1

افزایش هزینه نانوایی ها نان را گران کرد/طرح هوشمندسازی آرد و نان دولت قبل شکست خورد

  • کد خبر : 398456
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰

به گزارش خبرنگار تابناک، روز گذشته خبری به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مبنی بر افزایش قیمت نان تا سقف ۲۵ درصد نرخ فعلی در بیش از ۱۰ استان کشور منتشر شد. خبری که چند ساعت بعد از سوی مدیر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز […]

افزایش قیمت نان با تصمیم استانداری هاست/ هزینه نانوایی‌ها همچون سایر صنوف بالا رفته است/ قیمت آرد ۱۰ سال است که تغییری نکرده!

به گزارش خبرنگار تابناک، روز گذشته خبری به نقل از معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی مبنی بر افزایش قیمت نان تا سقف ۲۵ درصد نرخ فعلی در بیش از ۱۰ استان کشور منتشر شد. خبری که چند ساعت بعد از سوی مدیر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز مطرح شد و خدایاری در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس نامه ارسالی از سوی معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور قیمت نان در استان قزوین از امروز با نرخ جدید پخت و به دست مصرف کننده می‌رسد

بنابراین، با صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئولان در برخی استان‌ها، به نظر می‌رسد که قیمت‌های جدید نان به‌زودی در سراسر کشور با تغییرات افزایشی به‌روزرسانی شود.

 

علت افزایش قیمت نان چیست؟

حسین یزدجردی، رئیس کانون صنایع آرد ایران در گفتگو با خبرنگار تابناک پیرامون خبر افزایش قیمت نان در برخی از استان گفت: با تصمیم دولت سیزدهم، از سال ۱۴۰۱ به بعد، تعیین قیمت نان به استانداری‌ها واگذار شد؛ بنابراین آرد به صورت سراسری در کشور قیمت گذاری می‌شود، اما قیمت نان در هر استان جداگانه تعیین و اعلامی شود.

وی افزود: خبر افزایش قیمت نان در برخی استان به دلیل افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها نظیر حقوق و دستمزد و موارد مشابه است، هرچند تأیید این افزایش نرخ بر عهده مسئولان مرتبط در هر استان است، اما باید توجه داشت که قیمت آرد (نان لواش، تافتون، بربری و سنگک) حدود ۱۰ سال است که تغییری نکرده است و در محدوده هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان است.

کنترل قیمت نان از دست دولت خارج شده است

به گفته یزدجردی، در شرایطی خبر افزایش ۲۵ درصدی قیمت نان در برخی استان‌ها مطرح شده است که بسیاری از نانوایی‌ها در کشورمان، از مدت‌ها قبل نرخ نان را افزایش داده بودند. به بیان دیگر، کنترل نرخ نان از دست دولت خارج شده است، چراکه اصلِ سیاست‌های حمایتی در این سال‌ها اشتباه بوده است. در حقیقت سیاست گذار با عدم تغییر نرخ آرد در طول ۱۰ سال اخیر، به دنبال ثبات قیمت نان بود، اما تغییرات افزایشی قیمت نان در این مدت نشان می‌دهد که چنین سیاست و تصمیمی در حوزه آرد، اشتباه بوده است.

رئیس کانون صنایع آرد ایران اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل عدم تغییر نرخ رسمی نان متناسب با نرخ تورم و تغییرات قیمتی محصولات سایر کسب‌وکارها، شاهد برخی تخلفات در صنف نانوایی بوده‌ایم.

قیمت گذاری دستوری آرد و نان، تبعات دارد

رئیس کانون انجمن صنفی صنایع آرد ایران با اشاره به اینکه وقتی قیمت دستوری در حوزه آرد و نان، متعادل و واقعی نیست، منجر به کاهش کیفیت نان و رانت‌خواری و فساد می‌شود، گفت: این در شرایطی است که کارخانه‌های آرد در سراسر کشور، با مشکلات و چالش‌های تولید به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نیازمند توجه ویژه از سوی دولت جدید است تا مشکلات این صنعت هرچه زودتر ساماندهی و برطرف شود وگرنه چرخه آرد و نان با مشکلات اساسی مواجه خواهد شد.

وی در خصوص طرح هوشمندسازی آرد و نان در دولت سیزدهم نیز توضیح داد: این طرح، طرح خوبی نبود و نتایج منفی به دنبال داشت و صنعت آرد و نان لطمه بزرگی وارد کرد. این طرح برای دولت فقط هزینه درست کرد و نتیجه مثبتی به دنبال نداشت.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=398456

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]