3

دیپلماسی ستودنی دولت یازدهم

  • کد خبر : 106160
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷

موسسه نظرسنجی گالوپ ۱۵ آبان نتایج یک نظرسنجی تلفنی از ۴۵۰۷ نفر از شهروندان ایرانی بالای ۱۵ سال را در آستانه مذاکرات حساس ژنو منتشر کرد

وسسه نظرسنجی گالوپ ۱۵ آبان نتایج یک نظرسنجی تلفنی از ۴۵۰۷ نفر از شهروندان ایرانی بالای ۱۵ سال را در آستانه مذاکرات حساس ژنو منتشر کرد که نظرات حاصله از جامعه آماری بدین گونه می باشد:

تحریم‌ها چه‌قدر بر زندگی ایرانیان موثر بوده؟

زیاد

تا حدی

اصلا

نمی‌دانم

۶۲%

۲۸%

۸%

۴%

تحریم‌ها چه قدر بر زندگی شما موثر بوده؟

زیاد

تا حدی

اصلا

نمی‌دانم

۵۰%

۳۵%

۱۲%

۲%

با توجه به ابعاد تحریم برنامه هسته‌ای ادامه یابد؟

بله

نظامی

غیرنظامی

۶۸%

۳۴%

۵۶%

چه کسی را بابت تحریم‌ها مسئول می‌دانید؟

آمریکا

ایران

اسرائیل

سازمان ملل

۴۶%

۱۳%

۹%

۶%

جدا از نتایج قابل تامل آن درخصوص تحریم ها و اثر آن بر زندگی مردم، تحلیل کارشناسان بی بی سی از آن نیز قابل توجه است.

در این تحلیل از طرفی بر بیان صحت نتایج و قابل استناد بودن آن صحبت شده و از طرفی بخاطر امنیتی بودن موضوع و ترس مردم از مدل نظرسنجی بخاطر تلفنی بودن آن انتقادشده است. بی بی سی فارسی می نویسد :

به نظر می‌رسد نتایج نظرسنجی‌های تلفنی راجع به موضوعات “بسیار حساس” در کشورهایی چون ایران، به دلایلی مشخص ممکن است با ترکیب دیدگاه‌های واقعی شهروندان، به‌کلی متفاوت باشد.

اگر تلفن منزل یک شهروند ایرانی، مثلا یک زن خانه‌دار، زنگ بزند و در سوی دیگر خط، فردی بگوید که از خارج از کشور تماس می‌گیرد و می‌خواهد نظر او را در مورد برنامه هسته ای ایران – که از چند سال پیش یکی از مهم‌ترین خط قرمزهای حکومت ایران بوده – بداند، از او انتظار چه پاسخی را می‌توان داشت؟ در صورتی که مثلا این شهروند مایل نباشد که هزینه‌های اقصادی برنامه هسته‌ای و تحریم‌های مرتبط با آن بر خانواده‌اش سنگینی کند، تا چه حد می‌توان انتظار داشت که به‌صراحت این نظر را در گفت‌وگو با فرد ناشناسی که می‌گوید از خارج زنگ می‌زند بیان کند؟

این درحالی است که اوباما در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی “ان بی سی نیوز” با بیان این مطلب که کاهش محدود تحریم ها در مقابل جلوگیری از پیش روی برنامه هسته ای ایران است، سعی کرد تا تا نشان دهد نتایج مذاکرات بگونه ایست که بیشترین امتیاز را از ایران دریافت خواهدکرد و درمقابل کمترین امتیاز را به ایران خواهد داد.

از طرفی دیگر هاآرتص دقایقی پیش در نقل قولی از نتانیاهو نوشت : تل آویو به تعهد ایران با ۱+۵ متعهد نخواهد بود و ایران معامله قرن را برد.

این بدین معنی است که نتایج مذاکرات تا به کنون علیرغم فشارهای درون کشوری به دیپلماسی دولت تدبیر و امید و تناقض رفتاری در دولت امریکا و ترس شدید تل آویو از این مذاکرات بابهره مندی از تغییر مدبرانه استراتژی، کماکان مثبت است و رفته رفته در آینده ای نزدیک شاهد به بار نشستن نتایج حماسه سیاسی در ابعاد وسیع بین المللی خواهیم بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=106160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر