از ۶۰ هزار تومان نخواهد آمد. با این حال مشاهده کردیم که قیمت دلار رقمی کمتر از ۶۰ هزار تومان هم تجربه کرد و اگر این صحبت‌ها و گمانه زنی‌ها مطرح نمی‌شد، چه بسا با کاهش بیشتر نرخ دلار در اثر هیجانات بازار روبرو می‌شدیم.

سلطانی زاده، گفت: به طور قطع، اعلام نرخ مشخص برای دلار و سایر ارزها، از جمله مواردی است که معمولا توسط دست اندرکاران اقتصادی به زبان آورده نمی‌شود، چراکه بازار را متاثر می‌کند.

دبیرکل سابق کانون صرافان، توضیح داد: افزایش فعالیت سامانه‌های رسمی، واقعی‌سازی نرخ ارز، بازگشایی و فعال‌کردن شبکه صرافی‌ها در سراسر کشور، بازگشایی بازار متشکل ارزی که دستاورد دو رئیس‌کل بانک مرکزی قبل است، از بین رفتن توهم نرخ‌های نادرست ارز، قبول کردن واقعیت بازار و استاندار‌های اقتصادی بازار، کاهش اختلاف سامانه نیما با بازار آزاد ارز، توقف رانت اختلاف نرخ ارز و تسهیل بازگشت ارز صادراتی به شبکه اقتصادی و ارزی کشور و … از جمله اقدامات پیشنهادی به تیم اقتصادی دولت پزشکیان است تا شاهد مدیریت مؤثر بازار ارز، تعدیل شاخص ارزی و رسیدن به ارز تک‌نرخی در دولت جدید باشیم،در غیر این صورت تداوم رویه فعلی، نتایج مثبتی به همراه ندارد و انگیزه صادرات و ارزآوری از بین می‌رود.

 

به گزارش خبرنگار تابناک، اظهارات کامران سلطانی زاده، دبیرکل سابق کانون صرافان در حالی مطرح می شود که بازار ارز تهران در نخستین روز هفته جاری با کاهش تقاضا و افت نرخ همراه شد. به گونه‌ای که بهای دلار بازار آزاد که در ایام پس انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، روند نزولی را آغاز کرده بود، روز گذشته نیز کاهشی بود و به ۵۶ هزار و ۹۵۰ تومان رسیده است. رقمی که در مقایسه با دلار ۴۶ هزار و ۹۱۰ تومانی مرکز مبادله، فاصله ۱۰ هزار تومانی دارد.

دادوستد‌ها در بازار ارز این روز‌ها با کاهش تقاضا همراه است؛ چراکه معامله گران، انتظار جهش ارزی در این ایام ندارند و چشم انتظار تعیین تکلیف کابینه و تیم اقتصادی پزشکیان برای دولت چهاردهم هستند.  

از سوی دیگر، اظهارنظر علی طیب نیا، عضو شورای راهبری دولت چهاردهم پیرامون ضرورت اصلاح سیاست‌های ارزی و جلوگیری از توزیع ارز رانتی در دولت جدید باعث شده تا انتظار‌ها برای تعدیل نرخ ارز دست یافتنی‌تر از گذشته باشد و در نتیجه تقاضای هیجانی در بازار ارز شکل نگیرد و بسیاری در صف فروش باشند.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395271

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]