3

ارزنده ترین و پرطرفدارترین محصولات زینتی در سراسر دنیا +تصاویر

  • کد خبر : 49661
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳

شال کشمیری، «خاتم بند» و «پاپیه ماشه» که از صنایع دستی کشمیر و تجلی ذوق و هنر مردم آن سرزمین است، از ارزنده ترین و پرطرفدارترین محصولات زینتی در سراسر دنیا به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری فارس: نگاهی به قامت هنر در سرزمین رنگ‌ها+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، کشمیر شهر آداب و سنن، طبیعت، جشن‌ها، رنگ‌ها، عطرها و رایحه‌ها، زبان‌ها و مذاهب گوناگون است و به همین دلیل، صنایع دستی کشمیر نویدبخش زیبایی، شکوه، نظم و سلیقه است.

جاذبه شکوهمند صنایع دستی کشمیر در رنگ‌های منحصر بفرد و عرفانی آن نهفته است که هر بیننده‌ای را حیران می‌کند.

از صنایع دستی اصلی کشمیر می‌توان به بافت فرش، شال، ابریشم، کنده‌کاری روی چوب و نقره‌کاری روی ظروف اشاره کرد.

هرچند کشمیر مبدأ هنر بافت فرش نیست و این هنر از ایران سرچشمه می‌گیرد، اما فرش کشمیر توانسته است معروفیت جهانی کسب کند. فرش کشمیر را از نخ ابریشم، پشم، یا پشم و ابریشم می‌بافند. ترکیب خیره کننده رنگ وظرافت، فرش کشمیر را تبدیل به محصولی ممتاز کرده است.

 

شال‌های کشمیر از سه نوع الیاف پشم، پشمینه و شاهتوش (کرک آهوی تبتی) بافته می‌شود که نوع آخر از همه گران‌تر و از حیث نرمی و سبکی بی‌نظیر است. شال‌های کشمیر بیشتر دارای نقش گل هستند که توسط هنرمندان باتجربه بر روی آنها سوزن‌دوزی یا گلدوزی می‌شود.

 

درختان گردویی که در کشمیر می‌روید، این شهر را از مناطق همجوار خود ممتاز می‌کند. چوب درخت گردو چوبی مناسب برای کنده‌کاری است و به دلیل استحکام، دوام زیادی دارد. از نقش‌های مورد علاقه هنرمندان کشمیر برای کنده‌کاری می‌توان به برگ درخت مو و چنار و همچنین گل رز و نیلوفر اشاره کرد. قیمت این محصولات متناسب با ظرافت کار و مقدار سطحی است که کنده‌کاری انجام شده است. این هنر را از روی جعبه‌های جواهرات گرفته تا میز و صندلی تا در و دیوار خانه‌های سنتی کشمیر می‌توان دید. هنر مخصوص کشمیر در کنده‌کاری «خاتم-بند» نام دارد که شامل اشکال هندسی چوبی برای تزئین سقف است.

 

نقره‌کاری کشمیر یکی از هنرهای قدیمی این منطقه است. ظروف نقر‌ای از سوغاتی‌های مرسوم کشمیر است که قیمت آن نیز بر حسب وزن و نقش روی آن متغیر است. قاب عکس‌های تزئینی نقره‌کاری شده کشمیر یکی از محصولات پر طرفدار در میان مردم آمریکا، اروپا و استرالیا است. طرح گل و برگ و همچنین اشکال هندسی از طرح‌های معمول نقره‌کاری کشمیر هستند. هنرمندان کشمیری توانسته‌اند این هنر سنتی را در کنار کیفیت مطلوب آن حفظ کنند.

 

هنر «پاپیه ماشه» ظاهرا از ایران به کشمیر معرفی شده و حالا تبدیل به یکی از محصولات پر طرفدار این شهر شده است. در این هنر معمولا از خمیر کاغذ استفاده نمی‌کنند بلکه آن را فقط خیس کرده و نرم می‌کنند و لایه لایه دور ظرف مورد نظر می‌چسبانند. بعد مخلوطی از گچ و چسب روی آن می‌مالند و در آخرین مرحله بر روی آن طرح‌های زیبا و متنوع می‌اندازند و با ماده‌ای آن را جلا می‌دهند. رنگ‌های آثار مختلف با هم متفاوتند اما رنگ طلایی در اکثر این آثار دیده می‌شود.

کشمیر دارای انواع مختلف ابریشم است اما پیله کرم ابریشم درخت توت سفید که در جامو و کشمیر پرورانده می‌شود، در آسیا دارای مرغوبیت منحصر به‌فرد است. این پیله الیاف بسیار ظریفی به دست می‌دهد که با بهترین الیاف دنیا رقابت می‌کند.

با این حال به گفته کارشناسان، محصولات ماشینی با قرار گرفتن در میان محصولات دستی علاوه بر خدشه دار کردن نام و شهرت محصولات صنایع دستی منطقه، با رشد بیش از حد خود تهدیدی جدی را برای کالاهای اصیل و دست ساز به وجود آورده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=49661

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]