1

جدیدترین مصاحبه افشاگر آمریکایی

  • کد خبر : 104048
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹

چه ارزش ویژه‌ای می‌داشت اگر من یک کپی از اطلاعات را با خودم حمل می کردم؟

ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی که پیش‌تر برای سازمان‌های سیا و ان.اس.ای در آمریکا کار می‌کرد، می‌گوید هیچ اطلاعات محرمانه‌ای را هنگام ورود به روسیه به همراه نداشته و اطلاعاتی هم در اختیار دولت چین قرار نداده است.

 آقای اسنودن که افشاگری‌های او از برنامه‌های جاسوسی سازمان امنیت آمریکا (ان.اس.ای) از شهروندان این کشور، به رسوایی بزرگی برای کاخ سفید تبدیل شد، اکنون در مسکو به سر می‌برد و با موافقت کرملین، به مدت یکسال به روسیه پناهنده شده است.

 به گزارش بی بی سی فارسی(Persian BBC)، او در تازه‌ترین اظهار نظر، به روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گفته وقتی در هنگ‌کنگ بوده هر آنچه مدرک محرمانه با خود داشته به روزنامه‌نگاران داده و هنگام ورود به فرودگاه بین المللی مسکو، هیچ مدرکی که حاوی اطلاعات محرمانه دولت آمریکا بوده باشد، به همراه نداشته است.

 آقای اسنودن همچنین تاکید کرده است که او هیچ اطلاعاتی در اختیار دولت چین قرار نداده است. وی علت امتناع خود از درز اطلاعات به روسیه و چین را عدم انطباق افشای این اطلاعات با “منافع عمومی” عنوان کرده است. او به نیویورک تایمز گفته: “چه ارزش ویژه‌ای می‌داشت اگر من یک کپی از اطلاعات را با خودم حمل می کردم؟”

 پس از انتشار نخستین اطلاعات فاش شده توسط ادوارد اسنودن، در اوایل ماه ژوئن گذشته، دولت آمریکا علیه او اعلام جرم کرد و خواهان استراداد فوری او از هنگ‌کنگ به آمریکا شد. اما آقای اسنودن پس از چند روز ناپدید شدن در هنگ‌کنگ، از فرودگاه بین المللی مسکو سر درآورد. جایی که او پس از باطل شدن پاسپورتش از سوی مقام‌های آمریکایی، چند هفته‌ای را در محوطه ترانزیت این فرودگاه سرگردان ماند. در همان ایام، آمریکا خواهان استرداد ادوارد اسنودن بود اما روسیه با اعطای پناهندگی به او، با درخواست آمریکا مخالفت کرد.

 پس از آن، روزنامه‌ گاردین چاپ بریتانیا، در شماره‌های مختلف، به انتشار اطلاعات افشا شده توسط ادوارد اسنودن پرداخت و در پی آن هم رسانه‌های دیگری بخش‌های تازه‌ای از این اطلاعات را به تدریج منتشر کردند. اطلاعاتی که بخش عمده آن از برنامه‌های شنود و جمع آوری اطلاعات شخصی شهروندان توسط سازمان ملی امنیت و اطلاعات آمریکا پرده بر می‌داشت و همچنین از برنامه‌های جاسوسی آمریکا از دولت‌ها و مقام‌های سیاسی کشورهای رقیبی چون روسیه و چین و حتی کشورهای نزدیک به آمریکا نظیر اتحادیه اروپا و برزیل خبر می‌داد.

جام/ در ماه های گذشته، ادوارد اسنودن بارها با اتهام درز اطلاعات محرمانه دولت آمریکا به دولت‌های چین و روسیه روبرو شده است. اتهامی که در صورت اثبات می تواند با اتهام جاسوسی برای او همراه شود. اما اکنون وی در گفتگو با نیویورک تایمز، ضمن رد این اتهام‌ها تاکید کرده “احتمال دسترسی روسیه و چین به این مدارک و اطلاعات در حد صفر است.”

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=104048

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر