0

اظهارات ماکرون از سازمان ملل درباره ارمنستان و واکنش باکو

  • کد خبر : 405178
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: فرانسه در شرایطی که فشارها از سوی آذربایجان وجود دارد، با قدرت در کنار ارمنستان ایستاده است. ماکرون هنگام صحبت درباره «جنگ‌های فراموش‌شده، پیروزی‌های ناعادلانه و مذاکرات بی‌نتیجه» در سراسر جهان، به ارمنستان اشاره کرد و […]

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: فرانسه در شرایطی که فشارها از سوی آذربایجان وجود دارد، با قدرت در کنار ارمنستان ایستاده است.

ماکرون هنگام صحبت درباره «جنگ‌های فراموش‌شده، پیروزی‌های ناعادلانه و مذاکرات بی‌نتیجه» در سراسر جهان، به ارمنستان اشاره کرد و گفت: جامعه بین‌المللی باید موفقیت مذاکرات و حفظ مرزهای به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی را تضمین کند.

وزارت امور خارجه آذربایجان از اظهارات ماکرون که بر روابط نزدیک فرانسه با ارمنستان تأکید داشت، انتقاد کرد.

سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد که فرانسه باید به «اقدامات غیرسازنده» خود در منطقه پایان دهد.

همچنین در این بیانیه، پاریس متهم به «مسلح کردن ارمنستان با تسلیحات سنگین» و «آماده‌سازی برای انتقام‌جویی» شده است.

نماینده مجلس آذربایجان: تلاش‌های فرانسه برای جلوگیری از صلح و ثبات در منطقه بی‌نتیجه خواهد بود

«کامران بایراموف» نماینده مجلس جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات ماکرون اعلام کرد: فرانسه در منطقه تلاش‌هایی برای جلوگیری از صلح و ثبات دارد، اما این تلاش‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. فرانسه تقریباً سی سال به‌ عنوان یکی از روسای مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا درگیر حل‌وفصل مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان بود، اما در واقع بر اساس منافع لابی ارمنی عمل کرد. این کشور به دنبال منجمد کردن این مناقشه بود و نشان داد که به باقی ماندن این روند علاقه‌مند است. پس از آزادسازی قره‌باغ از اشغال، این روند ادامه یافت و تسلیح ارمنستان نیز در خدمت همین اهداف است. دعوت ماکرون از جامعه بین‌المللی برای حمایت از ارمنستان از تریبون سازمان ملل، به این معنی است که جهان باید علیه آذربایجان اقدام کند. البته جهان حقایق قره‌باغ را می‌داند، اما ماکرون مانند برادران ارمنی‌اش، به‌ خوبی بلد است که سیاه را سفید جلوه دهد. او همچنین می‌داند که در دنیای امروز، ترازوهای عدالت وجود ندارد و سیاست بر اساس قدرت و دروغ ساخته شده است. به همین دلیل، درباره کشورمان دروغ می‌گوید تا قدرت‌های جهانی را علیه ما تحریک کند.

بایراموف یادآور شد: رئیس‌جمهور آذربایجان در نخستین جلسه مجلس ملی دوره هفتم اعلام کرد که کشورهایی که از ارمنستان حمایت می‌کنند، با فعالیت‌ها و تصمیماتشان نشان می‌دهند که بازی‌های کثیف علیه ما هنوز به پایان نرسیده است. محافل خارجی که قادر به پذیرش پیروزی ما نیستند، در حال برنامه‌ریزی نقشه‌های جدید علیه ما هستند.

بایراموف همچنین گفت: امروز آمریکا و برخی کشورهای مغرض غربی با استانداردهای دوگانه، نفاق، اسلام‌هراسی و منافع منطقه‌ای خود، با وقاحت به دفاع از ارمنستان برخاسته‌اند و به افزایش تمایلات انتقام‌جویی دامن می‌زنند. آن‌ها با ارمنستان مانند یک کودک لوس رفتار می‌کنند. رویکرد دوگانه به مسائل بین‌المللی و دور شدن از اصول عدالت در سال‌های اخیر بیشتر مشهود شده است. آمریکا نه‌ تنها به تعهدات خود عمل نمی‌کند، بلکه تمام تلاش خود را برای تضعیف منشور سازمان ملل و سایر قواعد حقوق بین‌الملل و همچنین مکانیسم‌های امنیت بین‌المللی به کار می‌گیرد. اینکه فرانسه ارمنستان را که سی سال سرزمین‌های آذربایجان را اشغال کرده و نزدیک به یک‌میلیون آذربایجانی را از سرزمین‌های خود آواره کرده، به عنوان یک کشور صلح‌طلب معرفی می‌کند، نشان‌دهنده ناعادلانه بودن سیاست‌های این کشور چه در دوره میانجیگری و چه پس از جنگ ۴۴ روزه میهنی است. همچنین یادآور می‌شویم که کشورهایی مانند فرانسه، که هیچ کمکی به حل مسالمت‌آمیز مناقشه نکردند و ارمنستان را از پایان دادن به اشغال سرزمین‌های آذربایجان بازداشتند، طی ۳۰ سال گذشته تجاوزات ارمنی را سرپوش گذاشتند.

او تأکید کرد: اظهاراتی که ماکرون از تریبون سازمان ملل بیان کرد، هیچ‌کدام بر پایه منطق سیاسی سالم استوار نیست. در اقدامات و رفتارهای اخیر رئیس‌جمهور فرانسه نشانه‌هایی از شیزوفرنی دیده می‌شود. به خاطر سیاست‌های ناموفق او بود که نفوذ فرانسه در آفریقا کاهش یافت و ارتش امپریالیستی این کشور مجبور شد از چندین کشور آفریقایی خارج شود. وضعیت در کالدونیای جدید نیز به نفع فرانسه نیست. ماکرون نمی‌تواند این‌ها را تحمل کند. به‌طور کلی، این فرد که به‌عنوان لکه سیاه در تاریخ سیاسی فرانسه شناخته می‌شود، در اظهارات خود تناقض‌های زیادی دارد.

لازم به ذکر است که باکو پیش‌تر امضای قراردادهای دفاعی میان فرانسه و ارمنستان در طول یک سال گذشته را محکوم کرده بود.

بحث در مورد خرید رادارها، توپخانه‌ها، سیستم‌های پدافند هوایی کوتاه‌برد و خودروهای زرهی پیاده‌نظام از فرانسه بود.

ارمنستان تا پایان سال آینده میلادی ۳۶ فروند هویتزر پرفشار CAESAR از فرانسه دریافت می‌کند.

مقامات ارمنی اعلام می‌کنند که این تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی برای محافظت از ارمنستان در برابر حمله احتمالی جمهوری آذربایجان که همچنان به تسلیح خود ادامه می‌دهد، ضروری هستند.

ایروان می‌گوید که بودجه نظامی جمهوری آذربایجان دو برابر بودجه نظامی ارمنستان است.

«استفان سژورنی» وزیر خارجه سابق فرانسه، اوایل ماه سپتامبر در سفر خود به ایروان از حمایت نظامی فرانسه از ارمنستان دفاع کرده بود.

او از جمهوری آذربایجان خواسته بود تا بنا به درخواست ارمنستان، به زودی قرارداد صلح را امضا کند.

در تاریخ ۲۵ سپتامبر، در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، «ژان نوئل باروت» وزیر خارجه جدید فرانسه، در دیدار با آرارات میرزویان همتای ارمنی خود، خواستار صلح عادلانه و پایدار در منطقه قفقاز جنوبی شد.

قراردادهای تسلیحاتی ارمنستان

از سپتامبر ۲۰۲۲ تاکنون، ارمنستان با هند حداقل ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد دفاعی امضا کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش ارمنستان از هند سیستم‌های توپخانه، موشک‌های ضدتانک و تجهیزات ضد پهپاد خریداری خواهد کرد.

در اکتبر ۲۰۲۳، ارمنستان همچنین دو قرارداد تسلیحاتی با فرانسه امضا کرد. انتظار می‌رود ایروان سه سیستم راداری پیشرفته از شرکت فرانسوی “Thales” خریداری کند.

سورن پاپیکیان وزیر دفاع ارمنستان در پاریس با سباستین لکورنو همتای فرانسوی خود، برای خرید موشک‌های کوتاه‌برد زمین به هوا نیز توافق امضا کرد.

ایروان پیش از این با مسکو برای خرید تسلیحات روسی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد بسته بود. سال گذشته، ارمنستان از تأخیر در دریافت این تسلیحات شکایت داشت. به گفته دو نماینده ارمنی در ژانویه، روسیه اولین محموله تسلیحات را ارسال کرده است.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=405178

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]