2

بزرگترین طرح پرورش شتر کشور در استان سمنان

  • کد خبر : 53312
  • ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، بزرگترین طرح پرورش شتر کشور در سطح ۱۳ هزار هکتار از مراتع و یک واحد دو هزار نفری در استان سمنان راه اندازی خواهد شد که به عنوان یک پایلوت تحقیقاتی برای کشور خواهد بود.

سید مجید موسوی در گردهمایی علمی مرکز تحقیقات دام استان که با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام، محققان و کارشناسان بخش کشاورزی در سالن جلسات شهید شاهی سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، با بیان اینکه باید کارهای تحقیقاتی بخش کشاورزی منجر به افزایش تولید، استفاده بهینه از منابع و افزایش درآمد و ارتقاء معیشت بهره برداران شود.

وی اظهار کرد: اجرای طرح‌های تحقیقاتی در استان باید در راستای سیاست‌های بخش کشاورزی بوده و مورد استفاده در جامعه هدف باشد.

لذا اجرای طرح‌های تحقیقاتی در خصوص بیماری‌های دامی در شاهرود، کنترل آفات گیاهی در شهرستان‌های گرمسار و آرادان و اجرای طرح‌های باغی در شهرستان دامغان، باید در اولویت باشد.

وی افزود: طرح‌ها با توجه به مقدورات و محدودیت‌های موجود، خصوصاً از حیث اعتباری باید طوری انتخاب شود که برای بهره برداران ملموس باشد. لذا اجرای طرح‌های تحقیقاتی در مورد شتر نیز مد نظر است و بزرگترین طرح شتر در کشور در سطح ۱۳ هزار هکتار از مراتع و یک واحد دو هزار نفری در استان راه اندازی خواهد شد که به عنوان یک پایلوت تحقیقاتی برای کشور خواهد بود .

همچنین دکتر نصرت الله حسنی، رئیس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان گفت: وجود پنج ایستگاه تحقیقاتی برای انجام طرح های مختلف، وجود ۴۵۰۰ هکتار عرصه در اختیار، برخورداری از هرباریوم برای نگهداری گونه‌های جدید گیاهی، اجرای ۷۰ طرح تحقیقاتی در زمینه تولید، تشکیل بانک خاک، ساخت دومین لاسیمتر برای تعیین نیازآبی گیاهی بیابانی، شناسایی مهمترین گونه‌های شور پسند در حاشیه کویر، رسیدن سرانه تعداد طرح‌های تحقیقاتی هر محقق مرکز به ۸/۳ که دو برابر سرانه کشوری است، انتشار ۴۸ مقاله از مهمترین امکانات و اقدامات مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان بوده است.

گفتنی است در این گردهمایی علاوه بر ارایه سه مقاله با عنوان: مطالعه مولکولی گونه‌های آناپلاسما در گاو و گوسفند، بررسی فنی و اقتصادی جمع آوری خارشتر به منظور تولید علوفه و جداسازی و شناسایی مایکوپلاسما به روش‌های مختلف از گوسفندان مبتلا، از ۹ نفر از محققان و کارشناسان نمونه مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان تجلیل شد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53312

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]