4

قالیباف:”پروژه صدر” بزرگترین افتخار مهندسین کشور

  • کد خبر : 108177
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

شهردار تهران پروژه صدر را یکی از بزرگترین افتخارات مهندسین کشور دانست و گفت: نیروی جوان، باتجربه دست به دست هم دادند و با روحیه جهادی این کار عظیم ملی را به وجود آوردند.

بررسی پروژه اولین بزرگراه طبقاتی کشور شب گذشته ( ۹ آذر ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “محمد باقر قالیباف” شهردار تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قالیباف در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مردم تهران پس از ۲۶ ماه تلاش بی وقفه توسط مهندسین ایرانی صدرنشین شدند، آیا جنابعالی از صدرنشینی مردم رضایت دارید؟ گفت: این اتفاق میمون و مبارک در کشور و شهرمان مورد رضایت مردم قرار خواهد گرفت به طوری که تبعا مورد رضای خداوند متعال نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به این که همه از باز شدن گره‌ای از مشکلات مردم خوشحال و راضی هستند، افزود: بنده به خاطر خوشحالی مردم خوشحال هستم.

شهردار تهران با بیان این که مردم ما از موضوع آلودگی هوا در رنج و عذاب به سر می‌برند، اظهار داشت: ما از آلودگی هوا ناراحت هستیم به گونه‌ای که امیدواریم همه مسئولین کشور دست در دست هم دهند تا موضوع آلودگی هوا حل شود چراکه آلودگی هوا سبب بروز گازهای سمی خطرناک در کلان‌شهرهایی هم چون تهران می‌شود.

*پروژه صدر به صورت بومی ساخته شده است

قالیباف پروژه صدر را یکی از بزرگترین افتخارات مهندسین کشور دانست و خاطر نشان ساخت: این پروژه در کشور به صورت بومی ساخته شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ضرورت احداث بزرگراه طبقاتی صدر چیست؟ گفت: در شورای شهر سوم تکمیل حلقه‌های بزرگراه شهر تهران یکی از برنامه‌های جامع به حساب می‌آمد طوری که مورد تصویب قرار گرفت.

شهردار تهران اظهار داشت: بزرگراه آزادگان به عنوان کمربند بزرگ شهر تهران کلیه مسیرهای پرتردد شرق و غرب را به هم متصل می‌کند به طوری که این بزرگراه از جنوب شهر تهران عبور می‌کند.

قالیباف با اشاره به این که در غرب تهران باید بزرگراه‌ها را تکمیل می‌کردیم، افزود: باید به ادامه تکمیل بزرگراه‌های شهید همت، حکیم، زین‌الدین و امام علی می‌پرداختیم به طوری که این بزرگراه‌ها را باید به یکدیگر متصل می‌ساختیم.

وی با بیان این که مجموعه بزرگراه‌هایمان عمدتا شمال جنوب و یا شرق به غرب هستند، گفت: بزرگراه شهید بابایی که در شرقی‌ترین نقطه تهران قرار دارد به اتوبان شهید صدر وصل می‌شود.

قالیباف با اشاره به این که اتوبان نیایش هم از غرب و جنوب غرب تهران قبل از رسیدن به تقاطع خیابان حضرت ولیعصر(عج) شروع و در زیر مجموعه صدا و سیما قطع می‌شود، افزود: اتوبان بزرگ شهید صدر به مدرس می‌رسد و در آن جا ارتباطشان قطع می‌شود.

شهردار تهران اتصال دو اتوبان شهید صدر و نیایش را یکی از ضرورت‌های جدی شهر تهران دانست و خاطر نشان کرد: یکی از پرترددترین بزرگراه‌های شهر تهران اتوبان صدر بود به طوری که این اتوبان در طول روز با ترافیک سنگینی مواجه می‌شد.

وی با اشاره به این که در شورای سوم ساخت تونل نیایش و اتصال آن به شهید صدر مورد تصویب قرار گرفت، ادامه داد: سه گزینه یعنی ادامه تونل،‌ تعویض صدر موجود و یا دو طرفه کردن بزرگراه در اولویت‌های برنامه‌هایمان قرار داشت که توسط کارشناسان مورد مطالعه دقیق قرار می‌گرفت که در نهایت گزینه سوم اجرایی شد.

قالیباف با اشاره به این که احداث بزرگراه دو طبقه تاثیر جدی در کاهش ترافیک شرق و غرب خواهد داشت، اضافه کرد: در قیطریه حرکت شمال به جنوب با گره ترافیکی سنگینی مواجه می‌شد.

*بزرگراه طبقاتی صدر گره‌های ترافیکی را روان خواهد کرد

شهردار تهران با بیان این که بزرگراه طبقاتی همه ظرفیت‌های صدر را دو برابر کرد، گفت: این بزرگراه طبقاتی همه گره‌های ترافیکی را در تقاطع‌های مختلف شمال به جنوب، شمال به شرق روان خواهد کرد.

*پروژه صدر کم نظیرترین طرح عمرانی خاورمیانه است 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهمترین ویژگی‌های این بزرگراه طبقاتی چیست افزود: این طرح به یکی از کم نظیرترین طرح‌های عمرانی شهری خاورمیانه تبدیل شده است.

قالیباف یکی از ویژگی‌های بزرگراه طبقاتی صدر را در بحث فنی آن دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این بزرگراه تک پایه بودن آن است به طوری که عمدتا بزرگراه‌هایی که با عرض ۲۴ ساخته می‌شوند دو پایه هستند، اگر ما می‌خواستیم این بزرگراه را به صورت دو پایه احداث کنیم باید صدر موجود را کوچک تر می‌کردیم و کوچک کردن صدر موجود به لحاظ اقتصادی کار درستی نبود.

وی با اشاره به این که بزرگراه طبقاتی صدر در عرض ۶ متر با رفوی وسط ساخته شد، ادامه داد: با این پروژه اولین مجموعه پلیس به صورت صندوقچه‌ای به اجرا درآمد.

قالیباف با اشاره به این که بحث دوام پل در این پروژه بسیار از اهمیت زیادی برخوردار بود، افزود: بحث نوع و طولانی بودن عمر بتون در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که در پروژه صدر بیش از ۵ هزار به مدت ۲۶ ماه مشغول فعالیت بودند، اضافه کرد: نحوه اجرا و مدیریت این پروژه بزرگ از ویژگی‌های خاص آن محسوب می‌شود، بسیاری از پل‌ها و بزرگراه‌های کشور باید در خارج از محیط‌های شهری ساخته شود و سرعت در کار به عنوان یکی از ویژگی‌های این پروژه محسوب می‌شود.

قالیباف با اشاره به این که سرعت و دقت در اجرا از ویژگی‌های بزرگراه طبقاتی صدر به حساب می‌آید، اظهار داشت: حدود ۷ هزار قطعه برای این بزرگراه پایه ریزی شده است که هیچ یک از قطعات این بزرگراه مشابه هم نیستند، در این بزرگراه شیب‌ها و قوس‌های متعددی وجود دارد، انصافا کار بزرگراه طبقاتی صدر به صورت بسیار دقیقی مورد کنترل قرار گرفت.

وی با اشاره به بازدیدهای ۳ یا ۴ ساعته خود از بزرگراه در طی ساخت آن گفت: اگر کوچکترین اشکالی در روند احداث پل به وجود می آمد درصدد حل آن برمی‌آمدیم.

*پروژه صدر کشور را در عرصه مهندسی در سطح کشورهای پیشرفته قرار داد

وی با اشاره به استفاده از سرمایه و توان ملی ایرانی در روند پروژه ادامه داد: این بزرگراه طبقاتی حرکت عظیمی بود که در عرصه مهندسی کشور به وقوع پیوست به طوری که کشور را در ردیف سایر کشورهای پیشرفته دنیا هم چون فرانسه، چین، ژاپن و آمریکا قرار دارد و ما قادر هستیم به ازای هر ۴۵ روز تا ۵۰ روز یک کلیومتر بزرگراه بسازیم.

شهردار تهران با اشاره به این که ظرفیت‌های فنی کشور در حوزه ساخت بسیار غرورآفرین است، اضافه کرد: با انتقال تکنولوژی خوشبختانه توانستیم قالب‌هایمان را بسازیم.

*کار مهندسین ایرانی در ساخت بزرگراه حماسه ساز بود

قالیباف با اشاره به تلاش حماسه ساز مهندسین ایرانی در ساخت بزرگراه گفت: نیروی جوان، باتجربه دست به دست هم دادند و با روحیه جهادی این کار عظیم ملی را به وجود آوردند.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه با تحریم‌ها در راستای ایجاد این پروژه عظیم مقابله کرده‌اید؟د گفت: بسیاری از مسئولین احداث این بزرگراه را ریسک بزرگ ارزیابی می‌کردند اما تحریم‌ها سبب به تاخیر افتادن ۵ ماهه در افتتاح پروژه شده است لذا از مردم به دلیل تاخیر ۵ ماه در افتتاح پروژه پوزش می‌خواهیم.

شهردار تهران با اشاره به این که ساخت این بزرگراه در زمان بحران صورت گرفت، ادامه داد: تحریم نمی‌تواند مانع از حرکت روبه جلوی ما باشد به گونه‌ای که با اتکا به خداوند و با همت بر سرمایه عظیم توانستیم از تحریم عبور کنیم.

* گفتگوی ما با دنیا یکی از افتخارات کشور و دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید

قالیباف با اشاره به تلاش‌های تیم هسته‌ای ایران برای برداشتن برخی از تحریم‌ها گفت: گفتگوی ما با دنیا یکی از افتخارات کشور و دولت تدبیر و امید به حساب می‌آید لذا انقلاب اسلامی ایران درس بزرگی را به جهان داد به طوری که با تلاش مردم خواهیم توانست مشکلات را برطرف سازیم.

شهردار تهران با اشاره به استفاده از شرکت‌های معتبر دنیا برای کنترل مضاعف اضافه کرد: پروژه مورد قبول شرکت‌های مشاوره‌ای دنیا قرار گرفت.

*با مدیریت صحیح از تحریم‌ها عبور کردیم

قالیباف با تاکید براینکه با مدیریت صحیح و هم چنین با اتکا به توان داخلی توانستیم از تحریم‌ها عبور کنیم، اضافه کرد: ساخت چنین پل‌هایی در کشور هم چون ساخت تونل بومی شده است به طوری که در هر نقطه از کشور می‌توانیم چنین پل‌هایی را ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه می‌توان تلخی آلودگی هوا را به شیرینی تبدیل کنیم، افزود: بنده و همه مسئولین کشور باید بدانیم که مسئله آلودگی هوا مهمترین دغدغه امروز کشور است یعنی کاری مهمتر از رفع آلودگی هوا در کشور وجود ندارد چراکه بخش قابل توجهی از غرب و جنوب غرب کشور با آلودگی هوا مواجه هستند.

شهردار تهران با اشاره به این که در بعضی جاها آلودگی هوا از جنس منابع دیگر است، افزود: در کلانشهرهای بزرگی هم چون تهران گازهای سمی تولید می‌شود که برای سلامت انسان بسیار مضر و خطرناک است، مهمتر از بحث اقتصاد سلامت انسان‌ها است پس باید به این امر مهم توجه فراوانی شود.

قالیباف با اشاره به این که هر چرخی در کشور هم چون چرخ صنعت، اقتصاد و سانتریفیوژها باید بچرخد گفت: باید به نفس مردم در هر دم و بازدمی توجه ویژه شود زیرا نفس مردم بسیار از اهمیت بسزایی برخوردار است.

*در بحث آلودگی هوا مشکل ساختاری داریم

شهردار تهران با اشاره به دولت محترم باید به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در بحث اعتبارات و بودجه است ولی باید گفت که در موضوع آلودگی هوا اولین مشکل ما اعتبارات نیست زیرا ما اولین مشکل را در ساختارها ارزیابی نمی‌کنیم.

* بنده استدلال قانونی می‌آورم که بحث آلودگی هوا در دست شهرداری تهران نیست

وی با اشاره به این که ما در بحث آلودگی هوا مشکل ساختاری داریم افزود: چه کسی مسئول بحث آلودگی هوا است؟ بنده استدلال قانونی می‌آورم که بحث آلودگی هوا در دست شهرداری تهران نیست.

قالیباف با اشاره به مشکل مدیریتی در عرصه بحث آلودگی هوا پس از بحث ساختاری افزود: موضوع آلودگی هوا فرابخشی است پس باید مجموعه دستگاه‌های کشور مسئولیت این کار را برعهده بگیرند.

وی با اشاره به این که قطعا مشکل آلودگی هوا قابل حل است، ادامه داد: اصلاح ساختار مدیریت، اعتبار و پول در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

شهردار تهران با اشاره به این که امیدواریم با همدلی مردم و مسئولین درصدد حل بحث آلودگی هوا برآییم، اظهار داشت: بحث آلودگی هوا مهمترین چالش کشور به حساب می آید به طوری که اگر بتوانیم بحث آلودگی را حل کنیم تبعا در کنار آن بسیاری از مسائل دیگر هم نیز حل خواهد شد.

قالیباف در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای معارضینی که در مسیر ساخت این پروژه قرار داشتند چه تدبیری اندیشیده شده بود ؟ گفت: معارضین دو دسته تاسیساتی و مالکیتی در این پروژه تقسیم می‌شدند به طوری که اولین معارضین ما شرکت‌های برقی بودند که هر کسی که از کنار اتوبان صدر عبور می کرد می‌توانست این دکل‌ها را مشاهده کند.

وی با اشاره به این که شش کیلومتر تونل در طی مدت ۶ ماه از قیطریه تا ازگل از مسیر اتوبان شهید اندرزگو ساخته شد، افزود: همه تاسیسات برق و مخابرات به این تونل برده شد که این امر هم به نوبه خود افتخار بزرگی در عرصه مهندسی به حساب می‌آید.

وی با بیان این که برای اولین بار در کشور مهندسین برق توانستند کابل‌های هوایی را به کابل‌های روغنی تبدیل کنند، افزود: مشکلات مربوط به معارضین ملکی هم در طول زمان مورد حل و فصل قرار گرفت.

*دیوارهای جاذب صوتی تولید داخل است

قالیباف با اشاره به بحث صداگیری پروژه طبقاتی صدر گفت: دیوارهای جاذب صوتی قابلیت‌های رفع و رجوع کننده آلاینده‌ها را دارند به طوری که این دیوارها تولید داخلی به حساب می آیند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه ممکن است اتوبان همت و بعثت به دلیل استراتژیک بودن دو طبقه شوند آیا زمان بندی برای این پروژه صورت گرفته است؟ گفت: ما قدرت بزرگ کردن بزرگراه‌ها را به دو طبقه داریم اما این سوال مطرح می‌شود که آیا هر بزرگراهی الزاما باید دو طبقه باشد.

شهردار تهران دو طبقه کردن بزرگراه‌های کشور را نیازمند بررسی‌های دقیق کارشناسان دانست و عنوان کرد: حوزه اتوبان بعثت دارای ترافیک سنگینی است که توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته به طوری که حدود ۴ کیلومتر آن جا ضرورت دارد که بزرگراه طبقاتی احداث شود.

قالیباف با اشاره به وجود دکل‌های برق بزرگ در مسیر بین پل‌های فجر و شهرک قدس اضافه کرد: همه این بخش‌ها از اتوبان شهید همت گیر ترافیکی دارند که موضوع در دست بررسی کارشناسان است به گونه‌ای که برخی از کارشناسان معتقد هستند که باید بزرگراه طبقاتی احداث شود و برخی دیگر هم نیز معتقدند که موضوع را می‌توانند از طریق سایر روش‌ها حل کنند.

وی ضمن قدردانی از اعضای شورای سوم و چهارم خاطر نشان ساخت: یکی از موضوعات مهمی که امروزه باید در تهران مورد توجه قرار بگیرد رویکرد توسعه اجتماعی شهر تهران است.

قالیباف با اشاره به وجود استانداردهای لازم در بزرگراه‌‌ها و مسیرهای شریانی شهر تهران خاطر نشان ساخت: زیر ساخت‌های تهران هم چون سایر شهرهای بزرگ دنیاست.

شهردار تهران با اشاره به این که باید درصدد ایجاد فرهنگ ترافیکی بیشتر در کشور باشیم، گفت: باید توسعه اجتماعی و توجه به موضوعات انسانی به صورت گسترده صورت گیرد تا کیفیت زندگی مردم ارتقا یابد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=108177

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر