افق به نقل از تسنیم متن این گفتوگو به شرح ذیل است:
تسنیم: پیروزی جناب آقای حسن روحانی در این انتخابات چقدر برای شما قابل پیشبینی بود؟ برنامه دشمن و نظام سلطه، جریان فتنه، همسویی این دو جریان و شرایط بین المللی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری را چگونه تحلیل می کنید؟
فدایی: تحلیل انتخابات و آنچه رخ داد زمانی از منظر ایستا و زمانی از منظر یک جریان و روند قابل تحلیل است. مسائل اجتماعی را اساسا نمیتوان ایستا تحلیل کرد و برای تحلیل آن نیازمند تحلیل یک روند هستیم. آیا واقعا قبول داریم جمهوری اسلامی پرچمدار جبهه حق و عدالت خواهی و آزادی و کرامت انسانی در دنیا هست یا نه؟ و آیا قبول داریم که در مقابل ما، نظام سلطه و جبهه دشمن با برنامهریزی حضور دارد. سرمایههای سنگین مادی و معنوی را صرف این میکند که جبهه حق پیروز نشود. به نظر میآید این سخن درستی است و اینگونه هست آرایش کلان سیاسی در سطح جهان صفآرایی جبهه حق و باطل است. وقتی در جبهه حق و نظام جمهوری اسلامی و مرام و مشرب جمهوری اسلامی در درون خود سازوکاری را به نام مردمسالاری دینی و مشارکت مردم در صحنه و انتخابات مردمی تعبیه کرده است . هر ۴ سال یکبار بحث انتخابات ریاست جمهوری داریم و یا به تعبیری بهصورت میانگین هر سالی یک انتخابات داریم که براساس ضابطه و معیارهایی که جمهوری اسلامی طراحی و تنظیم کرده است برگزار میشود.این ساز وکار جمهوری اسلامی در سال ۸۸ به چالش کشیده شد و عدهای از روی غفلت، عدهای از روی حسادت، عدهای از روی دشمنی، عدهای از روی قدرتطلبی، و عدهای از روی تطمیع هم داستان و همراه با نظام سلطه شدند و سازوکار انتخابات را در ایران نپذیرفتند، مقابل رای مردم و جمهوریت نظام ایستادند و آن دستاورد بزرگ نظام را که مشارکت بالای ۸۰ درصدی را در دنیا رکورد زد، نگذاشتند به کام ملت ایران شیرین تمام شود.
به ملت ایران ظلم و جفا کردند و مشکلاتی را ایجاد کردند، نظام جمهوری اسلامی ایران مقابل این ظلم ایستادگی کرد، موفق شد و بطلان رفتار آنها نیز اثبات شد. حالا بعد از ۴ سال در این نظام انتخابات دیگری صورت گرفت. اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از آن حوادث سنگین گذشته، برگزار شد. در این ۴ سال حوادثی در عرصه بینالمللی اتفاق افتاده است و شاهد مسائل بسیار جدی در عرصه بینالمللی بودیم. تحولات جهانی، تحولات منطقهای، بحث بیداری اسلامی، تحریم های هدفمند و هوشمند فلج کننده صورت گرفت و در صحنه اجرا هم اعمال شد و خواستند در اثر فشار اقتصادی در درون، محاسبات مسئولان نظام را تغییر دهند تا نظام تسلیم شود. یعنی یک جریانی فتنه و حوادث ژس از آن را ایجاد کرد، نظام سلطه و اعوانو انصار او کاری را به نام تحریم انجام دادند در کناراین موارد یک حادثه دیگری در داخل جمهوری اسلامی به نام جریان انحراف اتفاق افتاد که تمام تلاشش، مصادره کردن دستاوردهای مثبتی را که جمهوری اسلامی انجام داده بود تا خود را به ملت ایران تحمیل کند و از فرصتی که نظام سطله در زمینه مشکلات اقتصادی ایجاد کرده استفاده کند، فتنه نیزدر این بین به عنوان یک جریان سوء سیاسی از این فرصت برای رهایی و قهرمانی خودش در تحمیل به نظام استفاده کند و انحراف نیز با سهلانگاریها،کم کاریها و بدکاریها عملا در همان سناریوی کلان نظام سلطه بازی کرد.
این تحلیل را ما الان نداریم مدتها پیش با شواهد و قرائن بسیار زیاد داشتیم. در آستانه انتخابات مدیریت عالی و کلان نظام گونهای برنامهریزی کرد که یک مشارکت حداکثری رقم بخورد. در اثر مشارکت و حضور مردم پاسخ به همه توطئهها داده شود و تمام طراحیهایی که در این مدت علیه نظام انجام شده است را با حضور مردم باطل کند. ضمن اینکه به جریانی که به عنوان فتنه آمد و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد ثابت می شود که این نظام، نظام پاک، رشید و قانونمداری است ، وقتی این جریان سازو کار نظام در انتخابات را بپذیرد معنای آن یعنی این که تمام کارهایی را که انها در گذشته انجام دادند اشتباه بوده است ،مسیری را که در آن به جمهوری اسلامی از روی جهل، غفلت و رفتار غلط و مواضع غلط طی شد، اشتباه بوده است و عملا میخواهم به دامن ملت ایران برگردد و باطل بودن آن روند گذشته آنها ثابت میشود.
مطلب بعد جریان انحراف که میخواهد امکانات عمومی نظام را برای خودش مصادره کند، خود را به نظام تحمیل کند و بگوید که اگر من نباشیم امورات کشور فلج میشود، برای این جریان نیز اثبات می شود که در سایه قوت و قدرت نظام است که انها نیزمیتوانند کاری را انجام دهند وجدای از نظام و مردم نمیتوانند کاری انجام دهند. این مهندسی که در مهندسی عالی نظام طراحی میشود ملت را مردمی نشان می دهد که علیرغم فشارها، تنگناها و سختیهای اقتصادی پای کار نظام هستند وجریان فتنه اشتباه کرده است و جریان انحراف هم اشتباه میکند، نظام سلطه هم با حضور و مشارکت گسترده مردم متوجه میشود که برنامهاش به جایی نخواهد رسید.
البته لازم است یادآور شویم جریان فتنه از فرصت فشارهای اقتصادی تحمیلی میخواست دولت را به چالش بکشد تا ناکارآمدی آن را ثابت کند و بداخلاقیها و قانونگریزی و تنگنظریهای مدیریت اجرایی نیز بهانهای بود برای فتنه و حتی بعضی دوستان تا در برخورد با دولت مشی رادیکالی پیش گیرند و حتی بارها در مجلس بحث عدم کفایت سیاسی ریاستجمهوری مطرح شد.
پس ما در عرصه خارجی با تحولات بین المللی و منطقهای و بیداری اسلامی مواجه بودیم و در داخل آثار تحریم – کم کاریها و سهل انگاریهای مدیریتی – اختلافات قوا – بداخلاقیها و قاون گریزی و از طرفی مشکلات و فشارهای اقتصادی و از طرفی هم ضرورت نمایش ثبات و حرکت رو به جلو اما عدهای چاره را در استیضاح و رای عدم کفایت میدانستند که به اعتقاد ما غلط بود و مشکلات داخلی را افزایش و جایگاه جهانی و منطقه ای ما را تضعیف میکرد مدیریت عالی و کلان نظام چون همیشه بایستی هدایتگر صحنه می شدند و امت را از این مسیر صعب و پیچیده عبور میدادند که به اعتقاد ما به احسن وجه این اتفاق افتاد.
تسنیم: در انتخابات یازدهم چه ملاحظاتی مد نظر بود؟
فدایی:مدیریت عالی نظام به نظر من با ملاحظاتی بایستی کشور را به پیش ببرند ملاحظاتی در این زمینه وجود داشت، از قبیل:
۱- بایستی به رای مردم اعتنا شود و مبنا باشد و مشارکت گسترده ای رقم بخورد.
۲- جایگاه و موقعیت جهانی و منطقه نظام تضعیف نشود.
۳- جریان فتنه سوء استفاده نکند.
۴- انحراف مهار و کنترل شود.
۵- ثبات و امنیت و آرامش تثبیت شود.
۶- خط توطئه دشمنان مسدود گردد.
۷- امید در مردم حفظ شود.
۸- خط خدمات و اقدامات بزرگی که صورت گرفته و یا در حال انجام بود تقویت شود.
۹- کسانی که فریب فتنه یا انحراف را خوردهاند با ماهیت مسائل آشنا شوند.
۱۰- چسبندگی برخی افراد از فتنهگران و انحرافیون بریده شود و متوجه حفظ و تقویت اصل نظام گردد.
۱۱- معلوم شود که نظام سلطه و دشمنان جمهوری اسلامی دشمن درجه یک مردم مسلمان و مقاوم هستند و دنبال آسیبزدن به عزت و شرف و استقلال ملی ما هستند و مباحث حاشیهای بهانه است و مجموعه ملاحظات دیگر
– در این شرایط نقش حکیمانه وهوشمندانه و شجاعانه رهبری چون خورشید میدرخشد و خود را نشان میدهد – که فرمودند: باطل السحر همه توطئههای دشمنان اتکاء به خدا و ملت بصیر و هوشمند ایران اسلامی است و این مشارکت و حضور است که هر توطئه ای دشمنان را خنثی میکند.
تسنیم: دستاورد بزرگ انتخاب یازدهم ریاست جمهوری چه بود؟
فدایی: خیلی قوت و قدرت لازم است که نظامی این چنین به قول ادبیات متعارف سیاسی دنیا، ریسک کند و خودش را در معرض آرای افکارعمومی قرار دهد. اگر در گوشه یک کشوری که میخواهد انتخاباتی را برگزار کند اتفاقی رخ دهد انتخابات را به زمان دیگری موکول میکنند و عقب میاندازند. اینجا سه، چهار حادثه سنگین رخ داده بود. نظام با اعتماد به نفس و اعتماد به مردم و اعتقاد به حقانیت خود در صحنه ایستاد و خود را در معرض افکار عمومی قرار داد. به نظر من این قوت و موفقیت نظام بود که نمیشود برای آن قیمت گذاشت که دستاورد بزرگی برای نظام داشته است.
تسنیم: مردم همواره پای نظام بوده و هستند و هیچگاه تهمت و ظلم تقلب به انتخابات را نپذیرفتند. اما واقعا آن کسانی که معتقد به فتنه و تقلب بودند با این انتخابات معتقد به این شدند که در سال ۸۸ تقلب نشده است و انتخابات ما پاک است؟
فدایی: اگر اعتقاد نداشتند چرا در انتخابات شرکت کردند؟ یا میگویید ریاکاری کردند و تزویری در کار بوده است یا اینکه باور کردند و اعتقاد دارند.
تسنیم: تحلیل دیگری هم مطرح است و آن برخی معتقدند نظام جمهوری اسلامی به قدری مقتدر است که فتنهگران راهی ندارند تا برای حفظ حداقل منافع خود با وجود اینکه اعتقاد ندارند در انتخابات شرکت کنند؟
فدایی: اگر این تحلیل هم باشد یعنی اینکه کار قبلی آنها غلط بوده است.
تسنیم: یعنی اینکه ما میخواستیم نظام را از بین ببریم ولی نشد و الان دو راه داریم یا اساسا تعامل نکنیم که فایده ندارد یک راه دیگر اینکه در کاری که به هر حال انجام میگیرد یک اثری داشته باشیم.
فدایی: به هر حال معنای آن این است که فتنهگران سازوکار نظام جمهوری اسلامی را در عمل میپذیرند، آن را قبول دارند، میپذیرند که اشتباه کردند و مقابل قدرت مردم و جمهوریت نظام ایستادند، آنها دیدند که در انتخابات مجلس نهم هم مردم با اکثریت بالایی شرکت کردند و مشکلی هم با عدم حضور آنها پدید نیامد.
تسنیم: یعنی اینکه مجبوریم با این سازوکار کنار بیاییم.
فدایی: نه اگر کسی بگوید من قبول ندارم،تحریم میکند در انتخابات شرکت نمیکند.
تسنیم: میگویند ما نمیتوانیم تحریم کنیم چون مردم نظام و سازو کارهایش را قبول دارند. یعنی اکثریت قاطع مردم هنجار شکنی، ساختارشکنی، ناامنی و آشوب را قبول ندارند. چنانچه عدهای تحریم کردند – بالاخره این نظام مردم سالار است و هر کس هم می خواهد نظرش را پیش ببرد بایستی با سازوکارهای قانونی کار را پیش ببرد. با اردوکشی و ریختن در خیابان، اسلحه به دست گرفتن و یا ایجاد آشوب و ناآرامی که نمیشود نظر مردم را تغییر داد ملت ایران فهیم و بصیر هستند.
فدایی: پس مردمی بودن نظام را قبول دارند، یعنی اینکه حرف فتنه گران را قبول ندارند و حرف گذشته آنها نقد میشود، یعنی اینکه خودشان جایگاه مردمی ندارند.
تسنیم: برخی از افراد تند و رادیکال آنها میگویند ما میآییم که نشان دهیم بیشتریم و آنها دزد هستند.
فدایی: اینها تناقض گفتههای آنهاست، یک اشتباهی کردند و حالا میخواهند آن را با این حرفها توجیه کنند ولی وقتی با این واقعیت روبرو میشوند این واقعیت، نفی گذشته آنها میشود.
تسنیم: شاید آنها معتقدند داشتیم براندازی میکردیم، الان معتقدیم که باید بیاییم در سازوکار نظام بازی کنیم برای اینکه نظام را جلو ببریم یا اینکه دور زدیم و حالا میخواهیم در داخل خود نظام براندازی کنیم؟
فدایی: با هر انگیزه و هدفی که مطرح کنید اینها میگویند مردم ما را نخواستند و ما مجبوریم به مردم تن بدهیم. یعنی در گذشته اشتباه کردیم و رفتار ما غلط بوده است. چه خواص سیاسی – چه بدنه اجتماعی، چه غربیها و چه دشمنان بیرونی همه اذعان کردند این نظام قدرتمند است و مردم با این نظام هستند، ما باید بیاییم داخل این سازوکاری که مردم و نظام قبول دارند عمل کنیم یعنی اشتباه کردیم یعنی گذشته خود را عملا نقد میکنند.اگر حتی عدهای به دنبال این هستند که بخواهند نظام را از بین ببرند و تلاش کنند از درون ورود کنند و نظام را از بین ببرند، معنای آن این است که سازوکار نظام را میپذیرند و میخواهند از درون اقدامی را انجام دهند. البته ما این تحلیل ها را قبول نداریم. اینها ادعاهایی است که مردم مطرح نمیکنند؛ کسانی که رای آوردند هم نیستند. یکسری افراد سیاسی کار که همیشه در گوشه و کنار میخواهند یک چوبی در مسیر چرخ پیشرفت جمهوری اسلامی ایران فرو کنند، اینگونه تحلیل میکنند، والا ما که قبول نداریم.
اینکه یک ضدانقلابی، رادیو و تلویزیون بیگانهای از این تحلیلها مطرح میکند مسلما مردم ما که گول آنها را نمیخورند. آنها میخواهند مدام شبهه ایجاد کنند به هر طریقی عمل کنید شبهه درست میکنند. اینکه آقای روحانی رای آورده است یعنی آیا به این معنی است که ساختار شکنان رای اوردند؟ خیر این حتما حرف بسیار غلطی است.
تسنیم: آیا رای حسن روحانی یعنی اینکه خط هاشمی رای آورده است؟
فدایی: به چه دلیل خط آقای هاشمی رای آورده است؟ هاشمی روحانی را نسبت به دیگران ترجیح میدهد. اگر قبول داشت با وجود آقای روحانی کاندیدا نمی شد. البته آقای هاشمی را هم نمیگوییم مساوی ضدانقلاب ما به آقای هاشمی نقد داریم ایشان را قبول نداریم ولی ایشان را در ردیف ضد انقلاب و حتی غیر خودیها نمیدانیم پس این تحلیلهای صفر و صدی را قبول کنیم. اگر همه اینها را یکپارچه ببینیم در تحلیل اشتباه کردهایم؛ مشکل در روشهاست. شما در نیتها نروید، اینها در روشهای حکومت مدلی را مطرح میکنند که ما آن مدل را نمیپسندیم، مگر اینها میگویند ما قانون اساسی را قبول نداریم، مگر میگویند ما ولایت فقیه را قبول نداریم؟ مگر اینها میگویند شعارهای اصلی انقلاب را قبول نداریم؟ مگر اینها می گویند خط امام را قبول نداریم؟ آقای روحانی وقتی تبلیغ میکند در تبلیغش احکام آقا را میگذارد و میخواند مسئولیتهایی که در انقلاب داشته است را میخواند از امام و شهدا و ارزشها میگوید مگر غیر از این است؟ بعد هم بیشترین حمله را به رفتارهای مدیریتی تنگ نظرانه، غیراخلاقی میکند.ایشان خط اعتدال و فراجناحی را مطرح میکند ایشان یک شخصیت مستقل است و تابع آقای هاشمی نیست این توهین به آقای روحانی است که بگوئیم از خود استقلال ندارد و تابع آقای هاشمی است.
تسنیم: یعنی فتنه حمایتی نکرده است؟ بچه های انقلاب این نظر را قبول دارند؟
فدایی: الان عدهای میگویند روحانی که آمد انگار آخر عالم است ما میخواهیم بگوییم این حرف غلطی است اتفاقا این گونه نیست حتی میخواهیم بگوییم روحانی نماد هاشمی هم نیست. این توهین به آقای روحانی است. ایشان یک شخصیت مستقل است مطیع و فرمانبر کسی نیست. ایشان تابع آقای هاشمی یا خاتمی هم نیست. اگر قرار است بیعت کند به لحاظ قانونی و اعتقادی از رهبری تبعیت میکند که حجت شرعی دارد. البته مذاق آقای روحانی به آقای هاشمی نزدیک است اما با هم اختلاف هم دارند. این را نیروهای انقلاب باید بدانند و بتوانند خوب تفکیک ایجاد کنن و ایشان بیش از اینکه مذاقش به دیگران نزدیک باشد التزان عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه دارد و از رهبری تبعیت میکند.نظام مظلومی که ۴ سال پیش به خاطر ۱۱ میلیون رای متهم شد و زخم فتنه برآن افتاد؛ امروز برای ۲۵۰ هزار برگ رای پای نامزد پیروز ایستاد. اینها مگر نگفتند حسن روحانی اصلاحطلب نیست حال یک شبه اصلاح طلب شد؟ بنیصدر چندی قبل گفت: پیروز این انتخابات آقای خامنهای است که حتی اگر حسن روحانی هم رای بیاورد نظام در واقع امده رهبری اصلاحات را از خاتمی گرفته به حسن روحانی که یک راست سنتی است، داده است! این عظمت نظام است،
ما نباید اشتباه آنها را تکرار کنیم که این ها را یکی بدانیم و واقعا یکی نیستند باید مراقب بود در زمین دشمن بازی نشود.خلاصه میشود از دو منظر رای آوری آقای روحانی را نگاه و تحلیل کرد یک نگاه تهدید محور و یک نگاه فرصت محور – اگر نگاه تهدید محور باشد همین سوالاتی است که شما مطرح کردید و نتیجه
وسر انجام آن تنش و استکاک است ولی نگاه فرصت محور نگاهی تعامل و سازنده و آرام بخش است.
تسنیم: شما فتنه را سبک گرفتید.حزب الله چی؟
فدایی: من جمعیت مخاطب را حزب الله نگرفتم. البته عدهای هم هستند که صادقانه میخواهند قضاوت کنند اشتباه سوم هم این است که آنها میخواهند این باور را ایجاد کنند که افراد شرور و ساختارشکن زیاد هستند در حالیکه اینگونه نیست. این جمعیت ضد انقلاب جنبش سبز، اقلیت محض هستند. این هم از اشتباهات دیگر است، البته یک توانمندی در علمیات روانی در شبکه های اجتماعی دارند. اگر فرض کنیم ۵۰ هزار نفرند از این ۵۰ هزار نفر هزار نفرشان فقط عناصر پای کار هستند بقیه تابع هستند. هر چقدر قدر ما عقب نشینی کنیم ،آنها پیش خواهند رفت. باید تفکیک کنیم.
تسنیم: برخی افراد جوان و متدین و اما تندرو سوالشان این است «شما خوش خیال هستید شورای نگهبان نباید اینها را تایید صلاحیت می کرد!!! اینها جبهه باطل هستند!!!، حالا می خواهند از درون نظام کاری که نتوانستند در سال ۸۸ انجام دهند، انجام دهند؟ اول بسم الله باید برویم تو شکم آنها، دعوا را هم باید از همین الان شروع کنیم.»
فدایی: وقتی جانشین امام زمان (عج) ولی فقیه زمان به رئیسجمهور منتخب تبریک میگوید، تکلیف روشن است. ثانیا اگر شما عقل و تدبیر دارید الان آقای روحانی رای آورده است، رفتند به امام گفتند بنی صدر که رای آورده است این گونه است، خطرناک است کار انقلاب همین اول انقلاب تمام شد!!! ایشان که رای آوردند شما حکم تنفیذش را ندهید امام گفتند مگر دیکتاتوری است مردم رای دادند یعنی الان این آدم رای آورده است.البته من به هیچ وجه آقای روحانی را با بنی صدر مقایسه نمی کنم ایشان در اردوگاه حزب الله مقابل وی بود بحث من روش برخورد با حوادث است.
تسنیم: آیا فکر می کردید روحانی رای بیاورد؟
فدایی: یک مقدمه عرض کردم یک مقدمه دیگر هم به آن اضافه می کنم و این که خیلیها تلاش کردند و می کنند که بگویند این ۸ سال تمام امکانات در اختیار اصولگرایان بود. احمدینژاد هم باصطلاح یک اصولگرا بود که اینگونه عمل کرد. ما می خواهیم بگوییم این حرف، حرف غلطی است و درست نیست واقعا امکانات در اختیار اصولگرایان واقعی نبود. به چند دلیل؛ اولا ما معیارها و شاخصهایی داریم برای اصولگرایی که باید ببنیم این شاخص ها در مورد مصادیق صادق است یا نه.۲- آقای احمدی نژاد هیچ وقت خودش را اصولگرا ندانست.۳- مشخصا از دوره دومی که احمدی نژاد روی کار آمد بسیاری از شاخص های اصولگرایی را به چالش کشید. عدالت خواهی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض،شایسته سالاری، عقلانیت ، استکبار ستیزی، بهره برداری از تخصص و علم و دانش و اینها را به چالش کشاند، روحیه عطوفت و مهربانی بین نیروهای مومن و وفادار به نظام را به چالش کشاند،بسیاری از اصولگرایان بنا کردند آرام، آرام نقد کردن، امر به معروف کردن و نهی از منکر کردن و کار به جایی رسید که آقای احمدی نژاد ۱۱ روز خانه نشینی کرد. این اتفاقات افتاد و بیش از هر کسی خود اصولگرایان نقد را در مورد او انجام دادند.
رفتار و عملکرد احمدی نژاد اصول و شاخص های اصولگرایی را به چالش کشاند، مشکل درست کرد و همسو و هم داستان با انحراف شد. مشکلاتی برای معیشت مردم ایجاد کرد و این مشکلات،سختی هایی را بوجود آورد که خیلی از انها را می شد، حل کرد، نمیگویم مطلق، همه را می شد حل کرد؛ ولی می شد باز دارنده بود و تعدیل کرد، می شد تدبیر کرد که این فشارها ایجاد نشود. حال با این وصف ما میخواهیم مدیریت عالی صحنه انتخابات را طراحی کنیم. انقلاب می خواهد بگوید ما همچنان مردمسالار دینی هستیم که از ابتدا تاکنون بوده است. همچنان جذب حداکثری را دنبال می کنیم. همچنان اعتماد برمردم را باور داریم و قدرت اصلی خود مردم و آحاد ملت ایران هستند.
انقلاب می خواهد نشان دهد که مبنای رفتارش قانونی است و عقلانیت حاکم است ، حالا سازوکار انتخابات قانونی چیست؟ همه ثبت نام کنند. هر کسی را مرجع قانونی ما تشخیص داد، ما آن را قبول میکنیم و این اتفاق افتاد، نمی خواهیم بگوییم شورای نگهبان صددرصد همه کارهایی که کرده درست بوده یا نبوده و یا اشتباه نکرده است ولی میخواهیم بگوییم از لحاظ قانونی تبعیت میکنیم و التزام علمی به قانون داریم. گفتمان قانون گرایی شکل گرفت و افراد وارد صحنه شدند. این افرادی هم که آمدند در صحنه یعنی اینکه همه ما سازوکار قانونی را قبول داریم. یعنی اگر کسی قانون شکنی کند ما آن را قبول نداریم و اگر کسی هم در گذشته قانون شکنی کرده است ما آن را هم قبول نداریم و بعد می گوید ما میخواهیم در ساختارهای نظام عمل کنیم تمام این ها را در مصاحبه هایشان تمام نامزدها تصریح کردند خوب حالا آمدند و رایگیری شد، برآورد کلی ما این بود که انتخابات دو مرحله ای می شود از آرایشی که شکل گرفته بود در اوج مباحثات و مناظره ها
تسنیم: یعنی از وقتی که برای انتخابات طراحی صحنه شد، فرض اینکه اینها بتوانند هم افزایی کنند یکی از جریان اصلاحات و هاشمی بیاید و ببرد را پیش بینی میکردید؟
فدایی: باز تکرار میکنم این اشتباه بزرگی است که کسی تصور کند که هاشمی یا اصلاحات برنده شدهاند. البته عدهای میخواهند این را القاء کنند . ما پیشبینی می کردیم که اگر اصولگرایان منطقی وارد صحنه شوند و در سازوکار صحیحی عمل کنند موفق صحنه خواهند بود و تردیدی هم در آن نداشتیم هنوز هم تردید نداریم. فکر میکنیم اشتباهاتی در بین اصولگرایان رخ داد که فرصت را برای دیگران فراهم کرد، رفتار غلطی که عدهای در حوزه انتخابات انجام دادند، باعث ریزش رایشان شد، اینها را بعدها این افراد باید پاسخگو باشند. عدهای ایجاد اختلاف کردند، عده ای مطلق انکار کردند و روشی را که انتخاب کردند که این فضا را ایجاد کرد.
تسنیم: شما از چه منظری نگاه میکنید؟ آقای روحانی از کدام پایگاه بود؟
فدایی: من دارم از منظر کلی انقلاب را نگاه میکنم انقلاب که دارد به سمت جلو حرکت می کند نامزدهایی آمدند در صحنه ، ولی دراین بین برخی از اصولگرایان به عهد و پیمان خود پایبند نبودند و خودشان بعضی از چالش های بی منطق را بوجود آوردند، نشانههای قدرت طلبی را در افکار عمومی شکل دادند که اینها به خاطر قدرت است. وقتی حاضر نشدند فداکاری و ایثار کنند و به نفع همدیگر کنار روند تا تجمیع آرا ایجاد شود معلوم است دچار ریزش رای میشوند.کسی که برنده شد با ۵۰ درصد و با اختلاف بسیار جزئی برنده صحنه شد، معنایش این است وزن کسانی که رای ندادند قریب به اتفاقشان دنبال یک نامزدی بودند که اصولگراباشد، قدر مطلق وزن اینها خیلی نزدیک است و فاصله خیلی کم است. اینگونه نیست که فاصله زیادی وجود داشته باشد، معنایش این نیست که رویکرد مردم به جریانات غربی است چرا این حرف، حرف غلطی است؛ اولا آقای روحانی نیروی داخل نظام است نیروی خارج از نظام نیست هیچ سابقه ای از اینکه ساختار شکن باشد ندارد اتفاقا با ساختار شکنها مبارزه کرده است در ماجرای ۱۸ تیر ۱۳۷۸ چگونه موضع گرفته است در ۲۳ تیر ۷۸ سخنران بوده است و عضو شورای عالی امنیت ملی و نماینده ولی فقیه بوده است و میگوید می خواهم قانون اساسی را اجرا کنم، خط امام را اجرا کنم خودش میگوید من منصوب رهبری هستم این جفاست اگر کسی به خاطر اینکه سلیقه سیاسی اش با او نمی خواند او را در ردیف ضد انقلاب ها قرار دهد و این تحلیل درستی نیست. دشمنان انقلاب می خواهند این انتخابات را اینگونه تبلیغ کنند که رفراندوم بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است که حرف غلطی است، آنها می خواهند این کار را کنند. بچههای حزب الهی و انقلابی که نباید سادگی کنند و خودشان را در میدان بازی آنها بیندازند که دشمن طراحی کرده است این حرف، حرف غلطی است.
آقای روحانی هاشمی هم نیست. چون مواضعش بعد از فتنه مثل هاشمی نیست محکوم کرده است و موضع گیری کرده است. آقای روحانی خاتمی هم نیست من آقای روحانی را به لحاظ سلیقه سیاسی نمی پسندم ولی معنایش این نیست که از اردوگاه انقلاب ایشان را خارج کنم. ایشان را در صف جریان فتنه بدانم و ضد انقلاب بدانم. این حرف که ایشان را غیر خودی بدانیم ، حرف غلطی است. در موضعگیری هایشان هم آقای روحانی آمد خط اعتدال را مطرح کرد و گفت من از همه جناح ها نیرو به کار میگیرم یعنی همه جناح ها را به رسمیت می شناسم حتی نیامد بگوید من از مشارکتی ها و کارگزارانیها یا اصلاح طلبان فقط استفاده میکنم.از خط اعتدال – خط قانون و خط انقلاب دفاع کرد بسیاری از آراء وی مربوط به همین مردمی که اصولگرایی را می خواهند یعنی ایشان از حوزه
اصولگرایان بسیاری از آراء خود را جذب کرده.
تسنیم: ولی از حصر موسوی و کروبی که آن جنایت و ظلم را در فتنه ۸۸ مرتکب شدند، انتقاد کرده است.
فدایی: سلیقه ای است انتقاد دارد، به روشها انتقاد دارد می گوید می شد به گونهای دیگر عمل کرد. ولی قطعا رفتار و مواضع میرحسین و کروبی را قبول ندارد، حتما فتنه را قبول ندارد حتما ظلم بزرگی را که در اثر فتنه به ملت و نظام وارد شد را محکوم میکند حتما فتنه گرایان را محکوم میکند .محکمات انقلاب را که زیر سوال نبرده است. اصول انقلاب را که زیر سوال نبرده است و لذا این تحلیل که بیاییم بگوییم روحانی همان هاشمی است یا روحانی همان خاتمی است یا همان فتنه است یا همانی است که دشمنان انقلاب می خواهند،تحلیل غلطی است و این تحلیل غلط رفتار غلطی را سامان می دهد که در درون نظام انشقاق و تفکیک بوجود می آورد.
تسنیم: الان برخی پیامکها پخش می شود مبنی بر اینکه «آغاز ۸ سال دفاع مقدس و غیره»!!!
فدایی: اینها گسست بوجود می آورد،حزب الله جریانات بسیار پیچیده و مساله دار را با قوت، صبر عقلانی و تدبیر پشت سر گذاشته و رو به جلو حرکت کرده است، این ظرفیت بزرگ انقلاب اسلامی است که می تواند از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. این تحلیل که بیاییم همه جریانات مساله دار انتقاد کننده به نظام را یکدست کنیم و بعد همه را هم بگوییم ضد انقلاب است، درست نیست، احمدی نژاد به روحانی تبریک گفت آقای ملک زاده و اطرافیانشان به روحانی رای دادند پس همه اینها ضد انقلاب هستند؟ بسیاری از مردمی که به او رای دادند روستاییان بودند. اگر به آنها مراجعه می کنیم می گویند ما به فرمان رهبرمان رفتیم رای دادیم، می گویند ما برای دفاع از انقلاب و امام و شهدا رفتیم رای دادیم. این ها ضد انقلاب هستند؟ این جفا در حق ملت ایران است واقعا این گونه نیست بله عده ای جریان ضد انقلاب، خارج نشین یا کسانی که در داخل افراطی هستند می خواهند بگویند برنده صحنه کسی است که مخالف رهبری است اینها میخواهند رهبری را تضعیف کنند. میدانند با این تحلیل رهبری را تضعیف میکنند آنها می خواهند در مملکت گسست ایجاد کنند.
تسنیم: یعنی گذشته روحانی را باید بازخوانی کنیم در رسانهها؟
فدایی: هم این و هم اینکه بسیاری از همراهان آقای روحانی کسانی هستند که مدتها برای نظام خدمت کردند. مثلا آقای نعمت زاده یا بسیاری از افراد دیگر معنایش این نیست سلیقه روحانی را می پسندیم. ما به دوستان و بچههایی که نظرشان رای نیاورده است میگوییم دنیا به آخر نرسیده است. کفر و ایمان نکنیم. صحنه را صفر و صدی نکنیم. این ظرفیت انقلاب اسلامی است تا دیروز آقای الف را می پسندید با او کار کرد؛ حالا امروز مردم به آقای دیگری رای دادند خوب حال مردم، این را خواستند چه اشکالی دارد؟ نظام مسیر خود را طی می کند. ضمن اینکه وظایف رئیس جمهوری بر اساس قانون اساسی معلوم است و طبق مسئولیت باید کار کند و نظام متولی دارد، مردم پای کار هستند، رهبری پای کار است، روحانیت وجود دارد. مرجعیت وجود دارد. اینگونه نیست که پایان تاریخ بشریت است. اصلا این حرف غلط است. این گونه تحلیل کردن خط تشنج در کشور را دنبال کردن و تنش ایجاد کردن است. خط تحریف ایجاد کردن است.
تسنیم: پیش بینی نمی کردید چه شد که صحنه برگشت؟
فدایی: بعد از اینکه دیدیم نامزدهای اصولگرایی روی پای خودشان ایستادند و کنار نمی روند، تحلیل ما این بود که انتخابات دو مرحله ای می شود. تنها کسی که در این بین از نامزدهای اصولگرا کنار رفت آقای حدادعادل بود که از ایشان تشکر می کنیم. تحلیل ما این بود که انتخابات دو مرحلهای می شود. تحلیل قبلی ما این بود تمام سنجشها توسط دستگاههای مختلف داخل و خارجی این را تایید می کردند. سیستم خود آقای روحانی هم تحلیلشان این بود، یعنی کسی نبود که تحلیلش این باشد که انتخابات در مرحله اول مشخص می شود الا ۲۴ ساعت آخر که بعضی ها این گمانه زنی را کردند که انتخابات مرحله اول تمام میشود. ما تحلیلمان دو مرحله ای بودن انتخابات بود، و البته میگفتیم اگر نامزدهای اصولگرا یکی میشوند، احتمالا یک مرحله ای شدن انتخابات به نفع اصولگرایان است. تحلیل ما این بود و بر همین اساس هم خط وحدت و کنار آمدن برای نامزدی از اصولگرایان که احتمال پیروزی دارد را پیشنهاد دادیم که هیچ کدام از نامزدها جز دکتر حداد عادل حاضر نشدند به نفع نامزد مقبولتر اصولگرا کنار روند. حتی امیدوار بودیم که اگر نامزدهای اصولگرا با هم به نفع کسی که امکان رای آوری دارد کنار بروند همافزایی میشود و در مرحله اول اصولگرایان موفق میشوند. که متاسفانه بعد از تلاشهای زیاد قبول نکردند.نفس اینکه چرا نامزدهای اصولگرایی که مطالبه بدنه اجتماعی حزب الهی از آنها این بود که یکی شوند و نشدند، این مطالبه بایستی تحلیل شود.
تسنیم: وحدت مطالبه مردمی نبود؟
فدایی: چرا بدنه مردمی واقعا اینگونه بود بدنه اجتماعی حزب الهی اینگونه بود
تسنیم: بود، اما با نامزدهای متفاوت
فدایی: یک گروه میگفت بیایند کنار به نفع جلیلی نمیگفتند وحدت نباشد، من مصداق را نگفتم. مطالبه بدنه حزبا… این شد که نامزد اصولگرایان یکی شود منتها یکی میگفت به نفع ولایتی، تیمی میگفت به نفع ولایتی، تیمی میگفت به نفع قالیباف، تیمی میگفت به نفع جلیلی ولی وحدت مطالبه همه بود.
نظر سنجی ها میگفتند قالیباف بالاتر است، .گروه های دیگر اصولگرا هم قبول داشتند که قالیباف در نظر سنجی ها بالاتر است.ولی می گفتند اصلح نیست. در این سنجشها وقتی سوال شده اگر بین قالیباف و روحانی باشد شما به چه کسی رای میدهید بین روحانی و جلیلی باشد به چه کسی رای می دهید بین قالیباف و روحانی، قالیباف بیشتر از بقیه رای آورده بود. بین روحانی و جلیلی، روحانی رای آورده بود. خوب این هم مرحله دوم. استدلال می کردیم در مواجهه بین روحانی و جلیلی در این منطق و استدلال روحانی برنده میشود خوب، آنها قبول نداشتند و دو تا مطلب میگفتند ۱-جلیلی اصلح است ۲-نظرسنجیها اشکال دارد.
ما میگفتیم وحدت آثار تزایدی می گذارد و یک مرتبه می توانست موج رای روحانی را بشکند. و موج جدید شکل میگرفت. حرف ما این بود، خوب این کار نشد، حالا باید چه کاری میکردیم، دیدیم که اختلافات آثار بیرونی داشت، آرام، آرام رای آقای روحانی زد بالا تقریبا ۲۴ ساعت آخر همین حرفی که این آقا در مورد رای روحانی و پیروزیش در مرحله اول میگفت ما هم میگفتیم اما کاری نمیتوانستیم دیگر انجام دهیم، من خودم میگفتم احتمال اینکه آقای روحانی رای بیاورد مرحله اول خیلی زیاد است چون صحنه را میدیدیم که چگونه میشود. ولی دیگر برای ما امکان کاری وجود نداشت چون تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه تمام تلاشمان را با نامزدهای اصولگرا انجام دادیم. دوستانی رفتند با تک تک نامزدها صحبت کردند، نتیجهای نداشت به این نتیجه رسیدیم اینها کنار نخواهند رفت، حتی بعضی از اینها پاسخ ارتباطات علمای بزرگ را ندادند. به عکس با دوستان مشترکمان که در ستادهای مختلف بودند گفتیم صحنه را ببینند خود به خود راه پیدا میشد. میگفتیم که سنجشها را نگاه کنید همه چیز را برای آنها تحلیل کردیم گفتیم حالا نتیجه بگیرید اگر قانع شدی ، خودت برو استدلال کن چون اگر ما بگوئیم برخی از اینها از قبل یک تنوری درست کردند که مدعی بودند، این صحنه را امثال ماها طراحی کردیم که قالیباف برنده شود!!! آنها با این سوءظن نسبت به ما عمل میکردند حتی دیدند تا آخرین لحظه ما حتی اسم قالیباف را هم نبردیم گفتیم به نام نامزد بالاتر کنار برویم البته این برای ما ثابت شده که هرکاری کنید یک عده هستند، می خواهند یک رفتار دگماتیسم و افراطی و غیرمنطقی و غیرعقلانی را تحمیل کنند. به همه میگویند ما حق هستیم و دیگران باطل هستند که خوب این یک آسیب جدی است. آنچه که باعث شد آقای روحانی در مرحله اول رای بیاورد ۱-تخریبی است که توسط یک جریان دگم نسبت به آقای قالیباف صورت گرفت و رای ایشان را ریخت ۲-رفتارهایی را کردند در حمایت از یک نامزد اصولگرا و وی را خلاف نظر رهبری نماد حکومت و مقاومت کردند و حتی ایجاد وحشت کردند که ادامه احمدی نژاد است.
تسنیم: در مجموع آقای روحانی با کدام دلایل رای آورد؟
فدایی: دلایل رای آوری آقای روحانی و یا رای نیاوردن یکی از نامزدهای اصولگرا چند مطلب است: ۱- اختلاف درونی اصولگرایان که آرا را تقسیم کرد.۲- این اختلاف در افکار عمومی بین اصولگرایان تصور نادرست قدرتطلبی آنها را شکل داد۳- بعضی خودیها همدیگر را تخریب کردند خصوصا آقای قالیباف توسط خودیها بیشتر تخریب شد بشدت تخریب شد.۴- آقای جلیلی به عنوان نماد وضع موجود معرفی شد و دفاعیات از ایشان بهصورت گسترده به عنوان نماد حق مطلق و دیگران نماد باطل معرفی شدند؛ آنهم بهگونهای تحمیلی و غیر منطقی بود – و این نگرانی شکل گرفت که استمرار وضع موجود یعنی گرانی بیشتر و سختی بیشتر۵- مشکلات وضع موجود با بی انصافی
به اصولگرایان نسبت داده شد و حال آنکه کسی که بیش از همه با اصولگرایان زاویه داشت و هماهنگ نبود آقای احمدینژاد بود۶- در دوره آقای احمدینژاد شاخصها و اصول قابل قبول اصولگرایان را تخریب شد، اصولی مثل عدالتخواهی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض، شایسته سالاری، عقلانیت، بهرهگیری از دانش و تخصص و مشورتپذیری و …۷- بعضی انتقادات به وضع موجود و دولت بسیار بیانصافانه و سیاهنمایی بود و دولت با سکوت خود فرصت را برای منتقدین فراهم کرد که قابل تامل است- ۸- آقای روحانی با پیوستگی به نظام و امام و رهبری از یک طرف و نقد وضع موجود از طرف دیگر و دادن شعار اعتدال و آرامش زمینه اعتماد عمومی بیشتری را فراهم کرد. ۹- تردید و بلاتکلیفی عدهای که تا لحظه آخر منتظر وحدت اصولگرایان بودند و پاسخ مثبتی به این انتظار داده نشد و آنها سرخورده شدند۱۰- مشغول سازی درون باعث شد کمتوجهی یا بیتوجهی به مذاق و مطالبات واقعی در متن جامعه شود.۱۱- مطلقانگاری بعضی نامزدها و اطرافیان آنها که در مرحله اول رای میآورند و یا در مرحله دوم دو اصولگرا رقابت میکنند فضای غرور و خودمحوری را شکل داد و فرصت فکر کردن به منافع عمومی را از آنها سلب نمود.۱۲- البته بعضی اقدامات سلبی و تخریبی هم در گوشه و کنار مشاهده میشد که آنها متعلق به اصولگرایان واقعی نبود ولی به نام آنها تمام شد و به ضرر بود.
اگر در یک تحلیل کلی رمز پیروزی را از نگاه امام بگوئیم وحدت کلمه است آمدهایم وحدت کلمه بین نیروهای ارزشی را طی سالهای اخیر تبدیل کردیم به ضد ارزش نه اینکه ما کردیم، شده است. این ماجرا باعث شد وحدت کلمه یک امر ضد ارزش شود و هر کسی در بدنه حزبا.. اختلاف کرد در بدنه حزبالهی متهم شد به اینکه واداده، منافق و سهمخواه است. از این ماجرا یک نتیجه دومی حاصل شد اینکه تکهتکه و دستهدسته شدیم دستهبندی بین اصولگرایان خیلی جدی نبود طی این سه چهار سال اخیر جدی شد و دقیقا صفبندیها مشخص شد گام بعدی این شد، عقلای مجموعه و کسانی که حرفهایشان با تعقل بود، ساکت شدند و از مرجعیت افتادند،در همین حال مرجعیت در دست کسانی افتاد که احساساتشان بر عقلشان میچرخید. مرجعیت خیلی نکته مهمی است اصلا به آن توجه نداریم.
تسنیم: این اتفاق در شخصیت های سیاسی هم رخ داده است. ثقه بودن منتقل شده است جای دیگر ثقه بودن منتقل شده است جای دیگر…برخی از کسانیکه حرفهای تندی میزنند، شدهاند گروه مرجع. مرجعیت این افراد باعث شده بخشی از بدنه حزبالهی، افراطی شود. از آن طرف روحانی آدم عاقل و اخلاق مداری است آقا را میشناسد با آقا از نزدیک کار کرده است …ریشه بحث وحدت ملی کارگزاران و اصلاح طلبان چه بود؟
فدایی: تحلیل و مطلب زیاد میگویند بسیاری توهم است که به جای تحلیل ارائه می شود – گمانه زنی – تهمت زنی – بدبینی – مخلوط شده و به جای تحلیل ارائه میدهند آن هم توسط افرادیکه تجربه سیاسی ندارند. بعضی هم تصور میکنند که اگر یک مدرک دکترا گرفت، میشود تئوری پرداز! و یا صرفا با تکیه بر آرمانهای محض بدون توجه به واقعیتها میشود تحلیل کرد.
طرح دولت وحدت ملی یا ائتلاف ملی که در متعارف دیپلماسی دنیا وجود دارد درکشورها وقتی بحران میشود یک عده پیشنهاد میدهند مانند لبنان که این پیشنهاد اولیه طرح دولت وحدت ملی توسط ابراهیم یزدی زمانی صورت گرفت که ناکارآمدی گفتمان توسعه اقتصادی و گفتمان توسعه سیاسی خود را نشان داد و مردم اعتراض کردند و در آستانه انتخابات سال ۸۴ تحلیل همه این شد که حزب الهیها برنده می شوند.امثال افراد ملی مذهبیها گفتند بیایید طرح دولت وحدت ملی را مطرح کنیم. برای اینکه حزبالهیها برنده نشوند. بعدا این حرف را یکی از تئوری پردازان دوم خردادی در روزنامه شان چاپ کردند. قبل از انتخابات ۸۴ حرفشان این بود که این حزب الهیها حالا تعبیرهای بدی هم داشتند که گفتند این حزبالهیها وحشی و بیترمز!!! دارند برنده و حاکم میشوند. لذا این پیشنهاد را ملی مذهبیها و مشارکتیها که چشم دیدن آقایان مهدویکنی و یزدی را نداشتند، شورای نگهبان و جامعه مدرسین را قبول نداشتند، مطرح کردند که اینها بیایند عقلای طرفین جمع شوند؛ اسم بردند آقای یزدی-آقای مهدویکنی- آقای ناطقنوری- آقای هاشمیرفسنجانی و آقای خاتمی و آقای کروبی هم فکر کنم بود اینها دور هم جمع شویم که نگذاریم امور به دست حزبالهیهای وحشی!!! بیفتد و لذا طرح دولت وحدت ملی را مطرح کردند.همان موقع ما نقد کردیم و بعد انتخابات صورت گرفت و احمدینژاد رئیسجمهور شد.
تسنیم: نقد کردن یک چیز است نفی وحدت چیز دیگری است؟
فدایی: میخواهم بگویم این بحث از کجا شکل گرفت این ادبیات تولید بچه حزبالهیها نبود. خوب، تولید بچه حزبالهیها چی بود تشکیل جبهه متحد نیروهای انقلاب. از کی گرفته بودند؟ از آقا. بحث خودی و غیرخودی که آقا بعد از حادثه یا کودتای نافرجام ۱۸ تیر ۷۸ مطرح کردند گفتند کسانی که حداقل ۴ اصل را قبول دارند: اسلام، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و سیره و روش امام و ولی فقیه را به عنوان یک واقعیت قبول دارند. این ها جبهه خودی را تشکیل دهند. بعد در مرقد مطهر حضرت امام (ره) هم این را تصریح کردند هم یک چیزی به آن اضافه کردند که کسانی که از درون جبهه انقلاب از درون خیمه انقلاب چراغ سبز به دشمنان انقلاب نشان میدهند خودی نیستند پس تشکیل جبهه متحد خودی مطرح شد و به همین اساس اصولگراها دور هم جمع شدند. یعنی ما علاوه بر اینکه به لحاظ منطقی یکی از اصول مهم انقلاب را وحدت می دانیم و امام مکرر در مکرر مطرح کردند آن چیزی که باعث پیروزی انقلاب شد وحدت بود و اسلام بود و نقش خودشان را نمیگفتند که به اعتقاد ما رکن سوم نقش امام و رهبری امت است علاوه بر اینکه در جای جای انقلاب هم دیدیم وحدت چه جایگاهی دارد و اختلاف را دیدیم چه مضراتی دارد.
در اینجا رهبر انقلاب راهکارهایی را مطرح کردند که پایه شکلگیری اصولگرایی شد از درون جبهه اصولگرایی یک عدهای امدند آن را مخدوش کردند. دائم به آن ضربه زدند و آن را نقد کردند از کجا شروع کردند از همان انتخابات سال ۸۴ قبل از اینکه انتخابات سال ۸۴ بخواهد عملی شود نفی کردند این وحدت را و عملیات کردند. یعنی آمدند زود هنگام تصمیم گرفتند که یکی از اصولگرایان را نامزد ریاست جمهوری کنند که دور بزنند و وحدت را بشکنند بعد هم این طایفه موفق نشدند و احمدینژاد هم یاد گرفت که این ها این کار را کردند او هم بیرون زد و خودش را جدا کرد. آنچه که در سال ۸۴ کف صحنه انتخابات اتفاق افتاد مثل همین انتخابات در ۴۸ ساعت آخر این همه پمپاژ پیامک و خبر بود که نظر مراجع در مورد اصلح و صالح مقبول یعنی چه؟ حکم آوردند از مراجع و بچههای حزبالهی را تکهتکه کردند و آنها را بردند پای آقای احمدینژاد،آنجا ظاهرا جواب گرفتند و موفق شدند و این را مایه رفتار سیاسی شان کردند که هر جا دیدیم کارمان گیر دارد خودمان باید ان را حل کنیم و کاری به دیگران نداشته باشیم، این دیدگاه را جا انداختند که هر جا تشخیص دادیم خودمان را بزنیم به خط و کاری هم به دیگران نداشته باشیم.
در شوراهای اسلامی شهر و روستا دوره دوم ما برنده شدیم این در سایه وحدت بود. عدهای هم در انتخابات مجلس هفتم خیلی تلاش کردند موفق نشدند بعد رفتند ریاست مجلس در مجلس موفق نشدند خواستند سوراخ کنند نتوانستند و بعد آمدند در ریاست جمهوری در ریاست جمهوری دوره هشتم عمل کردند و ظاهرا نتیجه گرفتند. در انتخابات شوراهای سوم آمدند همین عملیات را اجرا کنند هر چقدر به آنها گفتیم وحدت گوش ندادند و منجر شد سه تا لیست ؟ رایحه خوش خدمت – یک لیست جبهه پیروان و یک لیست اصولگرایان و لیست اصولگرایان برنده شد و از رایحه خوش خدمت فقط یک نفر رای آورد خانم احمدینژاد.
بعد رفتم پیش آقای احمدینژاد گفتم ببین اقای احمدینژاد در دوره آقای خاتمی که رئیسجمهور بود برادرش نامزد مجلس شد نفر اول تهران در دوره آقای هاشمی دخترش نامزد شد، شد نفر اول تهران در دوره شما خواهرتان نامزد شد نفر چندم است ، نزدیک بود رای نیاورد و خوب معلوم است که اختلاف اثر دارد، این کار را نکن، بنیان اختلاف اندازی را آن تیمی که آن موقع همراهش بودند و هر چه گفتیم گوش ندادند و توجیه کرد که خواهر من است. گفتم خوب خواهر توست اسم تو است خواهر تو هم اسم تو و نام توست. این کار را کردندو ۴ نفر دوم خردادی در شورای شهر امد و انها این رفتار را ادامه دادند.در لیست مجلس هشتم . اطرافیان آقای احمدی نژاد، لیست وحدت را تبدیل کردند به لیست (۸+۲۲) و بعضی از دوستان را حذف کردند.
تسنیم: شما سران سیاسی را می گویید من بدنه آنها را می گویم؟
فدایی: خوب این آمد در بدنه، برای اینکه در بدنه اجتماعی رفتارشان را توجیه کنند که چرا این
اختلاف اندازی را میکنند. تئوریزه کردند در مقام تئوریزه آمدند بگویند وحدت بد است، وحدت چیز خوبی نیست که کی گفته وحدت خوب است بنا کردند بگویند وحدت یعنی خط هاشمی وحدت یعنی ساکتین فتنه وحدت یعنی و بنا کردند تئوریزه کردن چرا وحدت … است؟ و چرا اختلاف خوب است؟ تا رفتیم خدمت یکی از عزیزان بزرگوار و ضرورت وحدت را گفتیم و ایشان هم مطالبی در مذمت وحدت فرمودند و …
تسنیم: از پیامکها و صحبت های اینها مواردی ارسال می شود که مثلا خرمشهر سقوط کرده است ۲- می گویند ما مثل یارای امام حسین مقابل یزید ایستادیم با اینکه کم بودیم ۳- می گویند مالک را از پشت خیمه های دشمنان برگرداندند اینها که ائتلاف کردند وحدت کردند باعث شد اختلاف ها خیلی جدی بشود ۴- آغاز ۸ سال دفاع مقدس است الان می گویند مردم ما وا دادند دشمن آمد در خیمه.
فدایی: بالاخره باید یک عده را قانع کنیم اما برخی از اینها قانع نمی شوند حرفهای اینها را اگر پاسخ ندهیم این حرف ها وارد بدنه اجتماعی می شود و توسعه پیدا می کند ما باید تحلیل کنیم و بقیه بفمند منطق ما چی است. من کاری به اینها ندارم اینها یک فرضی در همه مسائل گذاشتند که اینها حق مطلق هستند وقتی میگویند مالک اشتر چه کسی فرمود مالک برگرد معترضین به حرف امام که عدهای خوارج شدند – یاران امام حسین (ع) اگر کم بودند اولا امامشان معصوم بود ثانیا گوش به فرمان امام بودند نه گوش به فرمان گروه و باندی که خود را حق مطلق میدانستند – این مرزبندی مرزبندی بسیار صفر و صدی است،دیو و دلبری است و مطلق انگاری است که مشکل ایجاد میکند.
کسی که با منطق تضادی تحلیل میکند مسائل اجتماعی و سیاسی را به ته خط می رسد، چون این منطق ، صفر و صدی است من حقم بقیه باطل هستند و این انحراف است و ما باید ثابت کنیم این منطق غلط است اصلا این جوری نیست کی گفته شما امام حسین هستید کی گفته شما مالک اشتر هستید کی گفته شما فاتح خرمشهر هستید کی گفته بقیه صدام هستند یا یزید و معاویه این حرف غلط است یعنی ما امام حسین هستیم آن طرف بقیه معاویه است؟
تسنیم:الان تحلیل برخی گرایش های تند از انتخابات همین است
فدایی: این را باید روشن کرد و گفت اینگونه تحلیل کردن غلط است، تبیین کنیم، استدلال کنیم که غلط است.
تسنیم: برخی میگویند دوران اصلاحات آن موقع آقا عمار را داشت تبیین میکرد میگفت …
فدایی: همین آقا کشور را تاکنون جلو برده و کلی دستاورد داشتیم و جلو رفتیم. سیستم نظام سلطه را آقا به هم ریخت . سال ۷۵ قبل از انتخابات دوم خرداد در سال ۷۶ تحلیل کارشناسان سیاسی امنیتی داخل و خارج چی بود؟ همشه شان می گفتند جنگ میشود و دشمن حمله میکند. این رهبری بود که با مواضع حکیمانه خود مسیر را تعیین کرده و نظام سلطه را به هم ریختند. من این را مثال میزنم و میگویم آقا در سخنرانی آن وقت در بندرعباس در مانور سپاه که گفتند «اگر قرار است امنیت برای ما نباشد برای همه کسانی که در کاخهای شیشهای هم هستند نخواهد بود.» سیستمشان را بهم ریخت. بعد هم انتخابات آقا آمد پای کار و با حضور حداکثری مردم دوم خرداد ۷۶ پیش آمد، خیلیها وحشت کردند آن مشارکت ۲۰ میلیونی مردم همه چیز را تغییر داد. الان هم در یک گردنه تاریخی قرار گرفتیم و یک پیچ تاریخی هستیم. این مهندسی که آقا انجام دادهاند مهندسی کامل و درستی است. حالا نامزد ما برگزیده نشده است. اگر میشد که خیلی بهتر بود. کل نظام که خیلی مهم تراست. بعد انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ برگزار شد . این خیلی دستاورد مهمی بود. متاسفانه فتنهگران نگذاشتند حالا هم انتخاباتی پرشور بالای ۷۲ درصد مشارکت را سپری کردیم همه دنیا میگویند این انتخابات عجیبی بود هیچ کس هم نمیگوید تقلب بود. این کم دستاوردی است؟ فضای بینالمللی میگوید این انتخابات انتخابات خوبی بوده است تقلبی در آن نبوده است مشارکت بوده است قانونی بوده است و تمام کسانی که بعد از ۲۲ خرداد ۸۸ موضوع تقلب را مطرح کردند همه آنها گفتند انتخابات خوبی بوده است و بی اشکال بوده است، این کم دستاوردی است؟
تسنیم: اینک چه باید کرد؟
فدایی: شما با کار تبیینی با کار تحلیلی و تحلیلهای درست باید نیروهای انقلاب را متحد و توجیه کنید: ۱-اصولگرایان وحدت نکردند ۲-عدهای مشغول خود شدند و تخریب کردند رقیب را قالیباف را فرض کردند و تخریب کردند ۳-این تخریب موجب شد یک عدهای که تصمیم نگرفته بودند جذب شوند و جهتگیری ایشان به سمت دیگری رود و ان طرف رایش بالا رود و شیب آن سرعت پیدا کند این دلایل آن بود و البته وضع موجود یکی از دلایل جدی است یعنی عملکرد احمدینژاد را که به آن اشاره کردم آن عملکرد این وضع موجود را درست کرد اینها سعی کردند بگویند جلیلی نماد وضع موجود است. قالیباف را تخریب کردند، یک عده هم گفتند جلیلی نماد وضع موجود است و آنها هم خود را مخالف وضع موجود و تغییر نشان دادند.
تسنیم: شنیدیم شب انتخابات آقای جلیلی اعضای ستادهایش را جمع میکند که اگر ما رفتیم دور دوم لازم است برای قالیباف کار کنیم. یک عده قبول نکردند.
فدایی: خیلی خوب، کار آقای جلیلی خوب و قابل تقدیر است آن بچهها را باید با کارتبیینی و استدلالی قانع کرد.
تسنیم: آقای روحانی چگونه خواهد بود و سمت و سوی آقای روحانی به کدام سمت خواهد بود.
فدایی:ما بر اساس وظیفه شرعیمان وقتی رهبر تنفیذ کنند که کمک کنید به دولت بر اساس قانون اساسی که مردم رأی دادند کمک میکنیم .به دولتی که در چارچوب قانون حرکت میکند. نیروهای ارزشی باید تدبیر کنند اگر ما همین الان بگوئیم کفر و ایمان شده است آخر عالم شده است بعد برویم شمشیر ببندیم از رو و برخورد کنیم خوب معلوم است که مشی غلطی است. اولا رئیس جمهور اختیاراتش مشخص است. آن چیزی که اتفاق افتاد در بعضی جاها و کف خیابان اینکه مردم واکنش نشان دهند و جشن بگیرند این اشکال ندارد. خوشحال هستند،عیبی ندارد ، ولی یک عده میخواهند این جشن مردم را تبدیل به برخورد با نظام کنند. آنها افراد ضدانقلاب هستند. ما نباید در زمین آنها بازی کنیم و بعد بگویند این کسانی که دارند کار افراطی می کنند در مقابل آن یک عده به نام حزبالهی بیایند. پس بگویند روحانی هم این گونه است یعنی حق و باطلی است و باید درگیر شویم. نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. این تحلیل، تحلیل غلطی است شعارهایی که داده است و روحیاتی که آقای روحانی دارد حتما با احمدی نژاد فرق دارد. حتما با خاتمی هم فرق دارد با هاشمی هم فرق دارد. اگر ما این را بفهمیم راه درست را میرویم. ما نباید صحنه را هل بدهیم یک طرف و صفر و صدی کنیم از این واقعیت سعی کنیم به سمت و سویی برویم که دیدگاه رهبری حاکم باشد.
تسنیم: راهکار اجرایی آن چیست؟
فدایی: این دست شماهاست که چه فضایی میسازید من حرف کلی را میزنم شما در خط رسانهای طوری عمل نکنید که خط تقابل ایجاد شود. خطوط را خوب تحلیل کنیم ما از اول دشمن نباشیم. ما شرعاً و قانوناً وظیفه داریم به هر دولتی که روی کار میآید و تنفیذ می شود کمک کنیم.
تسنیم: در انتخابات یازدهم چه رویکردهایی وجود داشت؟ رویکرد حجت الاسلام شیخ حسن روحانی چه بود؟
فدایی: در انتخابات ریاستجمهوری یازدهم چند رویکرد مطرح بود که بخشی از این رویکردها خارج از گفتمان انقلاب اسلامی بود که خوشبختانه خریداری هم نداشت مثل :
۱- رویکرد توسعه سیاسی و ادامه خط آقای خاتمی و مشارکت
۲- رویکرد توسعه سیاسی و ادامه خط آقای هاشمی و جریان کارگزاران
۳- رویکرد توسعه اجتماعی مبتنی بر مکتب ایرانی و ادامه خط احمدینژاد و مشایی
و چند رویکرد هم در درون گفتمان انقلاب اسلامی خود را به نمایش گذاشتند مثل:
۱- رویکرد توسعه سیاسی با چاشنی کارآمدی در چهارچوب نظام به نمایندگی آقای عارف
۲- رویکرد توسعه کارآمدی با چاشنی اجتماعی به نمایندگی آقای قالیباف
۳- رویکرد توسعه پایداری و مقاومت به نمایندگی آقای جلیلی
۴- رویکرد توسعه دیپلماسی با چاشنی کارآمدی به نمایندگی آقای ولایتی
۵- رویکرد توسعه اقتصادی با چاشنی کارآمدی به نمایندگی اقای رضایی
۶- رویکرد مجموعه نگر گفتمانی با چاشنی کارآمدی به نمایندگی آقای حداد عادل
۷- رویکرد توسعه اجتماعی، سیاسی، دیپلماسی با چاشنی کارآمدی در چهارچوب نظام به نمایندگی آقای روحانی.
که فصل مشترک این ۷ رویکرد: ۱- در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی و قانون و نظام بود.۲- با مراتب مختلف، نقد وضع موجود بود و البته در بعضی مواقع در حد سیاهنمایی هم پیش رفت. ۳- همه نامزدها به جد اعتقاد و التزام خود را به مبنای جمهوری اسلامی، امام، رهبری، شهدا، استقلال، آزادی، مردم سالاری و التزام عملی به قانون را اعلان کردند پس ۷۲ درصد مشارکت یعنی خلق حماسه سیاسی در پیشبرد نظام مقدس جمهوری اسلامی و پیروز واقعی مردم و انقلاب بود که زمینه و مقدمه شد تا انشاءالله حماسه اقتصادی نیز رقم بخورد.البته مطالبات ما از آقای روحانی به قوت خود باقی است که در زمان خود به آن خواهیم پرداخت.
تسنیم: با تشکر از وقت و حوصله ای که برای این گفتوگو اختصاص دادید.
فدایی: من هم از شما متشکرم و امیدوارم بتوانید در تبیین مسائل انقلاب نقش بهتر و موثرتری ایفا کنید.