1

تهیه گزارشی از مستنکفین قانون جوانی جمعیت در مجلس

  • کد خبر : 408531
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۳

افق نیوز؛ احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قانون حیاتی کشور است و امروز یکی از قوانین مهمی است که هم در راستای حمایت از خانواده و هم در راستای […]

افق نیوز؛

احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قانون حیاتی کشور است و امروز یکی از قوانین مهمی است که هم در راستای حمایت از خانواده و هم در راستای حمایت از جوانان و تشکیل خانواده و ازدواج آسان و هم در راستای افزایش جمعیت مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: انتظار می‌رفت با تصویب این قانون همه دستگاه‌ها چه در بخش فرهنگ‌سازی که نقش بسیار مهمی دارد و هم‌چنین در بحث امتیازات و خدمات و فرصت‌های قانونی که در این قانون برای حمایت از خانواده پیش‌بینی شده عمل کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در برخی از احکام قانون برخی از دستگاه‌ها آنچنان که انتظار می‌رفت به وظایفشان به درستی عمل نکردند و با اجرای کامل قانون فاصله قابل توجهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این قانون به صورت قانون موقت است، گفت: قانون مذکور هفت ساله پیش‌بینی شده و الان نزدیک به سه سال از اجرای قانون می‌گذرد انتظار می‌رفت که دستگاه‌ها خیلی جدی‌تر با احکام این قانون برخورد کنند. اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها وظایفشان را به درستی انجام ندادند.

نماینده شهرکرد در مجلس در همین راستا ادامه داد: مثلاً در بحث تشویقاتی که برای نظام خانواده پیش‌بینی شده بود از بحث خودروی مادرانه که انتظار می‌رفت شرکت‌های خودروساز و دستگاه‌های مجری ناظر بر اجرای این قانون امروز تمام مادرانی که در صف انتظار هستند خودروهای مورد نیازشان تامین شده باشد و به عبارتی به آنها تحویل داده شده باشد اما امروز صف طولانی از ثبت نام مادران مشمول این قانون را می‌بینیم که متاسفانه همچنان منتظرند.

راستینه تاکید کرد: از آنجایی که این قانون قانون موقت بود انتظار می‌رفت که احکام قانون سریع اجرا شود تا اثرات تشویقی آن در جامعه بتواند اهداف قانون را در متوقف کردن رشد نزولی جمعیت و تبدیل آن به مثبت بودن روند رشد جمعیت ایجاد کند اما باز هم می‌بینیم در بحث زمین تشویقی که در این قانون برای تولد فرزند سوم پیش‌بینی شده متاسفانه به کندی انجام می‌شود و صف طولانی مادرانی که بیش از یک سال است ثبت نام کردند و هنوز آماده‌سازی اراضی و تحویل زمین به مادران انجام نشده است.

وی با اشاره به موضوع تسهیل ازدواج جوانان، گفت: در قانون براساس رشد تورم افزایش تسهیلات ازدواج پیش بینی شده است و امسال برای یک زوج جوان زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون پیش بینی شده است متاسفانه پرداخت تسهیلات ازدواج به کندی صورت می‌گیرد و بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جوانان در صف انتظار تسهیلات وام ازدواج هستند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه این قانون از قوانین بسیار مهم جامعه ما است، گفت: و در بحث تسهیلات لازم و امتیازات لازمی که برای دانشجویان در بحث خوابگاه‌های متاهلی و امتیاز تاهل دربحث تقسیمات دانشجویی و طرح‌های دانشجویی و سایر مواردی که پیش‌بینی شده اما همچنان می‌بینیم در دست‌انداز تنظیم آیین‌نامه‌های مربوطه متوقف شده است.

راستیه گفت: تقریبا پیش‌بینی می‌شود ۳۰ درصد احکام قانون تاحدودی اجرایی شده اثرات مثبتی در نگاه مثبت خانواده‌ها به این قانون داشته و توانسته تا حدودی رشد نزولی جمعیت را متوقف کند اما دستگاه‌ها وظیفه خودشان را به درستی اجرا نکردند و ما در کمیسیون فرهنگی از هفته‌های آتی گزارشی از مستنکفین اجرای قانون تهیه و به سمع و نظر مردم خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: اگر براساس قانون از عالی‌ترین سطح تا پایین‌ترین سطوح نسبت به اجرایی سازی قانون کوتاهی کنند این قانون جرایم سنگینی برای مستنکفین از قانون پیش‌بینی کرده و از همه دستگاه های اجرایی انتظار داریم که قبل از اینکه قانون نسبت به پاسخگو کردن آنها وارد صحنه شود دستگاه‌ها نسبت به حل این مشکلات اجرای قانون اقدام کنند و انشاالله نسبت به اجرایی‌سازی احکام قانون اقدام کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: ما بعد از تهیه گزارش ابتدا از دستگاه‌ها گزارش خواهیم گرفت و گزارش دستگاه‌ها در کمیسیون مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و دستگاه‌هایی که در این حوزه کوتاهی دارند براساس احکام قانون به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد و طبیعتا دستگاه قضایی طبق قانون مکلف خواهد بود که با مستنکفین اجرای قانون برخورد قانونی لازم را انجام دهد.

انتهای‌پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=408531

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]