حسن وفادار مدیر عامل شرکت چرخشگر با بیان این مطلب، گفت : ۱۰ درصد باقی مانده شامل قطعات استاندارد است که تولید انبوه آن در داخل صرفه اقتصادی ندارد و شرکت های اندکی در دنیا انحصار آن را دارند.
وی افزود: بخشی از قطعات گیربکس های اتوماتیک که در اتوبوس های شهری بیشتر کاربرد دارد، ساخت داخل شده و در صورتی که تولید اتوبوس شهری در داخل افزایش یابد، این قطعات به تولید انبوه خواهد رسید.
وفادار از شروع برنامه بلند مدت و گسترده برای ساخت داخل گیربکس های دستی در ۱۰ سال قبل خبر داد و گفت: در آن زمان میزان ساخت داخل در این بخش ۴۰ درصد بود.
مدیرعامل چرخشگر از فعال شدن قطعه سازان مختلف در برنامه داخلی سازی گیربکس خودروهای کار خبر داد که برخی در داخل گروه صنعتی ایران خودرو و سایرین مستقل هستند.
وی پروژه های گوناگون بهینه سازی و نو آوری به منظور تسریع در داخلی سازی محصولات چرخشگر را تعریف کرد و اظهار داشت: شرکت چرخشگر داخلی سازی تولید دو گیربکس جدید زد.اف با نام های ۱۶ S 151 و ۱۶ S 221 را آغاز و در این مدت ، مدل ۱۶ S 151 را تا ۲۰ درصد ساخت داخل کرده که این روند رو به افزایش است.
مدیرعامل چرخشگر این دو گیربکس را بسیار پیشرفته توصیف کرد و گفت: در مرحله بعد، برنامه انتقال فناوری گیربکس های استرونیک به اجرا درخواهد آمد.
وی افزود: برای خودروهای جاده ای و بین شهری، گیربکس های اتوماتیک اکولایف به کار گرفته خواهد شد که بسیار پیشرفته بوده و انتقال فناوری آن با همکاری آلمان در دست مطالعه است. داخلی سازی فرمان های هیدرولیک پراید و تیبا نیز با افزایش عمق ساخت داخل، مونتاژ و تست به میزان بیش از ۶۰ درصد در دستور کار قرار گرفته است.
وفادار ساخت داخل قطعات گیربکس های پیشرفته اتوماتیک و مکانیکی را مهم ترین راهبرد چرخشگر در قراردادهای انتقال فناوری ذکر کرد و گفت: تولید گیربکس های جدید با ۳۰ درصد ساخت داخل آغاز و بر این میزان به تدریج افزوده می شود.
مدیرعامل چرخشگر اظهار داشت: گیربکس های اکولایف از سیستم های پیشرفته مانند ای.سی. یو. برخوردار بوده و روی اتوبوس شهری مدرن و گیربکس های استرونیک نیز روی خودروهای بیابانی نصب می شوند.
وی پروژه فرمان برقی پراید، گیربکس وانت نیسان و پروژه های بهینه سازی و توسعه در خودروهای سواری را از برنامه های چرخشگر عنوان کرد که تولید این مجموعه را افزایش می دهد.
وفادار از اصلاح ساختار مالی و اجرای پروژه های سودآور نیز خبر داد که جزییات آن ها به زودی اعلام خواهد شد.
مدیرعامل چرخشگر از تداوم ارتباط با آلمان خبر داد که به دلیل مسائل بانکی، انتقال ارز و مشکلات ال.سی. هزینه های بسیار سنگینی را تحمیل می کند و گفت: برای جلوگیری از این امر، تمرکز را روی توسعه ساخت داخل گذاشتیم.
وی ارتقای عملکرد خودرو را از مهم ترین نتایج به کارگیری گیربکس های جدید چرخشگر عنوان کرد که ضمن کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، رضایت مشتریان را در پی دارد و استانداردهای یورو۴ و یورو ۵ را نیز پوشش می دهد.
وفادار میزان کاهش مصرف سوخت در نتیجه به کارگیری گیربکس های جدید تولید این شرکت را بسته به نوع خودرو از ۱۰ تا ۲۰ درصد عنوان کرد.
مدیر عامل چرخشگر افزود: پیش از این ۴۹ درصد سهام شرکت زد اف ایران به زد اف آلمان و ۵۱ درصد آن به شرکت چرخشگر متعلق بود که با خریداری ۴۹ درصد طرف آلمانی، این شرکت کلاً ایرانی شد و زرین فن آور چرخشگر نام گرفت و اکنون توزیع قطعات یدکی، تعمیرات و گارانتی گیربکس های چرخشگر را انجام می دهد.
وفادار تصریح کرد: در سال گذشته شرکت زرین فن آور چرخشگر با توجه به شرایط موجود در بخش واردات، میزان توزیع قطعات یدکی تولیدی شرکت چرخشگر را به ۶۷ درصد افزایش داد که این امر افزایش بیش از سه برابری فروش شرکت زرین فن آور چرخشگر را در پی داشت.
گفتنی است شرکت چرخشگر یکی از شرکت های تابعه ایران خودرو دیزل است .
خودکفایی ۹۰ درصدی گیربکس های دستی خودروهای کار
در نتیجه اجرای برنامه بلند مدت پروژه های داخلی سازی در شرکت چرخشگر، میزان ساخت داخل گیربکس های دستی خودروهای کار به ۹۰ درصدافزایش یافت.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=92650