1

کاشان زیبا شهر گل و گلاب

  • کد خبر : 395485
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱:۳۰
کاشان دومین شهر بزرگ استان اصفهان و مرکز شهرستان کاشان است. کاشان که از جمله شهرهای مرکزی ایران است، با هنر، تاریخ و معماری چشمگیرش شناخته می‌شود. شهر کاشان به سبب میزبانی از بازمانده‌های تمدن سیلک، یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای ایران تلقی می‌شود.

شهر کاشان دارای قدمتی ۷۵۰۰ ساله است و امروزه به یکی از پر طرفدارترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. کاشان به شهر گل‌ های خوش عطر و خانه‌ های تاریخی مشهور است، شهری با جاذبه‌ های تاریخی و باستانی، جاذبه های طبیعی، آیین‌ های سنتی که در میان همگان شهرت دارد. شهر کاشان دارای خانه‌ های قدیمی است که تنوع زیادی داشته و هرکدامشان کوله باری از تاریخ را به دوش می‌‌کشند.
به جرات می‌‌توان گفت بعد از شهرهای اصفهان، شیراز و یزد، شهر کاشان است که در سطح جهانی از لحاظ جاهای دیدنی به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل گردیده شهر کاشان قدمت زیادی دارد و جزو قدیمی ترین سکونتگاه های بشر در تاریخ محسوب می‌‌شود و اکنون بعد از گذشت سال های زیاد باز هم بافت تاریخی خود را حفظ کرده است.

یکی از زیباترین باغ های تاریخی ایران، باغ فین کاشان است که خود شامل چندین بخش است. این باغ دارای یک حیاط اصلی و چهار برج دایره ای شکل است. در باغ فین چشمه های آبی به چشم می‌‌خورد که آب مورد نیاز این باغ و آبنماهایش را تامین می‌کند. در این باغ صدای آب روان و سازه‌های چشم‌نواز گردشگران را مدهوش می‌‌کند. این باغ بی نظیر در سال ۱۵۹۰ میلادی در زمان سلسله صفوی ساخته شده. این باغ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ زیبا در خیابان امیرکبیر کاشان واقع شده است. همچنین علاوه بر طبیعت بی نظیر خود دارای معماری خاصی است. تمام مسیر این باغ درختان بلندی دیده می‌‌شوند که چنین سرسبزی در میان کویر بسیار زیباست.
حمام فین کاشان به خاطر قتل میرزا تقی خان امیرکبیر معروف شده است. بنای حمام فین نیز در میان ۵۷۹ درخت سرو و ۱۱ درخت چنار قرار گرفته و بسیار زیبا هستند تا حدی که عمر این درختان زیبا بین صد تا ۴۰۰ سال هستند. بخش های زیادی بعد از دوره صفوی به این مجموعه اضافه شده است. حمام فین کاشان دو حمام بزرگ و کوچک دارد. حمام بزرگ یا حمام سلطنتی برای شاه و حمام کوچک نیز برای خدمتکاران ساخته شده است. جالب اینکه حمام کوچک با قدمت ۵۰۰ ساله نسبت به حمام بزرگ قدیمی تر است.

موزه ملی کاشان

بنای موزه ملی کاشان در سال ۱۲۰۵ خورشیدی توسط داماد فتحعلی شاه به نام علی‌ محمدخان صدراصفهانی در ضلع غربی باغ فین کاشان ساخته شد. ولی در طول تاریخ به مخروبه تبدیل گشت تا اینکه در سال ۱۳۳۷ خورشیدی بر روی آن، مجموعه بنایی با یک ایوان و هفده ستون ساخته شد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی افتتاح گردید. حالا به عنوان موزه ملی کاشان جزو قدیمی‌ ترین موزه‌ های کشور است و شامل اشیایی حدودا ۴۰۰ قطعه است. تاریخ آثار به هزاره هفتم قبل از میلاد تا امروز بر می‌‌گردد.
موزه ملی کاشان دارای دو طبقه همکف و زیرزمین بوده و بازدید از این موزه از قسمت باستان‌ شناسی آغاز و در قسمت معاصر به پایان می‌‌رسد. معماری این موزه کاملا به سبک ایرانی است و سقف این بنا به شکل گنبد بوده و دارای چهار نورگیر در چهار سمت زیر گنبد دیده می‌‌شود. بر روی کتیبه های موجود در این موزه در مورد تاریخ احداث موزه و همچنین نام موزه ملی کاشان، عبارت «بنیاد یک هزار و سیصد و چهل و شش» حکاکی شده که به عنوان شناسنامه موزه ملی کاشان به شمار می‌‌رود.

مسجد جامع کاشان

یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی کاشان، مسجد جامع این شهر است که دارای قدمتی نزدیک به دوران حکومت سلجوقیان است. در ابتدا این مکان به عنوان آتشکده ساخته شده بوده ولی با آمدن اسلام به ایران به مسجد جامع تبدیل شده است. دستور تبدیل این مکان به مسجد توسط دختر مالک اشتر، صفیه خاتون داده شده است. این بنای تاریخی در دوره های تاریخی گوناگون مرمت و بازسازی شده است.
این مسجد بی نظیر در خیابان بابا افضل قرار دارد. این مسجد تاریخی دارای دو محراب با دو قبله است. دلیل این کار نیز نبود ابزار دقیق برای سنجش قبله بوده است. محراب اول در جای اشتباهی ساخته شده بوده. ولی با گذشت زمان آن محراب تخریب گردیده و محراب دیگری بنا نهاده اند. اما بازهم آثار گچ کاری از محراب قدیمی باقی مانده است. همچنین در این مسجد سه شبستان، کوره پخت ظروف چینی و ایوانی مرتفع نیز به چشم می‌‌خورد.

بازار سنتی کاشان

همانند دیگر شهرها، کاشان نیز دارای بازار بسیار زیبایی است. در این بازار سنتی، ساختمان های تاریخی زیادی نیز وجود دارد. این بازار از خیابان بابا افضل کاشان آغاز شده و تا نزدیکی دروازه دولت ادامه دارد. بناهای موجود در بازار تاریخی کاشان عبارتند از کاروانسرای میرپنج، مسجد میدان میرعماد، تیمچه صباغ، تیمچه معروف امین الدوله، حسینیه سوراخ ریسمان و چندین بنای دیگر. در این بازار جمعی از اصناف مختلف را خواهید دید، مانند بخش های مسگری، کفاشی، رنگرزی، زرگری، بزازی و خیاطی.

نیاسر کاشان

نیاسر از روستاهای پیرامونی شهرستان کاشان است و به سبب بافت تاریخی، فرهنگی و معماری سنتی آن مورد توجه گردشگران است. پوشش ویژه اهالی و مخصوصا بانوان نیاسر، گویش محلی مردم نیاسر که بازمانده از دوران پیش از اسلام است و بافت معماری به جا مانده از سده‌های قبل، مهمترین ویژگی‌های جذابیت نیاسر به عنوان یکی از جاهای دیدنی کاشان هستند.

عکاس:

خبرنگار:

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395485

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]