به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، تراکم دانشآموزان در کلاسهای ابتدایی باید حداکثر ۲۶ نفر باشد؛ اما کمبود معلم و مدرسه سبب شده است کلاسهایی با بیش از ۳۵ و ۴۰ دانشآموز نیز تشکیل شود.
بهگفته برخی کارشناسان، کلاسهای شلوغ و تراکم بالای دانشآموزان در مدارس دولتی عادی بر کیفیت تدریس و یادگیری تأثیر میگذارد و یادگیری دانشآموزان بهخوبی محقق نمیشود.
گزارش حاضر به بررسی وضعیت تراکم دانشآموزی در کلاسهای درس دوره ابتدایی مدارس دولتی کشور پرداخته است. نتایج این گزارش نشاندهنده توزیع نامتوازن دانشآموزان در کلاسها و وجود کلاسهایی با تراکم بسیار کم و بسیار زیاد است.
۱٫ وضعیت کلاسهای درس با تراکم کم (زیر ۲۰ نفر)
بیش از ۴۷ درصد کلاسهای درس دوره ابتدایی، کمتر از ۲۰ دانشآموز دارند که بهویژه در مدارس روستایی این آمار بالاتر است.
تعداد کلاسهای تکپایه با تراکم زیر ۲۰ نفر در مناطق روستایی ۳۷۱۵۶ کلاس است که ۷۸٫۲۷ درصد از کل کلاسهای روستایی را تشکیل میدهد.
بیشترین تعداد کلاسها مربوط به پایه ششم با ۶۷۶۱ کلاس (۱۴٫۲۴ درصد) و کمترین مربوط به پایه سوم با ۵۵۸۳ کلاس (۱۱٫۷۶ درصد) است.
این آمار نشاندهنده پراکندگی جمعیت دانشآموزی در مناطق روستایی و احتمالاً کاهش جمعیت در این مناطق است.
گزارش کلاسهای دولتی با آمار زیر ۲۰ نفر دولتی “تکپایه” بدین شرح است:
مدارس روستایی
پایه اول: ۶۶۶۲ معادل ۱۴٫۰۳ درصد
پایه دوم: ۵۸۸۷ معادل ۱۲٫۴۰ درصد
پایه سوم: ۵۵۸۳ معادل ۱۱٫۷۶ درصد
پایه چهارم: ۵۸۵۲ معادل ۱۲٫۲۳ درصد
پایه پنجم: ۶۴۱۱ معادل ۱۳٫۵۱ درصد
پایه ششم: ۶۷۶۱ معادل ۱۴٫۲۴ درصد
مجموع: ۳۷۱۵۶ معادل ۷۸٫۲۷ درصد.
۲۱درصد کلاسهای درس مناطق شهری زیر ۲۰ نفر
تعداد کلاسهای تکپایه با تراکم زیر ۲۰ نفر در مناطق شهری ۱۰٫۳۱۴ کلاس است که ۲۱٫۷۳ درصد از کل کلاسهای شهری را شامل میشود.
بیشترین تعداد کلاسها مربوط به پایه اول با ۲۲۷۸ کلاس (۴٫۸۰ درصد) و کمترین مربوط به پایه چهارم با ۱۲۷۰ کلاس (۲٫۶۸ درصد) است.
این آمار نشاندهنده تمرکز بیشتر جمعیت دانشآموزی در مناطق شهری نسبت به روستایی است.
۴۷٫۴۰ درصد از کل کلاسهای درس در کشور دارای تراکم زیر ۲۰ نفر هستند که عمده آن در مناطق روستایی است.
مدارس شهری
پایه اول: ۲۲۷۸ معادل ۴٫۸۰ درصد
پایه دوم: ۱۷۶۶ معادل ۳٫۷۲ درصد
پایه سوم: ۱۴۵۱ معادل ۳٫۰۶ درصد
پایه چهارم: ۱۲۷۰ معادل ۲٫۶۸ درصد
پایه پنجم: ۱۸۱۰ معادل ۳٫۸۱ درصد
پایه ششم: ۱۷۳۹ معادل ۳٫۶۶ درصد
مجموع: ۱۰۳۱۴ معادل ۲۱٫۷۳ درصد.
حدود ۲۲ درصد از کلاسها، بیش از ۳۵ دانشآموز دارند و بیش از ۶۵ درصد کلاسها، بین ۳۶ تا ۴۰ دانشآموز دارند.
۲٫ وضعیت کلاسهای درس با تراکم بالا (بیش از ۳۵ نفر)
تعداد کلاسهای با تراکم دقیقاً ۳۵ نفر، ۱۱۳۲۳ کلاس است که ۲۲٫۳۹ درصد از کل کلاسهای پرتراکم را تشکیل میدهد.
بیشترین تعداد کلاسها مربوط به پایه چهارم با ۲۲۴۷ کلاس (۴٫۴۴ درصد) کمترین مربوط به پایه اول با ۱۶۴۶کلاس (۲٫۸۹ درصد) است.
فقط ۳۵ نفر
پایه اول: ۱۴۶۴ معادل ۲٫۸۹ درصد
پایه دوم: ۱۸۷۵ معادل ۳٫۷۱ درصد
پایه سوم: ۲۱۷۷ معادل ۴٫۳۰ درصد
پایه چهارم: ۲۲۴۷ معادل ۴٫۴۴ درصد
پایه پنجم: ۱۷۴۷ معادل ۳٫۴۵ درصد
پایه ششم: ۱۸۱۳ معادل ۳٫۵۹ درصد
مجموع: ۱۱۳۲۳ معادل ۲۲٫۳۹ درصد
۶۵درصد کلاسهای درس با ۳۶ تا ۴۰ دانشآموز
تعداد کلاسهای با تراکم ۳۶ تا ۴۰ نفر، ۳۳۲۰۰ کلاس است که ۶۵ درصد از کل کلاسهای پرتراکم را شامل میشود.
بیشترین تعداد کلاسها مربوط به پایه چهارم با ۷۰۲۹ کلاس (۱۳٫۹۰ درصد) و کمترین مربوط به پایه اول با ۴۱۶۱کلاس (۸٫۲۳ درصد) است.
از ۳۶ تا ۴۰ نفر
پایه اول: ۴۱۶۱ معادل ۸٫۲۳ درصد
پایه دوم: ۵۰۷۰ معادل ۱۰٫۰۳ درصد
پایه سوم: ۶۴۸۴ معادل ۱۲٫۸۲ درصد
پایه چهارم: ۷۰۲۹ معادل ۱۳٫۹۰ درصد
پایه پنجم: ۵۲۲۳ معادل ۱۰٫۳۳ درصد
پایه ششم: ۵۲۳۳۳ معادل ۱۰٫۳۵ درصد
مجموع: ۳۳۲۰۰ معادل ۶۵ درصد.
۱۱درصد کلاسهای درس بیش از ۴۰ دانشآموز دارند
تعداد کلاسهای با تراکم بیش از ۴۰ نفر، ۶۰۴۷ کلاس است که ۱۱٫۹۶ درصد از کل کلاسهای پرتراکم را تشکیل میدهد.
بیشترین تعداد کلاسها مربوط به پایه چهارم با ۱۴۴۶ کلاس (۲٫۸۶ درصد) و کمترین مربوط به پایه ششم با ۸۸۵ کلاس (۱٫۷۵ درصد) است.
بیش از ۴۰ نفر
پایه اول: ۷۶۹ معادل ۱٫۵۲ درصد
پایه دوم: ۸۳۱ معادل ۱٫۶۴ درصد
پایه سوم: ۱۲۲۵ معادل ۲٫۴۲ درصد
پایه چهارم: ۱۴۴۶ معادل ۲٫۸۶ درصد
پایه پنجم: ۸۹۱ معادل ۱٫۷۶ درصد
پایه ششم: ۸۸۵ معادل ۱٫۷۵ درصد
مجموع: ۶۰۴۷ معادل ۱۱٫۹۶ درصد.
۳٫ وضعیت نیروی انسانی (معلمان دوره ابتدایی)
۶۰٫۲۳ درصد از معلمان (۱۶۱۴۷۱ نفر) کمتر از ۱۰ سال سابقه کاری دارند.
۲۸٫۶۷ درصد از معلمان (۷۶۸۶۵ نفر) بین ۱۰ تا ۲۲ سال سابقه کاری دارند.
۸٫۹۷ درصد از معلمان (۲۴۰۴۸ نفر) بین ۲۲ تا ۲۸ سال سابقه کاری دارند.
۲٫۱۳ درصد از معلمان (۵۷۴۱ نفر) بیش از ۲۹ سال سابقه کاری دارند.
۶۰درصد معلمان ابتدایی با سابقه کار کمتر از ۱۰ سال
۱۶۱۴۷۱ نفر معادل ۶۰٫۲۳ درصد کمتر از ۱۰ سال. ۷۶۸۶۵ نفر معادل ۲۸٫۶۷ درصد از ۱۰ تا ۲۲ سال. ۲۴۰۴۸ نفر معادل ۸٫۹۷ درصد از ۲۲ تا ۲۸ سال و ۵۷۴۱ نفر معادل ۲٫۱۳ درصد بیش از ۲۹ سال سابقه دارند.
بیشتر معلمان دوره ابتدایی دارای سابقه کاری کم (زیر ۱۰ سال) هستند که میتواند نشاندهنده نیاز به برنامههای آموزشی و حمایتی برای افزایش تجربه و مهارتهای آنها باشد.
۴٫ کمبود نیروی انسانی
تعداد ۳۶۳۶۸ کلاس درس از طریق غیرموظف، سربازمعلم و معلمان بازنشسته ساماندهی شدهاند که نشاندهنده کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جاری است.
این کمبود میتواند بر کیفیت آموزش و مدیریت کلاسها تأثیر منفی بگذارد و نیاز به برنامهریزی بلندمدت برای جذب و آموزش معلمان جدید را آشکار میکند.
۵٫ میانگین تراکم کلاسهای درس
مناطق شهری
میانگین تراکم کلاسها در مناطق شهری بین ۲۹ (پایه اول) تا ۳۱ نفر (پایه چهارم) است، البته این میزان در مناطق شهری پرجمعیت مانند کلانشهرها بالاتر از این تعداد (بیش از ۳۵ و ۴۰ نفر) است و بهدلیل محاسبه میانگین کل کشور آمار پایینتر نشان میدهد.
پایه اول: ۲۹٫۳۵
پایه دوم: ۳۰۱۸
پایه سوم: ۳۱
پایه چهارم: ۳۱٫۳۲
پایه پنجم: ۳۰٫۳۶
پایه ششم: ۳۰٫۴۰
جمع: ۳۰٫۴۶٫
میانگین تراکم کلاسها در مناطق روستایی بین ۲۰ (پایه ششم) تا ۲۳ (پایه سوم) نفر است.
روستایی
اول: ۲۱٫۳۰
دوم: ۲۲٫۷۷
سوم: ۲۳٫۹۰
چهارم: ۲۳٫۷۱
پنجم: ۲۱٫۱۸
ششم: ۲۰٫۱۵٫
میانگین تراکم کلاسها در کل کشور بین ۲۶ (پایه اول) تا ۲۸ نفر (پایه چهارم) است.
در مجموع تراکم کلاس درس در پایه اول ابتدایی ۲۶٫۶۲، دوم ۲۷٫۷۹، سوم ۲۸٫۷۱، چهارم ۲۸٫۸۸، پنجم ۲۷٫۴۹، ششم ۲۷٫۱۵ و در مجموع ۲۷٫۸۱ نفر است.
این آمار نشاندهنده نیاز به برنامهریزی برای کاهش تراکم در مناطق شهری و بهبود مدیریت کلاسها در مناطق روستایی است.
انتهای پیام/+