حتماً باید نامش را شنیده باشید. پدیدهای بیرقیب در دنیای محصولات سنگین راهسازی. نام اصلیاش Caterpillar است ولی همیشه آن را Cat صدا میزنند. احتمالاً تا پیش از این فقط لودر، گریدر، غلطک، بولدوزر و دامپتراکهای غولآسای آن را دیده بودید. حالا خبر میرسد رقیبی جدید برای ولوو، مرسدسبنز، مان، اسکانیا و ماک رقیب جدیدی پیدا شده. این شرکت محصولی کاملاً جدید را با نام CT660 را در کلاس ۸ کامیونها معرفی کرده است. در این پرونده به بررسی این خودرو میپردازیم.
پیش از آنکه وارد بحث تخصصی شویم، بیایید ابتدا گذری کوتاه بر چند و چون شرکت Caterpillar داشته باشیم. این شرکت دقیقاً در ۱۵ آوریل سال ۱۹۲۵ در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد. اکنون کت را به عنوان بزرگترین سازنده ماشینآلات سنگین حوزه راهسازی و معدن میشناسند.
همچنین این شرکت، بزرگترین بازار پیشرانههای سنگین دیزلی، گاز طبیعی و تورینهای حرارتی را در اختیار دارد. گفته میشود داراییهای کترپیلار به بیش از ۷۰ میلیارد دلار میرسد. سال ۲۰۰۹ در رتبهبندی ۵۰۰ شرکت برتر دنیا کت توانست شرکت برتر در حوزه تخصصیاش و رتبه ۴۴ را در بین شرکتهای تولیدی به دست بیاورد. سال ۲۰۰۱ درآمد شرکت ۶۰ میلیارد دلار بود که از این رقم ۷٫۱ میلیارد دلارش سود خالص اعلام شده است. کترپیلار اکنون ۱۵۲ هزار و ۹۸۳ نفر کارمند دارد.
درباره کلاس ۸
در بازار آمریکای شمالی خودروهای نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین در ۸ کلاس طبقهبندی میشوند. این کلاسبندیها بر اساس وزن خالص و وزن قابل حمل آنها برآورد میشود. کلاسهای ۷ و ۸ مربوط میشود به کلاس Heavy Duty (فوق سنگینها). کترپیلارCT660 نیز در همین کلاس قرار میگیرد.
آنچه در کلاس ۸ قرار میگیرد خواه یک پیکاپ سنگین و یا یک تراک غولآسا باشد فرقی نمیکند، میبایست معیار GVWR (ردهبندی وزن خالص خودرو) بالای ۳۳ هزار پوند (۱۴ هزار و ۹۶۹ کیلوگرم) باشد. طبیعی است که اغلب کامیونهای فعلی بازار و تراکتورها در این کلاس قرار میگیرند. جالب اینجاست حتی Peterbilt نیز در کلاس پایینتر یعنی کلاس ۷ قرار میگیرد. در این گروه میتوان همکلاسان کت CT660 را کنوورث Dump Truck دانست.
زیر پوست کت
شرکتی که برای کامیونهای سنگین رتبهبندی میکند ادعا دارد محصولات کلاس ۸ نیازمند Vocation Driver (رانندگان حرفهای) است. داستان CT660 از ابتدای سال ۲۰۱۱ شروع شد. تا پیش از آن کت با کمپانی Navistar روی پروژههایی با پیشرانه ۱۱ لیتری CT11 و ۱۳ لیتری CT13 کار میکرد. پروژهای که مدیران شرکت مدتها به فکرش بودند.
در حقیقت پروژههای بزرگ عمرانی که در آنها کت شرکت میکرد یک ایراد جالب داشت. به عنوان مثال روی یک معدن انواع و اقسام گریدر، لودر و غلطکها با برند Cat دیده میشدند ولی برای جابجایی نخاله و مصالح نیازمند حضور دامپتراک از شرکتهای دیگر نظیر ولوو و یا اسکانیا بود. این پدیده سالها ذهن مدیران را مشغول کرده بود تا اینکه سرانجام با رونمایی از CT660 آرزوی شرکت تحقق یافت و همه ماشینآلات حاضر در پروژه از یک برند شدند.
مشخصات فنی
در گام اول بررسی مکانیزمهای فنی این خودرو ابتدا به شاسی برمیخوریم. جایی که اکسلهای پشتبندی شده موسوم به SBA در ابتدا به چشم میخورند. بامپرهای ۱۱۶ و ۱۲۲ اینچی که از فناوری BBC (جذبکننده ضربه پشت کابین) بهره میبرند، باعث استقلال قسمت جلویی خودرو از انتهای آن شده است. بخش دیگر میدان محدود دورگیری و فرمان دادن CT660 است که به سبک خودروهای سواری با زوایای کمبر و کستر به بهترین صورت ممکن انجام میشود. رینگهای مستحکم با فریم استیل که از درون تایرها را گرم میکند،ایده خلاقانهای بود که توسط کت اجرا شده است. ریل ۱۲ اینچی شفت با قابلیت تحمل ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار Psi فشار تولید شده است.
این ریلها از مواد اولیه ریختهگری با درجه تحمل بالا طراحی شده بود. نکته جالب درباره کت CT660 این است که در مواقع لازم میتواند تا ۲ اینچ افزایش طول داشته باشد. کترپیلار سعی کرده تا به صورت کلیشهای عمل نکند و ترجیح داده از اکسلهای شرکتی به اسم Mertor استفاده کند. برای سیستم تعلیق محور جلو از بازوهای چند پیونده دستبندی شکل استفاده شده است. این بازوها بر حسب سفارش مشتری به صورت یک یا دو طبقهای عرضه میشود. این مکانیزم را مفصلهای لغزنده حمایت میکند. در انتهای فنربندی محور جلو نیز جذبکنندههای سنتی ضربه دیده میشود. تعلیق عقب از شرکت Hendrickson تهیه شده است و انواع مدلهای سخت و نیمه سخت HaulMaax نیز دیده میشود.
چه تصوری از باک این هیولا دارید؟ کترپیلار برای نسخههای پایه این خودرو از باکی به حجم ۲۲۷ لیتر استفاده میکند در حالی که مدلهای قویتر آن از محفظه سوختی به حجم ۴۵۴ لیتر بهره میبرد. هیولاهای CT660 دارای باکهای دوقلویی هستند که از چپ و راست به یکدیگر وصل شدهاند.
اطلاعاتی در دست است که نشان میدهد کت از پلتفرمهای مدل PayStar شرکت اینترنشنال برای طراحی قوای محرکه آن بهره برده است. بر حسب انتخاب مشتری قدرتهای خروجی مدل پایه میتواند بین ۳۳۰ تا ۳۹۰ اسببخار باشد. اما در مدلهای بالاتر میتوان شاهد قدرتهای ۴۱۰ تا ۴۷۵ اسببخار بود. اغلب CT660ها دارای پیشرانههایی به حجم ۱۰٫۵ تا ۱۲٫۴ لیتر هستند. قلبهای گازوئیلسوز که توسط مکندههای توربودیزل تقویت شدهاند. گفته میشود مدلهای جدید کترپیلار فوق خواهند توانست بین ۴۳۵ تا ۵۵۰ اسببخار نیرو از پیشرانهای ۱۵ لیتری بیرون بکشند.
اما این تمام توانمندیهای CT660 نیست. کابین این خودرو به سبک آکتروسهای مرسدسبنز بسیار شیک و باکیفیت طراحی شده است.
استفاده از چرم روی غربیلک و دستهدنده گوشهای از المانهای لوکس این خودرو است. در حال حاضر مدلهای ۲۰۱۲ این هیولا بین ۱۲۵ تا ۱۳۵ هزار دلار قیمت خورده است که بدون شک میتواند بازار فروش را برای هموطنان رقیب یعنی پتربیلت، کنورث و ماک خطرناک کند. گشتاوری که پیشرانههای تولیدی این شرکت میتوانند بین ۱۴۵۰ تا ۱۸۵۰ پوندفوت گشتاور تولید کنند. کترپیلار برای این محصولش از جعبهدندههای شش سرعته اتوماتیک بهره برده است.
جام