1

تکلیف‌تعطیلی‌پنجشنبه مدارس‌چه‌می‌شود؟

  • کد خبر : 110939
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۷

طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس از ۲۰ فروردین سال ۹۰ در دبستان‌هایی که امکان تعطیلی در روزهای پنج‌شنبه را داشتند به صورت آزمایشی اجرایی شد و در پایان سال، آموزش و پرورش اعلام کرد که این طرح مورد استقبال واقع شده است.

به گزارش  خبر، استقبال از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها منجر شد که این طرح در مهر ماه ۹۱ در تمام دبستان‌های کشور به صورت سراسری به اجرا درآید؛ همچنین تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک‌نوبته بوده و امکان تعطیلی پنج‌شنبه مدارس را داشتند، به این کار اقدام کردند.

بی‌توجهی به‌نظر مخالفان

اجرای این طرح مخالفان زیادی داشت، مجلسیان در صف مقدم مخالفان بودند و می‌گفتند مدارس نباید تعطیل شوند و فشار روی دانش‌آموزان زیاد می‌شود، خانواده‌هایی که پدر و مادر هر دو شاغل بودند نیز مخالف این طرح بودند.وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به مخالفت مجلسیان گفت: تعلیم و تربیت و مدرسه تعطیل‌بردار نیست و پنجشنبه‌ها کلاس‌های فوق برنامه، اردو، پرورشی و… برای دانش‌آموزان و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و… برای معلمان برگزار می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این‌باره اعلام کرد: با درنظر گرفتن ساعات تدریس در مدارس ایران و شرایط موجود، کاهش ساعات درس وکاهش یک روز درسی از لحاظ کارشناسی قابل پذیرش نیست و در این شرایط، توقف اجرای طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار ضروری جلوه می‌کند.به هر روی این طرح بدون توجه به نظرات مخالفان اجرا شد و البته وزیر سابق علت عجله در اجرای طرح‌ها در دولت دهم را احتمال اجرا نشدن آنها در دولت بعدی اعلام کرد.

او در پاسخ به نگرانی والدین شاغل نیز گفت: هر کاری که بر‌ای پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی انجام می‌دهند، در این ایام نیز انجام دهند و این مسئله ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

مادران دورکار

مخالفت عمده با این طرح به خاطر مادران شاغل بود اما دولت تصمیم گرفت که با قانونی شدن این تعطیلی تصویب کند که کارکنان زن شاغل دستگاه‌های اجرایی با داشتن فرزند زیر هفت سال یا دانش‌آموز دوره ابتدایی می‌توانند ساعات کاری خود در روزهای پنجشنبه را با دیگر ایام هفته از طریق دورکاری جبران کنند. به هرحال طرح اجرا شد،مادران هم دورکار نشدند تا اینکه در دولت یازدهم شایعاتی بر توقف آن اعلام شد.

دولت یازدهم و تعطیلی پنج شنبه ها

محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم ، درباره تعطیلی پنج‌شنبه و بازنگری در آن و «نگرانی والدین از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس و اینکه وزیر قبلی عنوان کرده بود بر اساس سند تحول این طرح اجرایی شده، آیا تغییری در اجرای این طرح ایجاد خواهد شد؟» پاسخ داده بود: «این نگرانی دو طرفه است، چرا که عده‌ای نیز نگران هستند که چرا پنج‌شنبه‌ها تعطیل شده، چون این تعطیلی منجر به افت کیفی آموزش فرزندان آنها شده است؛ از سوی دیگر خانواده‌هایی که در روزهای پنج‌شنبه نیز به محل کار خود می‌روند، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها و ماندن کودکان آنها در منزل نیز نگران کننده شده است».

نجفی گفته بود: «نمی‌خواهم بگویم این طرح درست یا نادرست بوده اما این نگرانی از طرف هر دو گروه مطرح است؛ چرا که عده‌ای معترض به تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند؛ ضمن آنکه در هیچ جایی از سند تحول صحبتی از تعطیلی پنجشنبه‌ها نشده است؛ اینکه هر اقدامی در آموزش و پرورش انجام شده و عده‌ای آن را به سند تحول وصل کنند به نظرم این اقدام از نظر صداقت و امانت داری نسبت به سند تحول، کار درستی نیست».این اظهارات متقابل درحالی بود که وزیر پیشنهادی که شاید مخالف تعطیلی بود رای اعتماد مجلس را کسب نکرد.

تا اینکه علی اصغر فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش رای آورد.او در مورد این موضوع اعلام کرد: در دنیا بر اساس مطالعات تطبیقی روزهای تحصیل بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ روز است که این دوره در کشور ایران براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش،تعداد روزهای تحصیل ۲۰۰ روز اعلام شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس روزهای تحصیل دانش‌آموزان کمتر از ۲۰۰ روز است، آیا با این حساب احتمال لغو تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس وجود دارد، گفت: به موجب پروژه مهمی که از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز شد، مدارس همچنان در روزهای پنج شنبه تعطیل است، اما تیمی مامور شده تا در راستای فعال کردن مدارس در جهت برنامه‌های فوق برنامه و پرورشی بررسی‌های لازم را انجام و پس از آن نتایج را اعلام کند.
فانی گفت: در ژاپن تصمیم گرفته شد یک روز در هفته تعطیل شود و به امور فوق برنامه اختصاص یابد و به موازات آن یک ششم محتوای کتاب ها کم شود اما این اتفاق در آموزش و پرورش ما بدون کاهش محتوای کتاب های درسی رخ داد.

نتایج یک پژوهش

نتایج بررسی ها در آموزش و پرورش نشان داد که اشکال تعطیلی پنج شنبه‌های مدارس در ایران، نبود برنامه جایگزین بوده و با این طرح، در مدارس به طور کامل بسته شد؛ در حالی که باید کلاسها تعطیل می‌شد.همچنین بیشتر دبیرستانیها از تعطیلی پنج شنبه های مدارس رضایت عمومی دارند، اما این رضایتمندی در بین والدین شاغل کمتر از سایرین است و این نشان از گرایش دانش‌آموزان ابتدایی به مدرسه است.

راهکار چیست؟

در این پژوهشی که توسط خود آموزش و پرورش انجام شده است کارشناسان آموزشی توصیه می کنند که با توجه به اینکه یک روز از روزهای مدرسه را تعطیل شده، باید در محتوا هم تجدیدنظر صورت بگیرد چرا که ساعت آموزش کاهش داده نشده است. همچنین مدارس باید بدانند که این یک روز تعطیلی به معنای تعطیلی کامل مدرسه نیست، بلکه در آن روز مدرسه محل معاینه پزشکی، ارائه آموزش‌های ضمن خدمت، برگزاری المپیادهای ورزشی و رسیدگی به مشکلات درسی دانش‌آموزان ضعیف می‌شود.

محمد دیمه ور معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، روزهای پنجشنبه فرصتی برای فعالیتهای مکمل درسی است و مدارس می توانند در طول سال ۱۰۰ ساعت فعالیت خارج از مدرسه داشته باشند، اما سال گذشته شاهد تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه بودیم.

وی درباره اینکه آیا قرار است از سال تحصیلی آینده مدارس ابتدایی در روز پنجشنبه تعطیل نباشد، توضیح داد: قرار نیست در این زمینه نظر شخصی داده شود و با توجه به تاکید وزیر آموزش و پرورش ابتدا باید برای هر تصمیمی کارشناسان جوانب مختلف را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کنند. در این زمینه نیز نیازمند نظر کارشناسی هستیم و تا اعلام نظر کارشناسان، اظهار نظر شخصی نمی کنم.

در جدول زیر دیدگاه موافقان تعطیلی پنج شنبه مدارس آمده است:

نام و نام خانوادگی مسئولیت شرح اظهار نظر
امیر طاهر خانی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از اجرای این طرح و طرح های مشابه ناراضی هستند و با اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها مخالفند.
مخبر دزفولی تعطیلی پنج شنبه ها زمینه ساز ارتقای جایگاه علمی معلم و شان استادی اوست. با توجه به تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، دانش‌آموزان زمان بیشتری در کنار خانواده خواهند بود و فرصتی برای بازسازی معلمان نیز ایجاد می‌شود. صرف‌ نظر از بحث‌های مادی که در بخش‌های مختلف انرژی اتفاق می‌افتد از طریق تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌توان به فضای عاطفی و سازنده‌ در کانون خانواده‌ دست یافت. تعطیلی پنج شنبه ها زمینه ساز ارتقای جایگاه علمی معلم و شان استادی اوست. با توجه به تعطیلی روزهای پنج‌شنبه، دانش‌آموزان زمان بیشتری در کنار خانواده خواهند بود و فرصتی برای بازسازی معلمان نیز ایجاد می‌شود. صرف‌ نظر از بحث‌های مادی که در بخش‌های مختلف انرژی اتفاق می‌افتد از طریق تعطیلی پنج‌شنبه‌ها می‌توان به فضای عاطفی و سازنده‌ در کانون خانواده‌ دست یافت.
فاطمه قربان معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این طرح را با هدف مدیریت بهتر زمان و ارتقای کیفیت آموزش انجام می شود و از ابتدای مهرماه آن را اجرا خواهیم کرد و این موضوع کاملا جدی است.

 

در جدول زیر دیدگاه مخالفان تعطیلی پنج شنبه مدارس آمده است:

نام و نام خانوادگی مسئولیت شرح اظهار نظر
علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات آموزش و پرورش باید نسبت به در نظر گرفتن برنامه‌های فوق‌العاده و کارگاه‌های آموزشی و مهارتی در روزهای پنج‌شنبه اهتمام جدی داشته باشد؛ در غیر این صورت امکان افت تحصیلی دانش‌آموزان فراهم خواهد آمد. این در حالی است که پس از اجرای این قانون نه تنها کارهای فوق برنامه برای دانش‌آموزان صورت نمی‌گیرد بلکه با افزایش ساعت کلاس‌ها در روزهای غیر از پنج‌شنبه می‌تواند موجبات افت تحصیلی را نیز فراهم آورد. کمیسیون آموزش با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در صورتی موافق است که بتواند برنامه‌های فوق‌العاده، کارگاه‌های آموزشی و مهارتی و همین‌طور اردوها را برای دانش‌آموزان به ارمغان آورد.
این در حالی است که اکنون گفته می‌شود تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس برای کاهش هزینه‌های آب و برق مدارس است اما وزارت آموزش و پرورش باید با رفع این موضوع این مساله را پاک کند که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای کاهش هزینه‌های آب و برق بوده است لذا انتظار می‌رود که آموزش و پرورش نسبت به در نظر گرفتن برنامه‌های فوق برنامه دانش‌آموزان اهتمام جدی را داشته باشد.
رضا صابری نماینده مجلس اصل بر آن بود تا در فرآیندی خاص، ساماندهی ساعات آموزشی مدارس انجام گیرد اما متاسفانه شاهد تعطیلی مدارس در روزهای ۵شنبه بودیم.
فاصله میان زمان رسمی و آموزش و زمان یادگیری در کشور ما زیاد است و چون آموزش هایمان محتوامحور و متکی به کتاب های درسی است، همه دلهره کم آوردن زمان را دارند و می گویند هرچه وقتشان بیشتر باشد، آسوده خاطرتر درس می خوانند و تدریس می کنند.ین تعطیلی ابتدا برای دوره ابتدایی بود تا در ساعت های تدریس معلمان ابتدایی و متوسطه (راهنمایی و دبیرستان سابق) عدالت برقرار شود که در نهایت یک کج فهمی سبب شد تا این تعطیلی به دوره متوسطه نیز سرایت کند.
قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه برای دانش آموزان مثبت نیست.قرار بوذد وزارت آموزش و پرورش با انجام یک کار پژوهشی اعلام کند که تعطیلی پنج شنبه به نفع دانش آموزان است یا خیر که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=110939

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر