1

آسیاب خرابه کجاست؟

  • کد خبر : 103653
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

آسیاب خرابه یکى از زیبا ترین مناظر دیدنى آذربایجان شرقى است که در حدود ۲۷ کیلومترى هادى شهر قرار دارد

آسیاب خرابه یکى از زیبا ترین مناظر دیدنى آذربایجان شرقى است که در حدود ۲۷ کیلومترى هادى شهر قرار دارد و در نوار مرزى ایران و جمهورى آذربایجان در ۵ کیلومترى روستاى منجن آباد در حاشیه رود ارس واقع شده است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، سابقا در این محل یک باب آسیاب آبى وجود داشت که با استفاده از این آبشار کار مى کرد . اما در حال حاضر خرابه اى بیش از این آسیاب باقى نمانده است . به همین دلیل به نام آسیاب خرابه معروف شده است .

آب این چشمه زیبا و زلال از کوه کیامکی ( کمچی داغ ) ، یکی از کوه های بلند منطقه ارسباران سرچشمه می گیرد و در مظهر چشمه ، درختان انجیر ، بید و نسترن وحشی روییده اند و آب پس از تبدیل شدن به آبشاری بسیار زیبا شامل صدها آبشار کوچک و بزرگ که شاید در ایران کم نظیر باشد با صدای یکنواخت ریزش آب به همراه آب فراوانی که از بالای پرتگاه و از نوک علف ها بصورت قطراتی به پائین فرو می ریزد و تمثیل بارش باران را در ذهن هر انسان مجسم می سازد که چشم انداز بدیع و هوای خنک و جاذبه های دلپذیر در اطراف آبشار موجب جذب هزاران نفر از مشتاقان آرامش و سکوت از اقصی نقاط آذربایجان و ایران برای ترمیم روحیات خویش بصورت اردوهای سیاحتی و تفریحی می شود

آب پس از آبشار به صورت یک رشته جویبار به هم پیوسته به سمت شمال درّه جریان می یابد . تمام سطوح دیواره آبشار پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است و مناظر دل انگیزی را پدید آورده است .

این تفرجگاه دلگشا ازلحاظ چشم انداز و زیبائی از نقاط منحصر به فرد محسوب شده و معادلی برای خود ندارد ، تمام سنگ های بالای آسیاب خرابه آهکی بوده و بوسیله رسوب گذاری آب شکل گرفته و دارای فرم های بخصوصی با غاری در زیر آبشار ، در بخش غربی دره و مقابل آبشار ، رسوبات زمینی بصورت طاق مانند بوده و لایه های زمین حالت طاقدیس و ناودیس دارد و از لحاظ زمین شناسی بهترین مکان محسوب می شود . چنانچه قبلا ذکر گردید سنگ های شرق آسیاب خرابه دارای بافت آهکی می باشد که از رسوب گذاری آن شکل گرفته و به نوعی تراورتن تبدیل شده است . در بعضی جاها روی این سنگ ها گیاهانی یافت می شود که پس از جوش خوردن سنگ ، به فسیل تبدیل گردیده است .

برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند – جلفا به هادی شهر وارد شد و با عبور از یک جاده آسفالت در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی ، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است . از تبریز تا آسیاب خرابه حدود ۱۵۰ کیلومتر راه آسفالت می باشد.

در حال حاضر برنامه هایى به منظور بازسازى این آسیاب توسط میراث فرهنگى و با همکارى سازمان جهانگردى در دست تهیه است که امید مى رود در آینده با اجراى این طرح بر زیبائى این محل افزوده گردد . این فضاى دلگشا که در گوشه اى از دشت بى آب و علف پدید آمده در صورت توجه مسئولان می تواند به یک گردشگاه بزرگ و پر جاذبه بویژه، در فصل تابستان تبدیل شود ./س

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=103653

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر