سه شرکت بزرگ در جمهوری چک در تلاشند تا با همکاری یکدیگر قابلیت های این دوچرخه را بالا ببرند. در حال حاضر این دوچرخه پرنده فقط برای دقایقی می تواند پرواز کند.
مدیر فنی یک شرکت دوچرخه سازی در میلان در این مورد می گوید:« ظرفیت باتری های دوچرخه محدود است. برای اینکه هر ده سال یکبار ظرفیت باتری ها را دو برابر می کنند بنابراین می توان پیش بینی کرد که در آینده ظرفیت باتری ها برای استفاده از این دوچرخه ها بعنوان وسیله ای برای ورزش، گردشگری یا موارد مشابه کفایت کند.»
در حال حاضر این دوچرخه با دستگاه کنترل از راه دور به پرواز در می آید و تحمل وزن بالای ۹۵ کیلو را ندارد.
از دور شبیه یک دوچرخه کوهستان سنگین است که دو پروانه بصورت موازی در جلو و عقب آن و همچنین در بدنه اطراف آن کار گذاشته شده اند.
جان اسپاتنی، خلبان این دوچرخه در نمایشگاه پراگ بیشتر توضیح می دهد: «وسیله راحتی نیست که فکرکنید کنترلش آسان است. تقریبا وسیله پیچیده ای است و باید تا حد ۹۵ کیلو را در نظر بگیرید همچنین باید به وضعیت سکون هم توجه ویژه ای داشته باشید.»
پروژه دوچرخه پرنده، پروژه ای است مشترک بین شرکتهای «تکنودات»،«دوراتِک» و «اِوِکتور» هر سه از جمهوری چک، در همکاری با شرکت فرانسوی «داسو سیستم» که در استفاده از فن آوری سه بعدی در طراحی دوچرخه ها تبحر دارد.
مسئولان پروژه امیدوارند در آینده نزدیک موفق شوند آزمایش های خود را با انسانهای واقعی انجام دهند اما هنوز مشکلات زیادی بر سر راه آنهاست.