5

کتابخانه مجازی شهید مطهری رونمایی شد

  • کد خبر : 53239
  • ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۱

کتابخانه مجازی شهید مطهری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران و دانشگاه صنعتی شریف با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

ه گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، کتابخانه مجازی شهید مطهری در حاشیه مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر عرصه فرهنگ و رسانه عصر امروز سه‌شنبه، ۲۹ آذرماه، با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در این مراسم با اشاره به کتابخانه مجازی شهید مطهری اظهار کرد: کتابخانه مجازی شهید مطهری به کوشش دکتر ربیعی استاد دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده که وی از ذخائر نظام علمی کشور هستند. همچنین علم اسلامی علمی است که کارکرد آن در اختیار اسلام و جامعه مسلمان قرار بگیرد و اگر از این منظر به موضوع علم نگاه کنیم، قطعاً بسیاری از دانشگاه‌ها در راستای این امر حرکت خواهند برداشت.

وی افزود: وظیفه داریم عرصه را برای کسانی که در فرهنگ و علم پیشتاز هستند، فراهم کرده و از اساتید برجسته تقدیر کنیم.

معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تصریح کرد: سال گذشته طی فراخوانی اعلام شد که بر اساس آن طرح‌های پژوهشی به اداره‌کل ارسال شود. با توجه به اهتمام مدیرکل‌ ارشاد استان تهران از میان ۱۲۰ طرح پژوهشی و فرهنگی، دو طرح در دو حوزه فرهنگ و رسانه به عنوان طرح برتر پذیرفته و مورد حمایت قرار گرفت.

وی بیان کرد: پژوهش‌های سال ۹۱ در حوزه اساتید و دانشجو به دلیل آنکه با استقبال بسیاری روبرو شد، مهلت ارسال آثار را به ۲۱ دی ماه مصادف با سالروز شهادت احمدی روشن، شهید علم و فنآوری تمدید شد و قرار است در مراسم دیگری از این پژوهش‌ها تقدیر شود.

افراسیابی اظهار کرد: رونمایی از کتابخانه مجازی شهید مطهری، کاری در عرصه تولید و نهضت نرم‌افزاری بوده که نیازمند بارگذاری آثار بیشتری از این شهید بزرگوار است. چرا که شهید مطهری حرف‌های جدید بسیاری در حوزه علوم انسانی داشتند تا جایی که کتاب‌های این استاد بزرگوار هنوز قابل استفاده است.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف، مسئول پروژه کتابخانه مجازی شهید مطهری بود و این پروژه طی مدت زمانی چند سال به انجام رسید. تمام کتاب‌های بارگذاری شده در این کتابخانه مربوط به شهید مطهری به همراه فایل‌های صوتی این استاد بزرگوار است.

فرهنگ اصیل زندگی ایرانی اسلامی باید پیاده‌سازی شود

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به پیوند میان فرهنگ و صنعت گفت: امیدواریم فرهنگ‌مان تا اندازه‌ای به حوزه صنعت نزدیک شود زیرا زمانی که وارد صنعت، تولید ملی و کارآفرینی می‌شویم، یکی از مسائل و مشخصه‌هایی که وجود دارد، فرهنگ و هنر بوده اما متأسفانه در آن کمرنگ است.

 حجت‌اسلام والمسلمین عاملی:
شهر اسلامی شهری است که مظهر صفات کمالیه باشد که هم در تجلیات معنوی و معقول و هم در تجلیات محسوس منعکس کننده علو؛ جلال و شکوه اسماء الهی باشد. همچنین ۸۳ درصد از رفتار اداری شهر قابل انتقال به فضای مجازی است و این سبب کاهش میلیونی شهروندان می‌شود

وی افزود: محصولات صنعتی کشور که مورد توجه قرار می‌گیرند متأسفانه در دسته‌ای از محصولات قرار می‌گیرند که مهندسی فرهنگی آن بیگانه انجام شده است و باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشیم.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: هر زمان بتوانیم فرهنگ اصیل زندگی ایرانی اسلامی را در نهضت محصولات‌مان پیاده‌سازی کنیم، کشورمان به درجه‌ای خواهد رسید که قدرت اول علمی منطقه مطرح باشد.

باید نظریه‌ای بر اساس دیدگاه بومی تبیین شود

همچنین حسن بشیر، پژوهشگر برتر با اشاره به پژوهش «رسانه‌های بیگانه، قرائتی با تحلیل گفتمان» اظهار کرد: در دانشگاه امام صادق(ع)، ذر حوزه رسانه حرکت‌های جدیدی صورت گرفت که شامل مباحث جدیدی در حوزه رسانه و ارتباطات در بعد مجازی بود.

وی افزود: یکی از حرکت‌های صورت گرفته ایجاد روش‌های مناسب مطالعات مربوط به رسانه‌های جهان و کشف ناگفته‌ها در ابعاد مختلف بود. مهم ترین نظریه‌ها از دو لحاظ نظریه پژوهی و روش پژوهشی، تحلیل گفتمان است.

این پژوهشگر برتر تصریح کرد: تحلیل گفتمان، فراتر از گفته‌های داخل متن و کشف ناگفته‌هاست. ما در صحنه جهانی بحث رسانه حضوری و جدی را داریم چرا که رسانه می‌تواند دیپلماسی کشور را از ابعاد مختلف ترسیم کند.

وی بیان کرد: کاری که در چند سال اخیر صورت گرفته ایجاد روش جدید درباره تحلیل گفتمان با توجه به روش‌های موجود است به گونه ای که تلاش شد تا یک دیدگاه بومی در این زمینه تولید شود.

بشیر ادامه داد: سه طرح توصیف، تفسیر و تبیین در این کار مهم است و تلاش شده است تا الگوی جدیدی بر مبنای این سه طرح طراحی شود. با استفاده از نظریه و همگام با روش مناسب می‌توانیم دیپلماسی تحلیل رسانه، دیپلماسی رسانه را مشخص کنیم.

وی یادآور شد: انقلاب ما انقلاب فکر و اندیشه است و کارهایی که در حوزه دین و رسانه انجام می‌شود، امیدواریم کارهای قابل توجهی باشد و عنوان الگوی جدیدی برای دانشجویان مطرح باشد و در آینده تبدیل به طرح‌های پربارتری شود.

شهر تهران باید از نمادهای ایرانی، اسلامی برخوردار باشد

سیداحسان قاضی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران، نیز با اشاره به تأثیر منابع مالی در کارهای پژوهشی اظهار کرد: کار پژوهشی نیازمند تأمین منابع مالی است و ۴۶ عنوان کتاب و کتابخانه مجازی شهید مطهری در پروسه زمانی دو سال و نیم با همکاری استانداری تهران و دانشگاه صنعتی شریف انجام شد.

وی افزود: گروهی نوزده نفره‌ برای تهیه ۴۶ عنوان اثر پژوهشی علمی گردهم آمدند و در کنار عاملی، استاد فرهیخته اقدام به چنین کار ارزشمندی کردند. این آثار در حوزه هویت فرهنگی تهران بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان تهران تصریح کرد: متأسفانه محیط‌های اجتماعی، تفریحی تهران هیچ سنخیتی با هویت ایرانی اسلامی ندارند و برج میلاد را می توان نمونه بارز این موضوع دانست.

وی ادامه داد: ۴۶ اثر پژوهشی می‌تواند مبنایی برای سیاست‌گذاری فرهنگی در هویت فرهنگی تهران باشد. باید به گونه‌ای عمل کنیم تا هویت فرهنگی مستقل تهران را طراحی کنیم. امیدواریم این کار بتواند در میان نسل جوان به ویژه دانشجویان ایجاد حساسیت کند تا آنها نسبت به هویت فرهنگی شهرشان دغدغه مطالاعاتی داشته باشند.

بر نمادهای دینی اسلامی در شهر توجه ویژه‌ای داشته باشیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رضاعاملی، پژوهشگر نیز در این مراسم با اشاره به فرهنگ مرکزی اظهار کرد: امروز فرهنگ سیاست و اقتصاد فرهنگی از فرهنگ مرکزی حکایت می‌کند و اگر در دوره‌ای با سیاست مرکزی و اقتصاد مرکزی بود اکنون تفکر فرهنگ مرکزی در جهان غالب است. شهر با فرهنگ زندگی می‌کند و ما تا چه اندازه در شهرسازی به فرهنگ توجه کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از صاحب‌نظران خارجی زمانی که از او پرسیدیم نماد شهر تهران چیست، او پاسخ داد که حرم امام خمینی(ره) می‌تواند نمادی از شهر تهران باشد چرا که کشور بی نام امام راحل حضرت امام خمینی(ره) در جهان شناخته شده نیست. اما تا چه اندازه به این حرم توجه داشته‌ایم جز آنکه سازه حرم و معماری آن بر اساس خیمه ساخته شده که خیمه‌ها قابل مشاهده نیست.

 افراسیابی:
سال گذشته طی فراخوانی اعلام شد که بر اساس آن طرح‌های پژوهشی به اداره‌کل ارسال شود. با توجه به اهتمام مدیرکل‌اداره ارشاد استان تهران از میان ۱۲۰ طرح پژوهشی و فرهنگی، دو طرح در دو حوزه فرهنگ و رسانه به عنوان طرح برتر پذیرفته و مورد حمایت قرار گرفت

این پژوهشگر تصریح کرد: شهر ایرانی، با هویت شهری است که با اسلام و ایران پیوند عمیق مادی و معنوی برقرار کرده باشد و موجب ارتقاء مکانی و مکانتی اسلام و ایران شود. هویت از چهار رکن موجودی برخوردار است که می‌توان به ماهیت کمالیه(عشق بزرگ)، خاص‌گرایی، تمایز و استمرار اشاره کرد.

وی بیان کرد: با الگوهای برجسته باید شهر تهران را از دیگر شهرهای جهان متمایز کنیم. استان تهران میراث سه هزار ساله بوده که رو به تخریب است. تا چه اندازه توانسته‌ایم با میراث گذشته پیوند زنیم. برج میلاد نماد ایران اسلامی نیست و در این برج باید المان‌هایی از توحید قرار می‌گرفت.

حجت‌الاسلام عاملی اظهار کرد: اصول دینی، توجه به نبوت، معاد، امامت و عدالت به عنوان ارزش‌هایی کحه باید در شهر حاکم باشد و شهر ترویج عناصر سلبی اصول دینی مثل شرک، رفتار غیراخلاقی و دوری از ولایت را منعکس می‌کند.

وی افزود: شهر اسلامی شهری است که مظهر صفات کمالیه باشد که هم در تجلیات معنوی و معقول و هم در تجلیات محسوس منعکس کننده علو؛ جلال و شکوه اسماء الهی باشد. همچنین ۸۳ درصد از رفتار اداری شهر قابل انتقال به فضای مجازی است و این سبب کاهش میلیونی شهروندان می‌شود.

صفرعلی براتلو، معاون استاندار تهران، اظهار کرد: انقلاب‌مان، انقلاب فرهنگی است و جوانان متعهد و انقلابی داریم. ما در حوزه فرهنگ بسترهای مناسبی داریم و اندازه نیاز در این حوزه باشد، استانداری تهران علی رغم مشکلات می‌تواند دست‌اندرکاران را در این امر یاری رساند.

رضا روستاآزاد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف دقایقی به ایراد سخنرانی پرداخت و توجه به حوزه فرهنگ را مهم‌ترین امر برای رسیدن به پیشرفت دانست.

در پایان از پژوهشگران برتر عرصه فرهنگ و رسانه با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53239

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]