به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، شرکتهای چینی صادرات کالاهای مربوط به سال نو و کریسمس به روسیه را در نوامبر ۲۰۲۴ در مقایسه با سال گذشته دو برابر کرده و به مبلغ ۴ میلیون دلار رساندند. این آمار توسط اداره کل گمرک چین منتشر شده است.
بر اساس دادههای منتشر شده در پایگاه اینترتی گمرک چین، روسیه در نوامبر ۲۰۲۴ در میان ۱۰ مقصد اصلی صادرات کالاهای مربوط به سال نوی چین قرار داشت.
این در حالی است که واردات کالاهای کریسمس چینی توسط روسیه در ۱۱ ماه سال جاری میلادی ۶ درصد کاهش سالانه را نشان میدهد و کمی بیش از ۱۰۲ میلیون دلار بوده است.
این شاخص در بازه ژوئن تا اکتبر ۲۰۲۴ حدود ۷ درصد کاهش سالانه داشته و به ۹۴٫۵ میلیون دلار رسیده است.
چین در سال ۲۰۲۳ اسباببازیهای سال نو به ارزش ۱۰۹ میلیون دلار به روسیه صادر کرد که این رقم نزدیک به ۲۰ درصد افزایش سالانه را نشان میدهد.
جریان این کالاها از چین به روسیه در بازه ژوئن تا اکتبر بیشترین افزایش را داشته در حالی که در ماههای ژانویه تا مارس و دسامبر به حداقل رسیده است. جریان حملونقل مربوط به این کالاها در ماههای آوریل، مه و نوامبر به سطح متوسط رسیده است.
بر اساس این گزارش، چین و روسیه طی دو دهه اخیر روابط اقتصادی خود را به شکلی چشمگیر گسترش دادهاند و اکنون جزو مهمترین شرکای تجاری یکدیگر بهشمار میروند. این همکاریها با تمرکز بر انرژی، مواد اولیه، فناوری، و تجارت کالاهای مصرفی صورت گرفته و با تحریمهای غرب علیه روسیه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
انتهای پیام/