داشتن یک همراه برای تمام قسمت های زندگی خیلی لذت بخش و دوست داشتنی است، برای به دست آوردن این همراه باید ازدواج مناسبی کرد.
در این نوشتار با ما باشید تا چند فایده ی مهم برای تشکیل خانواده:
ازدواج
تعاون در اطاعت و نیل به ثواب
ازدواج از دیدگاه اسلام امرى است مقدس و ارزشمند و در صورتى که با قصد قربت انجام بگیرد عبادت محسوب مىشود و پاداش اخروى دارد. به علاوه، انسانِ مۆمن، درصورتى که همسر مۆمن و موافقى داشته باشد، مىتواند در طریق انجام وظیفه، از تشوقهاو ترغیبها و رهنمودها و کمکهاى همسرش بهرهمند گردد و در راه عبادت و انجام عمل صالح و سیر و سلوک الى اللّه از تعاون و همکارىهاى او استمداد جوید. بنابراین،همسر مۆمن و شایسته یکى از نعمتهاى بزرگ الهى است که براى دنیا و آخرت انسان سودمند خواهد بود.
ابوذر غفارى به رسول خدا عرض کرد: آیا ممکن است که ما از نزدیکى با همسرانمان لذت ببریم و در عین حال پاداش اخروى هم داشته باشیم؟! حضرت فرمود: «اگر همین عمل را غیرمشروع انجام مىدادى آیا گناهکار نبودى؟ عرض کرد: آرى، حضرت فرمود: پس اگر از طریق مشروع باشد اجر و پاداش خواهى داشت. (مستدرک الوسائل، ج ۲، ص ۵۳۱)
سلامت و امنیت اجتماعى
ازدواج و تأسیس کانون خانواده براى سلامت و امنیت و سعادت اجتماع نیز سودمند و ضرورى است. اگر بنیاد خانوادهها مستحکم باشد و جوانها به موقع ازدواج کنند و به کانون گرم خانواده دلبسته باشند بهطور محسوس از فساد، ولگردى، بىبندوبارى، طغیان،قتل و سرقت، جنایت و ناامنى، و تجاوز و انحراف و اعتیاد و خودکشى کاسته خواهد شد، زیرا چنانکه آمار نشان مىدهد اکثر این امور از افرادى سر مىزند که از وجود کانون گرم خانوادگى محرومند.
لذت جنسى را نمىتوان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویى نقش مهمى را ایفا مىکند. اسلام عمل جنسى را نه تنها منفور نمىداند بلکه سنت و عبادت مىشمارد
لذتجویىهاى جنسى
مهمترین فایده ازدواج لذتجویىهاى مشروع جنسى است.کامیابىهاى جنسى زیباترین وشیرینترین لذایذ است؛ به ویژه در زمان جوانى و طغیان شهوت و همراه با عشق باطنى.ارضاى نیروى جنسى یک نیاز طبیعى و انگیزه اصلى ازدواج است. لذتجویىهاى جنسى را نمىتوان و نباید ناچیز شمرد، زیرا در استحکام بنیاد زناشویى نقش مهمى راایفا مىکند. اسلام عمل جنسى را نه تنها منفور نمىداند بلکه سنت و عبادت مىشمارد.
مهمترین هدف ازدواج
ازدواج، در زندگى جوان، سرآغاز استقلال و زندگى و هدف بزرگ آن است. همین انگیزه جوان و نوجوان را به تلاش و جدیت وا مىدارد، درس مىخواند تا مدرک بگیرد و شغل و درآمدى تهیه کند، منزل و فرش و لوازم زندگى فراهم سازد و در نهایت عروسى کند. کار و هنر مىآموزد تا شغل و درآمد پیدا کند، آن گاه ازدواج نماید. ولى خود ازدواج نیز بىهدف نخواهد بود. در بین حوادث دوران زندگى، ازدواج از ارزش و اهمیت ویژهاى برخوردار است و براى انسان سرنوشت ساز خواهد بود. باید هدف ازدواج را شناخت و حساب شده و دقیق وارد عمل شد.
ازدواج فواید و منافع متعددى دارد که هریک از آنها مىتواند محرک و انگیزه باشد.مانند: لذتجویى و ارضاى غریزه شهوت جنسى، سر و سامان دادن به زندگى و کسب استقلال،تولید فرزند و ابقاى نسل، تهیه مونس و یار و مددکار و محرم راز و دلسوز مهربان وشریک در زندگى. هریک از این امور مىتواند انگیزه ازدواج باشد. از آثار و نتایج دیگر نیز نباید غفلت کرد، اما عامل غریزه شهوت بزرگترین نقش را ایفا مىکند و منافع را تحتالشعاع قرارمىدهد، اسلام نیز همه این نتایج و منافع را تأیید مىکند حتى لذتجویى و ارضاىغریزه شهوت. اسلام دین فطرى است و احکام و قوانینش از فطرت و آفرینش ویژه انسان مایه مىگیرد، آفرینش ویژه انسان چنان است که طبعاً به ازدواج و ارضاى غریزه جنسى نیاز دارد. اسلام نه تنها این خواسته طبیعى را نهى نکرده، بلکه آن را از طریق مشروع تأکید و تشویق هم نموده حتى آن را عبادت مىداند.
هدفِ انسان دیندار و با ایمان، در ازدواج، از اهداف حیوانى برتر و بالاتر خواهد بود و به صورت امرى مقدس که در حصول تقوا و تقرب الى اللّه کمک خواهدکرد، جلوهگر خواهد شد. آدم مۆمن بدین منظور ازدواج مىکند که به سنت پیامبر اکرم عمل نماید و با یک وسیله مشروع نیاز غریزه جنسى را تأمین کند و خویشتن را از گناه وانحراف مصون بدارد
ولى از آن جا که اسلام انسان را موجودى برگزیده و عالى مىشناسد که براى تمتعات حیوانى آفریده نشده بلکه براى هدفى عالىتر یعنى تهذیب و تزکیه و پرورش و تکمیل نفس و نیل به مقام شامخ قرب الهى، آفریده شده است، از او مىخواهد که به دنیا دلبسته نباشد و در تمام حرکات و افعال و افکار حتى خوردن و آشامیدن و خوابیدن و ازدواج کردن، از تعقیب این هدف عالى غفلت ننماید، دنیا را به عنوان مزرعه آخرت بشناسد و ازهمه اعمال براى حیات اخروى توشه بگیرد.
بنابراین، هدفِ انسان دیندار و با ایمان، در ازدواج، از اهداف حیوانى برتر و بالاتر خواهد بود و به صورت امرى مقدس که در حصول تقوا و تقرب الى اللّه کمک خواهدکرد، جلوهگر خواهد شد. آدم مۆمن بدین منظور ازدواج مىکند که به سنت پیامبر اکرم عمل نماید و با یک وسیله مشروع نیاز غریزه جنسى را تأمین کند و خویشتن را از گناه وانحراف مصون بدارد و با تولید و پرورش فرزندانى صالح و نیکوکار، زمین را ازگویندگان کلمه توحید و انسانهاى برجسته سنگین سازد و باقیات الصالحاتى برجاى بگذارد.
ازدواج
ازدواج مىکند تا در کانون گرم خانواده آرامش و سکونت یابد و با دلى فارغ، به انجام وظیفه مشغول باشد، و در پیمودن صراط مستقیم تکامل و سیر و سلوک الى اللّه از همسر موافق و با ایمانش مدد بگیرد، زیرا تهذیب و تزکیه و پرورش نفس و انجام وظایف شرعى کارى است بس دشوار که نیاز به مددکار دارد و بهترین فردى که مىتواند در این راه کمک کندهمسر دیندار و موافق است؛ همسرى که او را به کارهاى نیک و انجام فرایض و مستحبات تحریص و ترغیب کند و از انحراف و گناه مصون بدارد. همسر از اهمیت ویژهاى برخورداراست، اگر خوب و پرهیزکار باشد همسرش را به خوبى و سعادت هدایت مىکند و اگر بد باشداو را به وادى انحراف و دوزخ خواهد کشید.
به همین جهت امیرالمۆمنین علیهالسلام در پاسخ پیامبر گرامى اسلام که در بامدادِ شب زفاف از احوال حضرت زهراعلیهاالسلام جویا شد و فرمود: «اى على، همسرت را چگونه یافتى؟» گفت: «زهرا بهترین کمک براى اطاعت از خداست.»
امیرالمۆمنین در این جمله کوتاه ارزش یک زن را بیان داشت و هدف ازدواج را نیز روشن ساخت. از مال و جمال و خانهدارى و شوهردارى و اداره منزل صحبت نکرد بلکه فرمود: زهرا بهترین کمک براى انجام وظیفه و اطاعت از خداست.
این همه از فواید ازدواج گفتیم،حالا ممکن است برخی از شما جوانان بگویید که همه ی این موارد را قبول دارید اما به خاطر برخی موانع نمی توانید ازوداج کنید، در مقالات بعد با ما باشید تا در خصوص موانع و راه های غلبه بر آنها نیز با هم صحبت کنیم.
فراوری : ندا داودی
برگرفته از: کتاب جوان و همسر گزینی، ابراهیم امینی