5

تابلوی نقاشی «سحرگاه نوزدهم»رونمایی شد

  • کد خبر : 10128
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۷:۴۸

تابلوی نقاشی «سحرگاه نوزدهم» اثر جلیل جوکار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنر امام علی (ع) رونمایی شد.در مراسم رونمایی از این تابلو، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد خواستار خلق آثار فاخر و ارزشمند بیشتری با موضوع زندگی حضرت علی (ع) شد و گفت: حضرت علی (ع) دومین شخصیت بزرگ تاریخ جهان […]

تابلوی نقاشی «سحرگاه نوزدهم» اثر جلیل جوکار با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موزه هنر امام علی (ع) رونمایی شد.در مراسم رونمایی از این تابلو، سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد خواستار خلق آثار فاخر و ارزشمند بیشتری با موضوع زندگی حضرت علی (ع) شد و گفت: حضرت علی (ع) دومین شخصیت بزرگ تاریخ جهان اسلام است و این موضوع مسئولیت سنگینی را بر دوش هنرمندان می‌گذارد تا به خلق آثار فاخری در این زمینه بپردازند.
وی در ادامه درباره شخصیت امام علی (ع) گفت: حضرت علی شخصیت جامع‌الاطرافی داشتند و با وجود آن که در میدان جنگ به نبرد می‌پردازد، اما در عین حال عادل، مهربان و دلاور است. ایشان در میدان جنگ همان گونه که شیرخدا لقب گرفته‌اند و بر دشمن می‌تازند، اما پدر یتیمان هم هستند.
وزیر ارشاد کتاب نهج‌البلاغه حضرت علی(ع) را معجزه علوی دانست که بعد از کتاب خدا قرآن نظیری همانند آن نیست.
وی ابراز امیدواری کرد که هنرمندان جلوتر از مردم باشند و رسالت خطیر خود را در این زمینه به خوبی انجام داده و دست به خلق آثار فاخری از این دست بزنند.
سیدجعفر بنی‌هاشمی سرپرست موزه هنر امام علی(ع) نیز با اشاره به فعالیت‌های هنری این موزه، ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های وزارت ارشاد، این موزه به مرکزی جامع برای هنر دینی با محوریت اندیشه علوی تبدیل شود.
ادامه این مراسم به تحلیل تابلو «سحرگاه نوزدهم» گذشت و علی عباسی نشانه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره این تابلو توضیح داد: در این تابلو مشاهده می‌شود که  چگونه حیوانات اصرار دارند چیز مهمی را به حضرت بگویند که این تصویر یک صحنه واقعی از یک روایت تاریخی است و نشان می‌دهد که امام علی (ع) زبان این حیوانات را می‌دانسته اما توجهی به آن نمی‌کند و به سوی کعبه اشاره می‌کند.
این نشانه‌شناس، «وحدت وجودی» را یکی از ویژگی‌های مهم این تابلو عنوان کرد و گفت: این تابلو ترکیبی از خطوط منحنی و صاف است که در ترکیب با هم، یک جمع اضداد را به تصویر کشیده است و همچنین در این تابلو به مرگ نیز اشاره شده است که البته مرگ تلطیف شده‌ای است که نشان می‌دهد امام علی(ع) نیز به استقبال آن می‌رود تا به وحدت برسد.
به گزارش فارس، جلیل جوکار در تابلو سحرگاه نوزدهم، لحظه‌ای را به تصویر کشیده است که حضرت علی (ع) به قصد رفتن به مسجد از منزل خارج می‌شود.
در این اثر نمادین، عناصر و ترکیب تابلو حاکی از حضور نیروهای خیر و شر از عالم غیب در عالم شهودند.
خلق این تابلو حدود یک سال به طول انجامیده است که روز گذشته با حضور وزیر ارشاد در موزه امام علی(ع) رونمایی شد.
جلیل جوکار خالق این تابلو،  فارغ‌التحصیل رشته صنایع شیمیایی است که موفق به  احراز درجه یک هنر نگارگری (دکتری) از سازمان میراث فرهنگی کشور شده است. او عضو پیوسته و سخنگوی شورای برنامه ریزی انجمن نگارگری ایران است و در دانشگاه‌های هنری تدریس می‌کند.
جوکار شرکت در بیش از ۳۰  نمایشگاه داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد و بنیان‌گذار رشته مهندسی مواد هنر ایرانی در مقطع کارشناسی ارشد است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=10128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر